Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1240 ggr
kimky
0

Fluffis x Pixel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pixel ska även få en inom kort! Hon parades igår med en Gul banded,kh hane som våran skola(Himmelstalunds gymnasiet) har som de tagigt emot så inte släkt med den svenska stammen av gul-baserade troligen då han kommer från zoobutik :)

Så nu håller vi tummarna på att det blir småttingar här ^^ De färger som troligen blir är:

• Gul
  • Gul,brun örad
  • Choklad skpd
  • Svart skpd
  • Choklad skpd/vit
  • Svart skpd/vet
  • B/Y
  • C/Y

Det beror lite på vad Fluffis som hanen heter bär på då det är helt oklart men förhopningarna är att han är "Bb" genetiskt så det blir choklader m.m :)

Bild på mamma Pixel

UlrikaD
0

Pixel är ju bara för söt:)

Det finns ju uppfödare som föder upp gult som lämnar till zoo-butik, så han kan mycket väl vara från samma släkt som de flesta andra gula.

Men ska bli spännande att se vad det blir för bebisar.

kimky
0

#1 Visst är hon ^^

Vet det dock runt om i Norrköping vet vi iaf inte någon mer som har gula och föderupp än vi.. Så därför är våra förhopningar höga av det :)
Sen är han köpt i butik som vi vet inte tar från privat personer iaf med våran vetskap då vi har mycket handel mellan många butiker.

Vi är verkligen spända på denhär kullen,kan bli riktigt häftiga ungar ^^

nakuta
0

Alla bebisar kommer bli bandade i denna kull då både mamma och pappa är bandade, så alla skp kommer bli Skp/vit Skrattande

Väldigt fin mammaSkrattande

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

AnnaCDSG
0

Spännande färger det kan bli! Vilken söt blivande Pixelmamma. Kyss

kimky
0

#3 Beror på ifall det är homozygot banded eller inte! ;P
Ifall båda är hetrozygot banded blir det 25% att de blir utan

#4 Kan bli riktigt rolig kull :)

nakuta
0

#5 Vad jag lärt mig så blir alla Bandade om båda föräldrarna är bandade, men jag kan ha fel Obestämd

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Pastry
0

Ohh sköldpaddor. Hur ska jag kunna låta bli :O

Pastrys Hamsteruppfödning
Uppfödning av Guldhamstrar i Creme och Vilbaserat Långhår
Köping, Västmanland 

Odette
0

Hamsterns teckningar är dominanta, så är båda föräldrarna bandade blir hela kullen bandad.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

mocchino
0

Hade bandat varit en recenssiv gen så hade Odettes utfall varit rätt men när det kommer till dominanta så är det inte så. Dvs parar du två rost med varandra så blir ju alla ungar rostvarianter, parar du dock två silvergrå med varandra så blir inte alla ungar silvervarianter.

Nu kommer jag inte ihåg exakta utfallet men vissa av ungarna blir hetrozygota bandade, vissa blir homozygota bandade och vissa blir helt utan band.

Blir ju samma som om du parar två silvervarianter med varandra, även där kommer det ju ungar utan silver och dom med är antingen hetro eller homo.

Samma om du parar två umb med varandra; tex 2 sobel. Inte får du väl en kull med bara soblar då? Nej det kan ju slinka med en och annan creme då också. ;)

Så NEJ alla ungar i kullen kommer INTE att bli bandade! :) Men de flesta! Kan nog vara som du säger Kimky att det är 25% som blir utan band. (Är själv urusel på procenten)

// Nathalie

kimky
0

Baba = Hetrozygot banded

BaBa = Homozygot banded

baba = ingen banded

Antar vi att båda är Baba x Baba blir det:

-----Ba-------ba--

Ba--BaBa----Baba

ba  Baba-----baba

Då blir 25% BaBa = Homozygot banded

50% Baba = Hetrozygot banded

25% = inte banded

:)

kimky
0

#7 Går att ställa sig i kö redan ;)

Pastry
0

#11 Är den här kullen och den andra kullen du kommer få mellan Nisse och Pumpkin obesläktade? :)

Köping, Västmanland 

kimky
0

#12 Inte vad kan se på stamtavlorna iaf dock tror jag det är några led bakåt det är en hona som finns med på båda :)

Skickar dock över frågan till Lojs =)

Lojs
0

Hmm, i huvudet kan jag inte komma på att tjejerna ska vara släkt i alla fall, men jag har inte stamtavla på Pixels pappa, så där vet jag inte vad som finns bakåt. Nej, förresten, de ska ju inte vara släkt (ja, förutom att jag inte vet bakom Pixel), min nästa kull blir ju mellan Pumpkins syster och Pixels bror. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

kimky
0

#14 Där fick vi svaret! =)

Pastry
0

#15 Kanon :) Men skriv upp mig på en hona ur Pixelkullen. Om de kommer choklad sköldpadda vill jag gärna ha det :) Och sen en hane ur andra kullen :D

Köping, Västmanland 

kimky
0

#16 Uppskrivet :)

Kokolandia
0

Choklad sköldpadda :-O *vill ha* hehe! Finns det en hane så är jag intresserad!

kimky
0

Ska jag komma ihåg! Gul eller C/Y??

Dessa två ska dock paras om - verkar inte ha blivit något tyvärr..

Kokolandia
0

Vad menar du med gul eller C/Y? Alla dessa beteckningar… Haha ;) Mamman var fin! Synd att det inte tog sig :( Hoppas på bättre tur nästa gång! Jag är fortfarande intresserad då :)

[Ren]
0

Pixel är en av den gulligaste hamstrar jag har sett.

kimky
0

#20 Choklad sköldpadda kan endast kommer hos honor :)
Men gul-baserade hanar kan bli då de isf blir:

• Gul
  • Black/Yellow(B/Y)
  • Choklad/Yellow(C/Y) m.m.

#21 Visst är hon :D