Jag lägger ner!
Det kommer inte att bli någon mer avel för Trollmammas hamstrar!!!
På måndag kl. 8.40 kommer Jinx att avlivas hos veterinären för att sedan skickas till SVA för obduktion… 
Känner att jag måste gå ut med detta nu efter att **** varit i kontakt med en av de som köpt en unge av mig, då hon inte trodde att jag hade koll på vad detta innebar.
Jag har innan jag sålt de 2 ungar som är sålda informerat om allt det här med Papova, som då bara var misstanke, och köparna har fått välja att vänta till efter karantänen (juli) eller köpa på egen risk och då hålla egen karantän.
Besvikelsen är STOR att folk inte kan låta bli att lägga sig i. Tro att jag inte vet allvaret i det hela, och då ta saken i egna händer. Att googla fram mailadress för att skicka information som hon tror att jag inte gett henne…det är fräckt!
Jag har informerat om läget till alla som kan tänkas behöva den informationen. Jag har stor koll på det här med smittspridning, är ju sjuksköterska.
När Jinx köptes var det inte tal om Papova, när hon parades var det inte tal om Papova. När det väl blev tal om det var ungarna födda och jag började leta hem till de, som de skulle kunna flytta till i juli om inget hände. Sen att 2 st ändå valde SJÄLVA att köpa och ta hem de, TROTS den information jag gett, det får stå för de. När det sen kom fram att Exentrion's hade en smittad hamster och att Jinx var en möjlig bärare så kontaktade jag de 2 som köpt för att informera, och även nu sen jag själv upptäckt "pluppar" på Jinx.
Efter att ha pratat bra länge med **** så känner jag mig kränkt. Jag tror inte att jag ens kommer att behålla mina övriga hamstrar, inte ens om det visar sig att Jinx inte har Papova. Jag är så fruktansvärt ledsen…ledsen att det blev så här, ledsen att jag inte ens hann komma igång med min avel på riktigt innan allt fallerade, ledsen att min lilla Milla lyckades rymma och att jag köpte Jinx istället för att ha en hona att avla på… 
Det blir till att klura på hur jag ska berätta för mina 3 barn varför alla hamstrarna måste dö, och inte bara Jinx. Det kommer inte att bli lätt…men det är nog det enda raka. Jag ska nog inte hålla på med hamsteravel…
När jag såg att du skulle sälja ungarna trots att de inte suttit klart karantän så försökte jag prata med dig, få dig att förstå riskerna. Att du sedan säljer dem till avel? Det kan jag inte förstå. Så jag mejlade henne och bifogade filerna från SHF's hemsida, på vilket sätt är det fel att informera en uppfödare?
Jag tycker det är fel att sälja sjuka hamstrar och jag tycker det är fel att hänga ut andra.
Nej men fu vad hemskt, och du som var en sån bra uppfödare, har iochförsig inte köpt ifrån dig, men du verkar jättebra, klart att du ska fortsätta med din avel.
#1 Vi har diskuterat klart du och jag! När jag sålde dessa 2 så var det bara eventuell smitta, inget var bekräftat. Köparna informerades och gjorde sina val fast jag avrådde. Vill du läsa alla mail?
Det jag tycker är fel, är att DU tog kontakt med en av MINA köpare. Du hade mitt nummer och kunde ha ringt mig före för att höra hur mycket information jag gett och hur mycket jag själv visste om saken!
DU har kränkt mig anser jag! PUNKT!!!
Du behöver inte lägga dig i min tråd nått mer!
#2 De intentioner jag hade med min avel var att barnfamiljer skulle kunna köpa en guldhamster som var hanterad från början, van vid både barn och vuxna. Inte rädda och sprättiga som de oftast är då man köper på zooaffär. Det var mitt mål då jag har 3 barn som precis som jag älskar djur!
Fy vad tråkigt Beklagar verkligen.
Fy det är så hemskt. 
Ts: dock tycker jag att du gör en lite för stor sak av det här. Jag tror bara Martina ville hjälpa. Och jag tycker inte heller du borde sålt dem förens i Juli. Det är ju ändå du som bestämmer om köparna får ta hem dem eller inte. Så nu kan det finnas ännu mer papova hamstrar i Sverige. 
Jag tycker att det är tråkigt att du ska sluta redan. Usch, dumma papova! Jag förstår att du känner dig kränkt, förolämpad och så vidare, men jag måste hålla med Ronja. Martina ville bara hjälpa. Personligen så tycker jag också att du skulle ha väntat med att sälja dem, för det är inte bara köparna som kan bestämma. Det är uppfödarens ansvar, tycker jag. Men visst, det är upp till var och en.
Men det känns hemskt att du mår så dåligt över det! 
Kan det här inte ta slut snart? 
Håller med Sniff…
Jätte hemskt är det här , dumma sjukdom!
//Flöffo
vad tråkigt för dig
alla kan tycka vad de vill men det är ju du som bestämmer till syvene o sist
tycker det är fördjävligt att folk håller på att lägga sig i när man inte ens bett om hjälp,,kan de inte lära sig att fråga om man vill ha hjälp!!!
se vad tråkigt det blir när detta händer ,,en så pass allvarlig konsekvens
så att de tappar all lust att fortsätta ,,,blir så himlans ledsen över detta
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
"Bara misstankar" i all ära - men ingen rök utan eld. Finns misstankar om smitta så håller man karantän och säljer inga hamstrar - inte tills man får bekräftat att man har en smitta utan tills man får bekräftat att man inte har det varesig köpare är villiga att ta risken eller inte. Att man tar ansvar för sina hamstrar vid misstankar om smitta är inte mycket begärt och kan man inte ta det ansvaret så är det lika bra att lägga ner aveln och överlåta det till folk som faktiskt tar sitt ansvar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
det är din åsikt!!!
jag har min!!!
###
neva masquerade
#11: Eh, jag har inte skrivit till dig…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Beklagar verkligen Jinx. Skrev i den andra tråden också.
Jag vet ju hur du mår, sitter själv med 53 hamstrar i karantän, det är inget kul. Men om det visar sig att Jinx inte har någonting så kan ju resten av dina djur vara friska.
Nu ska jag inte tala om för dig hur du ska göra, du bestämmer ju helt själv. Men just när det är barn inblandade så kan jag tycka det är lite dumt att avliva potentiellt friska hamstrar.
Att lägga ner aveln är ju en sak, det har jag ju fått göra själv. Men de andra kan ju vara barnens sällskapshamstrar iallafall. Man behöver ju inte avla på dem för att ha hamstrarna hemma.
#6 Ja, det kan finnas fler papova hamstrar i Sverige! Jinx är en möjlig "kandidat". De som är sålda kommer INTE att avlas vidare med, köparna är informerade om läget.
Sen är det så att om det nu sprids vidare är det ju inte JAG som är skurken. Tänk på alla som var på utställningen t ex. och som kanske inte har en aning om allt detta… Tänk alla zooaffärer som tar in från gud vet vart.
#10 Tack för dina fina kommentarer. De värmde verkligen, så som det kan göra efter en rejäl örfil.
#13 Jo jag skulle kunna ha kvar de andra som sällskapshamstrar. Men enligt den info jag från Martina så kommer jag att bära med mig smitta och inte kunna gå in på zooaffärer osv…
Det som gör mig mest förbannad i alla detta är att andra, "snorungar" i mina ögon, lägger sig i och "tar över" utan att ta reda på fakta först.
Med ålder kommer visdom!

#14 Visst kan man bära med sig smitt, men man behöver kanske inte gå hem till andra hamsterägare. Det är ju då det är risk.
Som sagt, jag sitter i samma sits själv, bara med ett större antal djur. Alla mina är friska än så länge. Vet ju naturligtvis inte om de bär på någonting och de stannar innanför mina fyra väggar.
Men har man inte så många, och man har barn, så hade jag behållt dem som sällskap, utan att tveka.
Men återigen, det är ju såklart ditt beslut.
Och jag hade också blivit fruktansvärt irriterad ifall någon annan tog kontakt med mina köpare. Det gör jag själv!
#15 Ska absolut ha dina ord i tankarna. Vi får hålla samman vi som är i samma sits!

#16 Ja, det tycker jag allt vi ska göra. Tänker på dig på måndag:(
Vad tråkigt! Beklagar verkligen, och du som knappt hann starta innan detta hände
. Fast kanske bättre det än att ha kommit igång på riktigt och ha 30-tal hamstrar som man måste avliva, det skulle ju bara vara obeskrivligt hemskt. Men detta är också så himla tråkigt
.
En grej som jag inte riktigt förstått är om du sålde 2 ungar när man fått reda på att papova fanns i Tjeckien och att det kanske hade kommit till Sverige, men inte säkert. Om det var i det läget som du sålde ungarna så är det väl inte jättefel tycker jag, det var en en väldigt liten chans då. Men om det var så att du sålde 2 ungar när man fått reda på att åtminstone 1 av importerna fått papova, och en av importerna bodde hos en uppfödare som du köpt hamster av. Då kanske det nog varit bättre om du inte sålt hamsterungarna. Gjort är gjort och det går väl inte att göra så mycket åt att du sålde ungarna, man lär sig av sina misstag och jag gissar på att du nu ångrar att du sålde ungarna.
Men man kommer ingen vart med att säga till Trollmamma att hon gjorde fel och sedan inte ge några tips till henne. Hon borde nog inte sålt ungarna och hon vet nog det nu, men det blir inte bättre av att alla säger att det hon gjorde är fel. Som hon sagt så är hon jätteledsen just nu och har ingen lust att fortsätta med hamstrar, tror hon behöver stöttning mer än skäll nu.
Skickar i alla fall styrkekramar till dig Jinx! Vet hur jobbigt det är att avliva hos veterinären
.
Mvh Alicia.
Hela denna papova-historia är bara tragisk från början till slut och jag lider verkligen med er som är drabbade.
Men håll privat groll privat, det är inget som behöver luftas öppet på sajten.
#18 TACK! Det du skriver värmer enormt! Jag vill inte ha skäll, jag VET att jag borde ha väntat. Men när de såldes var det forfarande bara misstankar om att smittan kunde förekomma. INGEN av de bekräftade var offentliggjorda då…
Så med facit i handen skulle jag haft kvar de 2 här hemma…
de såldes ju till sällskap och de visste om detta,,finns väl fler som gjort så här ,,eller?
###
neva masquerade
Det finns nog de som kan ha blivit utsatt för smittan, t ex på utställningen, och fortsätter som vanligt med avel och försäljning. Men nu råkar ju jag ha köpt Jinx från Exentrion's som hade en var smittad. Det är nog det folk reagerar på… Hade det varit av någon som varit på utställningen jag köpt så hade det nog inte varit så "farligt"…
Hoppas ni fattar hur jag menar.
Tack, snorungar var verkligen ett lämpligt ord.
Okej. Såhär är det. Nu har du sålt ungar som troligen har papova för mamman har det. Jag är nästan säker på att Jinx har det. Man ser det tydligt på bilden.
Sen har jag inte hört en enda hamster som har haft papova som är köpt på djuraffär, så jag vet inte vad du fått det ifrån.
Det var inte så bra att du sålde, då dem nya ägarna kanske har hund eller katt och sedan tar i den hunden och tar på sin guldhamster där hemma. För så smittas det.
Gjort är gjort! Finns inget att göra åt saken nu, så det är ingen idé att fortsätta tjafsa om det. Är smittan ute i sverige, så kom den ut för länge sen!
Att hålla på och beskylla folk som har haft kontakt med smittade djur gynnar inte någon. Jag är faktiskt förvånad över att ingen gett sig på mig ännu, med tanke på att det var jag som importerade alla djur från första början. Hade man vetat bättre så hade man ju handlat annorlunda. Det gäller ju alla som är i denna situation.
Sluta upp och bekyll de som är drabbade. Istället kan man försöka hjälpas åt och stötta. Det är riktigt jobbigt och hemskt att det blivit som det blivit, men det var ingen som visste att det skulle bli på detta viset.
// Sofia
#24 Varför skulle man tjafsa mot dig? Du höll ju kvar djuren i karantän. 
Jag håller med Sofia i detta läget, gjort är gjort, inget att göra så mycket åt, och är då ägarna till bebisarna informerade om allt så vet de vad som kan tänkas komma.
Jag anser inte att det hjälper att hoppa på varandra och tjafsa om saker som detta, man kan inte göra något ogjort, bättre att stötta och hjälpa, denna situationen är ju inget någon räknat med, och verkligen inget något hoppats på, men nu är läget som det är och man får försöka hantera den efterhand som mer info kommer. (inte för att det kanske e positivt, men ju fler fall som kommer desto mer info kommer upp om sjukdomen och då kanske det kan komma hjälp mot det längre fram, med detta menade ju inte jag att jag hoppas på fler fall)
Detta är jobbigt för oss alla, och ännu värre för de som är drabbade, jag lider med alla som är drabbade.
(Detta kanske blev lite rörigt, men är lite rörigt i huvudet idag)
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#25 Jag har sålt två kullar under tiden jag satt i karantän. Och detta gjordes eftersom det tidigare sades att sålänge man höll djuren i olika rum så var det ingen fara. Men det visade ju sig att det inte stämde.
Tre av ungarna såldes till personer som hade hamstrar sedan innan.
Så jag har också "hjälpt till" med smittospridningen..
Men som sagt gjort är gjort och det enda vi kan göra nu är att stötta och hjälpa varandra. Och hoppas att de som eventuellt får symtom vågar stå för det och rapportera till, i vårat fall, SHF så vi kan hjälpa till med obduktion.
// Sofia
Som sagt, privata gräl får skötas via pm, telefon eller på annat sätt utanför sajtens trådar.
#23 Du kan inte vara säker förrän obduktionen är klar att det är Papova! Sen förstår jag inte varför du tog åt dig av att jag skrev snorunge. Du har väl inte lagt dig i och tagit över…
"Sen har jag inte hört en enda hamster som har haft papova som är köpt på djuraffär, så jag vet inte vad du fått det ifrån."
Vem vet varifrån hamstrarna kommer då de köper från leverantörer. Kanske är de importerade från Tjeckien. På så vis kan ju också smittan komma in i Sverige.
"Det var inte så bra att du sålde, då dem nya ägarna kanske har hund eller katt och sedan tar i den hunden och tar på sin guldhamster där hemma. För så smittas det."
Du menar att hundar och katter springer och hälsar på hos guldhamstrar eller? Måste i så fall ge mina katter utegångsförbud. De kanske råkar bli klappade av någon som har en guldhamster hemma när de är ute… :p
Det känns verkligen inte kul att få så många emot sig när man nu går ut och berättar om det jobbiga som händer här… Tur jag i allafall vet var jag kan få stöd ifrån.
JAG tycker det känns som om de som skriver negativt beskyller MIG om det skulle visa sig att någon fler guldhamster har Papova. Det är ju inte ens bekräftat att Jinx har det… Men jaja…det är väl mitt fel. Jag har ju sålt 2 som sällskap…
Jag ber er en sista gång att ta privat gräl just privat, annars kommer jag att låsa tråden!
#31 Först och främst vill jag att du svarar mig varför det är jättesynd om mina barn och hamstrar?
Det jag fick veta när jag köpte Jinx var att hon hade importer, inget att det fanns risk för smitta. Den infon fick jag EFTER det kommit fram att Papova härjade i Tjeckien, då var Jinx redan parad. Jag blev aldrig avrådd att para Jinx pga detta. Jag har kvar vartenda mail mellan mig och Monica, mellan dig och mig, alla sms från dig.
Om du nu redan när jag köpt Jinx insåg riskerna, varför kontaktade du mig inte då? Du hade ju kunnat maila mig och avråda mig från att para Jinx. Men nä du kontaktade mig först den 17 april och skrev följande:
Hejsan! Har du någon hamster kvar? Jag hittar inget nummer på din hemsida..
Du kanske kan ringa mig? :) på 070-*******
Vänligen, Martina
Mitt svar till dig då var följande:
Hej!
Ja alla 4 som fanns i annonsen finns kvar. Men nu i kväll har jag fått höra från tjejen som är uppfödare till mamman att en av hennes importerade hamstrar från Tjeckien bar på Papova viruset. Så det är osäkert om mamman och då ungarna bär på det. De bör alltså hållas i karantän. Alltså inte tillsammans med någon annan hamster. Vet inte hur mycket du vet om detta, men det finns att läsa här http://www.hamsterforeningen.se/föreningsinfo/hapv-papova-7900983 Hade du tänkt som sällskap eller till avel? Har du andra hamstrar? Var bor du? Lämnar helst inte ut mitt telefonnummer till en början, utan väljer att ha mailkontakt. Hör av dig om du fortfarande är intresserad efter denna information! Du får i så fall köpa, men det är på egen risk…kan inte garantera att den inte bär på Papovaviruset i och med detta. Även om risken är mycket liten! Mvh Maria
Då svarar du:
Okej jag förstår.. jag föredrar dock att prata över telefon, speciellt om jag slå köpa ett nytt husdjur.
Men jag kan fundera på saken, var först intresserad av hanen som skulle flytta till tjejen på zooaffären.. har han redan flyttat? :/
Då visade du intresse att köpa av mig? Var det för att se hur jag skulle göra? Var det ett test?
Vad menar du med att du haft ögonen på mig? Vi kan ta det över telefon igen…
Det var ju enbart för att jag ville ha kontakt med dig. Varför raseras mina svar?
Därför att jag har tagit bort dem då jag flertalet gånger har påpekat att privata trätomål får hållas där de hör hemma, dvs privat utanför sajten.

Man kan inte se på en hamster helt säkert om den har papova. Det krävs en obduktion för det.
Sofias Eric troddes ju ha papova, han avlivades, han var frisk. Just då iallafall.
Om Jinx har papova eller inte vet man när obduktion är genomförd. Att säga att hon har papova nu helt säkert skulle inte ens SVA göra.
Jag blir bara ledsen om folk som sitter och har massa åsikter och slänger saker omkring sig som för det första inte vet någonting säkert, för det andra inte ens har djur som är involverade i det hela.
Som inte dag efter dag efter dag kollar igenom sina egna djur ifall det finns minsta skymt av vårtor eller liknande.
Ni har ingen aning om hur det känns. Så låt TS få sörja sin Jinx, hon är inte ens död ännu och folk har kommentarer om henne.
Jag tycker det är hemskt och det får mig ännu en gång vilja sluta med allt vad forum, föreningar och all sorts gemenskap som rör djur.
#34 Gissar att det är för att det är personliga påhopp och elaka saker som skrivs… Men förklara för mig vad du menar med att du tycker synd om mina barn och hamstrar! Det vill jag veta!!!
Det var ju du som skrev att det var så tråkigt och synd om dina hamstar. Och att det skulle bli så svårt att förklara för dina barn? virrig..
#38 Ok. Men om du nu "haft ögonen på mig", varför har du inte hört av dig tidiare då? Varför hörde du inte av dig då du hade misstankar om att Jinx kunde bära smitta redan då jag fick hem henne i januari? Varför visade du intresse att köpa av mig? Svara mig på det!
Om ni vill gålla sånt här"Privat groll" utanför så ta bort hela tråden vettja….
Gjort är gjort….
www.krakansfaglar.n.nu
Åhnej :( Stackars dig.. Hur många hamstrar har du? :'( dumma papova..
Jag tycker också att det är jättetaskigt när ni går emot henne, säger att allting är bara fel och inte hjälper henne alls. Hon vet nu att hon inte skulle ha sålt ungarna, att hon borde vetat bättre. Men gjort är gjort, och även om hon sålde fastän hon inte skulle, så visste ni faktiskt riskerna. Men jag tycker att ni ska stötta henne eftersom att hon kommer lägga ner allting, och det är inte lätt. Stötta henne så som ni stöttade sulfidas, för hon behöver det!
♥
#41 Efter Jinx avlivning har jag 13 st guldhamstrar kvar och min dotter har 1 dvärghamster…
Vi får se om vi behåller några som sällskap om det visar sig vara Papova. Just nu orkar jag inte tänka… Har tillräckligt med jobbiga saker som händer i mitt liv just nu och dessutom nyss påbörjat heltidsjobb efter 3 års studier. Den berömda "väggen" känns nära nu… :s

#42 Den berömda väggen är precis vid nästippen, jag vet. Önskar jag kunde göra någonting:(
ja, jag visste inte det sofia. Jag ber om ursäkt för att jag kanske verkade lite elak i mina inlägg. Hoppas allt går bra sen!
Tycker det är himla tråkigt. Och vi pratade ju ut om det här i telefon idag så jag förstår inte varför du tar upp det här? Det enda relevanta är väl dig och dina hamstrar? Förstår inte vart jag kommer in i bilden och jag tänker inte svara mer i tråden så jag hoppas att ni håller er till "ämnet" och inte spekulerar mer kring mig, jag får ju ändå inte svara för alla mina långa inlägg raderas x)
Kärlek till er iallafall, tjejer, tycker det är så dumt att bråka. <3
Jag tycker inte om dig Maria men jag tänker inte lägga mer energi på att tycka illa om dig heller. Gud vad barnsliga vi är, det visste jag inte om mig själv. :)
#43 Att ni finns där, ni som vet vad jag går igenom, och stöttar mig och svarar på mina frågor…det är vad du/ni kan göra.
Stort tack till alla er som stöttar och lider med mig/oss som är drabbade!
Jag stöttar dig gärna om jag får! :)
#47 får? 
#45 Jag vill att du svarar på frågorna jag skickat som pm till dig!
Snälla, försök hålla internt groll borta från forumet. Är meningen med tråden att hänga ut en person så raderas den, sånt hör inte hemma här på hif.
_
Jag låter tråden vara kvar ett tag till iom att det ändå är ett aktuellt ämne, men tänk på att visa respekt även mot andra hif'are som inte har med detta att göra. Alla kan läsa detta, och vad som pågår mellan två personer är inte så roligt för alla att läsa._
/Medarbetare
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#50 Skrev bara att jag ville ha svar på frågorna jag skickat i pm till henne… Vill inte heller ha mer groll i tråden.
Vi måste försöka hålla ihop nu i dessa jobbiga tider istället för att ställa oss mot varandra. Det är lätt att vara efterklok men svårare att se framåt. Snälla sluta lägga skuld på varandra, jag mår dåligt av att se det och jag känner er inte ens. Jag själv köpte min lille älskling av Sofia i januari och lever nu i ovisshet om hur det kommer gå för honom, och visst har jag när jag var som mest ledsen, letat efter någon att lägga skulden på. Men jag insåg sen att det finns ingen att vara arg på. Sofia hade ju aldrig tagit in importer om hon haft den informationen som vi har idag, det går inte i mina ögon att vara arg på henne. Så snälla, sluta lägga skuld på varandra, detta är en tid för att gå tillsammans och hitta en lösning inte skapa fiender.
Till TS:
Jag lider med dig och förstår att du tappat hoppet om att någonsin ha hamstrar igen, men ge det tid sen. Det är ditt beslut om hur du gör med dina hamstrar och låt ingen annan få dig att må dåligt för det.
Styrkekram….
Ni har så rätt så, det här är ingen bra tid för bråk. Det är nu vi behöver varandra som mest, och vi måste kunna lite på varandra!
Det tycker jag med. (L)
Håller tummarna att det inte är papova :( Det är läskigt hur spritt det kanske redan är i Sverige. Jag lider verkligen med alla er som är drabbade. Tänk bara om det hade funnits info hur pass smittsamt papova var innan. Nu har du ju redan sålt vidare två och det är väl bara tur att det bara är två om det är papova. Så är det bara att hålla god kontakt med köparna och hoppas att dom tar det på allvar också. Du tar ju ditt ansvar nu och säljer inte vidare. Håller tummarna att du och dina barn får behålla dom som sällskap åtminstone.
Och beklagar att jinx måste få somna in :(
Beklagar verkligen och hoppas att det inte är papova. Tycker synd om ts och andra som är drabbade och får skit för sina beslut och för det de gör. Hoppas folk lägger ner det nu och börjar finnas för varandra. Jag själv har 3 hamstrar varav en från Sofias(Sulfidas) uppfödning som var hos henne samtidigt som den smittade importen. Jag vet inte hur det kommer se ut framöver för någon av mina hamstrar och jag kan ju inte ta någon kull som jag tänkte. Men jag anklagar inte någon för det. Det är först nu vi vet allvaret. Ta hand om de hamstrar ni har om ni har några och ge dom det bästa livet ni kan under den tiden de lever(och inte visar några symptom såklart).

#58 Beklagar så… underbart foto fullt av kärlek <3 … har du fått ngt svar ännu?
#60 Det tar ju ca 3 veckor så inget slutsvar än.
Håller med ang. bilden, så himla fina ihop :'(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
tycker det är förjävligt att folk går på TS, visst kanske inte så smart att sälja 2 hamstrar som möjligtvis har ett virus och jag kan förstå att folk här blir upprörda och rädda att dom ska bli drabbade,
men jag ser det såhär:
Hade det inte varit för alla "seriösa" uppfödare som imoporterat hamstrar så hade vi aldrig haft denna smitta i sverige, om vi nu har det..
är inte så insatt i detta men endast min åsikt..
rätta mig om jag har fel.
Visst är det förjäkligt rent ut sagt för de som blivit drabbade. Men jag skulle inte vilja kalla de uppfödare som importerade de smittade hamstrarna som oseriösa.
Hade de haft minsta tvekan om att djuren skulle bära på virus och vilka konsekvenser detta skulle få är jag säker på att de hade låtit bli. Och för att inte glömma, så drabbades de uppfödarna som importerade djuren väldigt hårt också av detta.
en importerad hamster kan ju ändå bära på smittan utan som helst symptom, så även att hamstern/hamstrarna klarat karantänperioden bära på det….
Det kvittar hur oseriös eller seriös man är. Sjukdomar kan ligga latenta och det kan ingen göra något åt. Det handlar mer om otur.
www.krakansfaglar.n.nu

#62 Hade det inte varit för de uppfödare som importerade hamstrar så hade Sverige haft en ännu snävare avelsbas än vi har idag.
För att få in nytt blod måste man importera. Sen att man den här gången hade otur att få in smitta är en helt annan sak.
Dessutom blev det konstaterat smitta på två hamstrar. Knappast nån massepidemi.
Sen kunde ju faktiskt uppfödare vara oseriösa nog att strunta i allt och sälja vidare ändå. Men nu gjorde man inte det, för man var seriös nog att se till att smittan stannade där den var.
Så ingen har varit seriösare än de som tog tag i problemet.
Sen kan man ju fortsätta att inavla hamstrar istället för det inte finns något obesläktat att para med, använda samma hane till hur många honor som helst för man har ingen annan osv…är man seriösare då?
#62 Jag tycker att det är helt tvärtom. Det är de uppfödarna som lägger ner pengar och möda på att importera istället för att gå ner till närmaste djuraffär och köpa grossistdjur att avla på som är de mest seriösa. Det är nämligen de två alternativen man har att välja på om man nu inte vill sitta och inavla generation efter generation (vilket verkligen inte är bra för våra hamstrars hälsa det heller).
Trist att uttala sig på det viset när flera av de duktiga eldsjälar vi har/haft i hamsteraveln har drabbats så hårt.
#66 Just därför jag skrev: rätta mig om jag har fel.
skrev också att jag inte är så insatt i det hela när det kommer till import, hade jag haft en aning om det ni skrivit nu efter mitt inlägg så hade jag nog haft en annan åsikt..
jag har dålig erfarenhet av import därför som jag resonerat som jag gjort, ber om ursäkt om någon tog illa vid sig och det var absolut inte mitt syfte med inlägget!
Hur kan vuxna människor (?) ge sig på varandra så här?? Jag blir helt chockad av att läsa allt. Varför måste ni trycka ner Trollmamma?? Jag tror hon har fattat vinken, ni behöver inte klaga på henne om och om igen. Att en säger till räcker, ni behöver inte vara 10 stycken som skriver elaka kommentarer! Hon har det jävligt som det är, så stötta eller håll mun tycker jag! Jag förstår mig inte på människor som söker "drama", har ni haft en dålig dag och behövde avreagera er? Jag sänder dig energi Trollmamma! Du vet själv vad du gjorde fel och jag är övertygad om att du är bra mycket mer mogen och intelligent än många andra. Att trycka ner någon har aldrig hjälpt..!
#68 nu har jag inte läst den här tråden på ett tag, men känns en aning fel att göra samma sak mot andra genom att påpeka att du är övertygad att ts är mer mogen och intelligent än många andra.
Mogen=äldre
Intelligent=äldre, med ålder kommer visdom och hon är dessutom sjukskötersk så hon har mycket kunskap som hon själv skriver.
Detta är vad jag personligen tycker. Jag har väl rätt att säga min åsikt när alla andra har sagt sin?
#70 då är frågan vart gränsen går mellan åsikt och elakt. Precis som i övriga tråden. Där alla antagligen bara uttrycker sin åsikt. Personligen tycker jag inte mognad och speciellt inte intelligens kommer med åldern även om mognad såklart delvis kan bero på ålder. Tror inte att min vän kommer anse sig mer intelligent än mig när hon är utbildad sjuksköterska. Men hon kommer ha mer kunskap inom det området :) Och i mina ögon blev det som att du klagade på att andra var elaka och sen var elak själv. Så upplevde jag det som. :) Var bara det jag menade. Förlåt ts att det blev en del OT :)
Jag skriver ingenting elakt? Jag säger tvärtom att folk ska sluta klaga och trycka ner Trollmamma. Det finns en del som kommenterar som är unga flickor som säkert inte vet allt som har hänt. Jag säger inte att sjuksköterskor är smartare än andra människor. Förstår inte ens varför jag försvarar mig? Jag har inte sagt något elakt och du behöver inte kommentera det jag skrivit. Jag har sagt det jag velat och behöver inte förklara mig mer. Du kan själv läsa allt elakt som har skrivits mot Trollmamma som person, jag ville bara stötta henne. Förstår inte vad som är fel med det?
#72 säger inte att det är fel att försvara ts :) men att påpeka om hur mer mogen och intelligent ts är än många andra låter elakt och nedlåtande. Och på internet är det svårt att tolka varann rätt alla gånger, och kan mycket väl vara så att många "elaka" inte alls menade att vara elaka. Precis som att du inte känner att det du skrev kunde uppfattas så.