tappade hamstern - hjälp
Hej!
Hade min hamster i handen o plötsligt fick han ett ryck, o då "tappade" jag honom i golvet på en matta. från ca 100 meters höjd, mer eller mindre. han sprang runt ett litet tag efter jag tappade honom, sen lät jag han få vara i buren igen.
vad nu? kan han ha skadat sig tror ni? bör jag åka o kolla upp hos vet? hjälp snälla är orolig nu :( hur vet man om de brutet något ben, ryggproblem o.sv??
Först och främst…100 meters höjd? :P
Om du menar att du tappade honom från stående höjd så är det antagligen ingen fara om han kunde springa obehindrat efteråt men låt honom vara ett litet tag och se sen om han reagerar på tryck, om inte så är det nog inget fel på honom :)
Hamstrar som jag har tappat i golvet har jag snabbt som attans lagt in i deras bo så de får lugn och ro utifall de fick en chock.
Sedan har jag låtit dem vra, bara kollat till lite med jämna mellanrum hur den ser ut att må, men inte tagit ut den i onödan om den inte själv kommit ut ur boet.
Och du menar 100 CENTImeter va? ;)
Oj nej absolut inte 100 meter haha :P menar ca.1 meter.
Hur menar du då med tryck? Har bara haft hamstern i 1 vecka. Så förklara gärna lite.
Jag menar att efter du låtit honom vara lite så kan du testa att klämma och dra lite i lederna på honom för att se om han har ont (då menar jag givetvis väldigt FÖRSIKTIGT tryck/drag) om han inte verkar bry sig så har han nog inte ont heller :)
Men låt honom vara ett bra tag nu så att eventuell chock hunnit lägga sig.
'#2 ja jag la ju in honom fort i buren. nu ligger han o sussar så sött i boet :) ska kolla till honom snart igen.
hehe ja 100 CENTImeter menar jag såklart ;)
TACK för era svar.
#4 jaha nu förstår jag vad du menar :) ska försöka lite senare o kolla till honom lite då o då. har haft honom i 1 vecka så riktigt tam är han ju inte heller..
#6 En bra sak är att sitta ner med en ny hamster. I soffan t.ex. då kan den springa runt där och lukta lite överallt och lära känna dig om du sitter i den någonstans. Försök att gå och stå så lite som möjligt med han i början.
Uppdaterar lite ifall ni undrar hur de har gått. Han ser ut att må bra, äter och sover som vanligt och är ute ur sitt bo lite då o då. Har inte kunnat känna än på benen
de är han för rädd för att jag ska vara där o klämma tror jag. Men ska försöka idag lite senare.