Ingen rädd för Papova??
Jag tycker mig märka att värsta rädslan för att drabbas av Papova verkar ha lagt sig här inne. Jag förstår inte varför!?
Folk köper hamster ur djuraffärer, säljer kullar trots att dom har importer eller varit på utställningar under den kritiska perioden, som om inget hänt. Visst är risken kanske liten om man importerat från annat land än de värst drabbade uppfödarna, och visst finns det djuraffärer som inte tar in hamstrar utifrån, men jag tycker ändå det är respektlöst mot de som VERKLIGEN anstränger sig för att försöka stoppa utbrottet, för att inte tala om de stackare som tvingats lägga ner sina uppfödningar och avlivat alla sina djur! Jag går inte ens in en djuraffär som håller djur längre! Jag vet inte hur jag ska våga ställa ut mina hampisar senare i höst när det drar igång igen.
Hur tänker folk!?! Förstår man inte bättre, eller är det bara "syns inte, finns inte" som gäller?
SUCK! ( Ja, jag är sur.. )
Jag är fortfarande väldigt rädd för papovan. Jag har verkligen den lågaste chansen att mina skulle ha papova. Men jag har ändå karantän tills i slutet av Augusti på grund av riskerna. Jag vet inte hur det är för andra. Men jag tar det säkra före det osäkra. :)
Jag är också rädd för papova. Undviker att gå in i djuraffärer, lånar inte ut hanar för parning och vågar knapt köpa hem nya djur.
Kommer själv inte åka på utställningar när det drar igång igen, ellerfall inte på ett tag. Trotts att jag skulle vilja ställa några, då jag börjar få ett gäng fina hamstrar här hemma, så kommer jag inte ta chansen.
Ändå om jag vet att jag inte har papova här hemma, så är man nojig. och med alla rätt, det är inget roligt att få in papova.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Tyvärr glöms det lätt bort då det värsta "lagt sig".
Först blir det ramaskri och alla blir rädda, sedan mattas det ut med tiden.. folk glömmer.
Sedan finns det ju de som inte agerat på något särskilt sätt varken under den mest kritiska perioden eller efter, och de kommer säkert fortsätta köra sitt race är jag rädd.
Men jo, det är tråkigt att inte alla kan dra sitt strå till stacken för att verkligen sätta stopp för spridningen när den väl är igång :/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag föder inte upp, men jag kommer inte våga köpa hem nån fler hamster förrän dom jag har är borta. Inte innan man kanske vet mer säkert om det spritt sig mer.
Jag har en hamster från Sofia (Sulfidas) som jag tänkte para på förr men de tankarna har jag lagt ner helt nu efter allt som hänt. Så jag har mina 3 som sällskap. Om de skulle visa symptom så hade jag självklart åkt till veterinär med dem.
Man tappar dock lite lusten med allt när sådant händer, känns som det är fler som gjort det som var inne här mer förut.
Jag är intresserad av dem jag har såklart men jag känner mig inte lika motiverad pga. de planerna som kraschade.
Så jag tror nog att de som är rädda för det eller de som valt att inte ta kullar syns ganska lite härinne, medans det finns de som inte tänker på det alls.
Sen finns det de som helt enkelt inte varit i närheten av sjukdomen och inte har någon anledning till att vara rädda än sålänge.
Men jag känner ju att även fast sjukdomen inte syns nu, så vill jag verkligen inte vara ansvarig till att sprida den vidare på något sätt.
Jag är livrädd för papova. Varje dag, hela tiden är jag rädd att hitta något på mina älsklingar eller att få läsa att någon som de varit i kontakt med har börjat visa symptom. Inte bara för att jag då skulle få sluta helt och aldrig mer våga gå i närheten av en hamster, utan också för att det i så fall skulle vara väldigt stor spridning av viruset.
Jag vill att det ska ta slut nu, att det som har hänt är det sista och att vi snart kan fortsätta som vanligt igen. Det är viktigt att vi inte glömmer och förtränger, för vi måste lära oss av det här för att kunna stoppa spridningen nästa gång.
Vilken utställning? Det här väl inte varit någon utställning alls där man fått ställa Guldisar?
#7 Om du syftar till det jag skriver: Utställningar som hölls INNAN Papovan var konstaterad! I synnerhet den där de tjeckiska hamstrarna "bytte bil/ chaufför etc. Där fanns ju importer som senare visade sig vara bärare.. Hela historien finns i en tråd här inne! Minns inte exakt vem som gjort vad med vilken hamster.
Det som skrämmer mig mest är hur många som fortsätter köpa hampis från djuraffär med kommentaren om att den såg underbar/söt/ ensam/ lidande/ ut. Så länge vi inte bojkottar djuraffärer kommer vi aldrig få bukt med viruset. Alla måste hjälpa till att sprida info om detta! Jag funderar starkt på att trycka klistermärken som varnar. Då kan man vara lite kriminell och sätta upp i närheten av djuraffärer, eller i, om man vågar. ;)
Tror Emma menar det du skrev att utställningarna som drar igång i höst. Jag sitter i styrelsen i SHF och vi har beslutat att ställa in alla utställningar för resten av året. Jag håller med. Tycker det är fruktansvärt tråkigt och egoistiskt av folk som inte inser allvaret och trots konstaterad papova i Sverige fortsätter att sälja/köpa djur som har med importer att göra. Oavsett land så bör man vara otroligt försiktig. Rött som det är dyker det upp och då kanske personen i fråga redan sålt ett 20-tal hamstrar. Jag sålde ju några hamstrar efter att jag importerat men det var innan papovan bekräftades. Efter det så stängde jag ner hela aveln och blev sittandes med 18 ungar + 20 vuxna (som alla sedan avlivades). Tanken av att jag kan ha spridit vidare viruset gör mig illa till mods och mitt samvete är inte gott. Förstår inte hur folk tänker som fortsätter, och utan problem, kan sälja vidare ungar eller köper från djuraffär när detta ligger i luften…. Det skrämmer mig! Det är dags att ta ansvar och försöka hjälpa till.
// Sofia
#8 Okej nu är jag med. Jag trodde du sett någon ställa ut efter sjukdomen konstaterats.

Jag är väl sån att jag är såpass rädd för papovan att jag nog aldrig vågar ta hem en hamster mer:(
Jag sörjer de jag förlorat varje dag. Och fastän jag inte kan låta bli att gå in och läsa och titta på bilder på kullar och längta efter mina hamstrar så är jag förbluffad över hur fort folk glömmer.
Bara för att det har hänt för ett tag sedan så betyder det inte att det är över.
Mina hamstrar kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta och det finns ingen som kommer att kunna ersätta den platsen. Och jag kommer alltid att ta sjukdomar på fullaste allvar.
Men det är som det brukar vara, folk bryr sig inte särskilt mycket förrän de drabbar dem själva eller någon i dess närhet. Tyvärr.
Jag vet att djuraffär ignorerar det. Jag frågade nån som jobbade på Kungälv (genom mail) och de sa att det var väldigt ovanlig och inte nåt att oroa om. Så de är mest intresserad av att sälja. De sa även att de ta i djur från andra länder. Så…
Självklart bestämde jag länge sedan att köpa från en uppfödare men jag var nyfiken.
#11 Där sa du något! Så länge det inte är någon i ens närhet eller en själv som blivit drabbad så är det lätt att tänka att "det händer inte mig".
Men grejen är ju också den att man inte vet säkert, förrän det är försent. Och då är det bara att hoppas att man inte varit med att sprida det vidare..
Detta kan ju ligga kvar ett bra tag innan man ens vet vilka djur som blivit drabbade, och det är ju nästintill omöjligt att få en bra översikt över alla smittade djur. Är väl inte ens hälften som kommer att bli obducerade kan jag tänka mig.
Så ja, det kommer att ta sin tid innan man kan börja pusta ut igen :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_