Papova?
Blev ganska rädd när jag läste insändare hörde - att det är jättemånga som knappt vågar gå in på en djuraffär eller köpa nya hamstrar. Ha hört mycket om papova men har liksom aldrig fattat vad det är. Så nu har jag som sagt lite frågor. - Kan människor bli smittade av det? (ev. bli sjuka, allmänt hängig osv.) - Lite konstig fråga, men kan man pussa/gosa/hålla i en hamster som har papova? - Hur märker man att sina djur är smittade? - Jag har köpt Wilgot från en tjej som heter Ellinor (elle hon föder upp och säljer på djuraffär), hur stor är risken att han är smittad? Tacksam för svar!
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Kan inte så mkt om papova, så lite inte hundra på mig, men ska försöka ;)
- Kan människor bli smittade av det? (ev. bli sjuka, allmänt hängig osv.)
Nej det kan dom inte
- Lite konstig fråga, men kan man pussa/gosa/hålla i en hamster som har papova?
Ja det kan man
- Hur märker man att sina djur är smittade?
De får prickar på sig, oftast runt nosen (du kan söka på google eller så)
- Jag har köpt Wilgot från en tjej som heter Ellinor (elle hon föder upp och säljer på djuraffär), hur stor är risken att han är smittad?
Jag vet faktiskt inte.. Tror inte han är smittad..
Här kan du gå in och läsa. Till vänster i meny-spalten finns även länk till olika dokument.
http://www.hamsterforeningen.se/f%C3%B6reningsinfo/hapv-papova-7900983
// Sofia
Jag är ju en av de som sitter i karantän, då jag har haft bekräftat Papova på en av mina hamstrar. Jag har kvar alla mina djur då dessa inte visar några symtom och är friska och krya.
Däremot kan de ju vara bärare av viruset, och det är därför jag måste hålla djuren i karantän resten av deras liv.
Jag måste också vara försiktig då jag besöker djuraffärer. Jag är ingen smittobärare själv- men man får ändå vara försiktig så man inte går in i en djuraffär eller liknande, med samma kläder som man haft sina egna hamstrar på.
Det finns info om Papova på SHF's hemsida som Sofia redan länkat till. Men ville försöka förklara lite med egna ord också.
Kanske hjälpte det lite iaf.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_