Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 9130 ggr
evelinaerika
0

luktar illa..

min dvärghamster theodor som är ett år o 3 månader luktar jätteilla ibland! det är liksom en extremt sur lukt som tar över hela buren. och jag städar buren en gång i veckan som man ska, ibland oftare. någon som vet vad det kan vara och om man kan göra något åt det?

[hejhejnaffy]
0

Han har inget varigt/öppet sår? Det kan lukta jätte illa,så det kan kanske vara det?

UlrikaD
0

Om det är hans kiss som luktar så kan han ha urinvägsinfektion.

Lättast är ju om du försöker ta reda på vad det är som luktar illa. Om det är kisset, själv hamstern eller någonting annat.

Bruden-Mbuti
0

tänk på vilken mat du ger. viss mat kan börja stinka i buren om hamstern inte ätit upp allt.

tex vitkål luktar starkt fort.

Linneeea
1

Det kan också bero på sakerna i buren faktiskt, när jag hade plasthus så stank det i hela buren när han hade kissat där i. Och då luktade han också illa, vet inte nu om du har plasthus men det kan vara något sånt.

[Ingunn_1969]
0

Det kan vara doftkörten som sitter mitt under magen som har blivit skitig och kanske infekterad, den måste rengöras ibland på de flesta hamstrar.

Titta under magen så ser du den. Om den behöver rengöras så kan det vara bra att använda en trädgårdshandske att hålla hamstern med och sedan mild tvål och bomullstops att göra rent med. Trädgårdshansken är en säkerhetsgrej bara, i fall hamstern skulle bli irriterad och bita till lite så finns det ingen risk att du tappar den i ren förskräckelse. Man kan klämma lite försiktigt runt om körtlen också för att få ut geggan.

Om körteln är infekterad (alltså inte bara skitig) så bör du uppsöka veterinär som då hjälper till att göra rent och eventuellt ger antibiotika.

Lycka till!

/Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Flöffo
0

Gäller detta honor också?Min har nämligen oftast kiss eller något i könet.Och hon och hennes kiss luktar illa…

//Flöffo

mandyosv
1

gammalt kiss stinker när det fastnar i någon skåra, t.ex skarvarna i rören som man ibland har i buren

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

evelinaerika
0

#1 nej, det har han inte något alls faktiskt.

#2 ja, jag får ta reda på vad det är. lättast är väll att helt enkelt bara lukta på varje grej en bit ifrån buren?

#3 vitkål har jag aldrig gett honom men därimot rått kött, men jag lägger det i hans matskål och efter nån dag är det borta. kan det vara att han sparar det någon stans i buren?

#4 jag testade med kartonghus i några dagar, men han vägrade att gå in där. så då bytte jag ut vadden mot rivet toapapper så det skulle bli luftigt och fräscht. men han har aldrig kissat där inne. han kissar i ett hörn på buren och i sin sandskål.

#5 den har jag faktiskt aldrig rengjort. då får jag la göra det! tack för tipset. vet du hur man ser om den är infekterad?

#6 det vet ju inte jag eftersom jag inte har en hona. det lättaste är nog att du gör en ny, egen tråd så ska du nog få ett bra svar :)

#7 nu förstår jag inte riktigt vad du menar men skarvar i rören.. men jo, det kan ju lukta illa om det är kiss i hörnen osv men jag brukar använda diskmedel och vatten och rengöra hela buren med varannan vecka. jag städar buren varje vecka så det känns lagom att rengöra den sådär jättenoga varannan vecka. bör jag använda vatten och diskmedel varje gång jag städar buren, alltså en gång i veckan?

mandyosv
0

#8 Oj jag brukar inte göra det! Haha, men jag torkar ur med en trasa.

Menar asså såna här rör typ

http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&sa=N&biw=1280&bih=711&tbm=isch&tbnid=wnf94lMGNH9Z7M:&imgrefurl=http://miaojulia.blogg.se/category/hamstern-sno.html&docid=_jbIMGzLziuV5M&imgurl=http://miaojulia.blogg.se/images/2010/drake-mar10-018_77384087.jpg&w=400&h=299&ei=0VDPT_S1LMfb4QT9_KXCDA&zoom=1&iact=rc&dur=244&sig=108443883838408749141&page=1&tbnh=154&tbnw=206&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0,i:71&tx=39&ty=105

Mina dvärghamstrar luktade också mer illa än guldarna, förstår inte varför faktiskt! De hade typ kletigare kiss, skitäckligt! 
Föresten, du vet att de måste leva 2 & 2? =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

evelinaerika
0

#9 haha okej. det funkar ju förmodligen lika bra det :) Jaha ett sånt rör! då fattar jag. :)

Alltså nej, det måste dom inte. Läst på flera pålitliga sidor och frågat i djuraffären och sibiriska dvärghamstrar (jag vet att det igentligen inte heter sibirisk, men jag kommer inte ihåg vad det riktiga namnet är, men du fattar vilken dvärghamster jag menar) och hanar ska inte bo med flera olika. Det funkar men det har liksom ingen betydelse om dom är ensamma eller inte.

mandyosv
0

#10 jo det har det…

Flöffo
1

#10 Dvärghamstrar (utan kinesisk) är flockdjur och ska ha en burkompis av samma kön, det finns även  lag på det.Om det inte finns något undantag te.x att hamstern inte går ihop med andra hamstrar.Rysk vintervit heter den arten, det borde du komma ihåg.

//Flöffo

evelinaerika
0

#12 varför borde jag komma ihåg det? djuraffären kallade det för sibirisk, så jag vande mig vid det, och sen för några veckor sedan fick jag veta vad det igentligen hette, så det är inte så konstigt att jag inte kommer ihåg. jag är förvånad att många på den här sidan är så förbannat otrevliga..

#11 du verkar inte fatta vad jag menar. det jag menar är att nu när min hamster lever ensam så BÖR JAG INTE FLYTTA IN EN NY HAMSTER I BUREN eftersom min hamster är ganska bitsk av sig. djuraffären sa att dem klarar sig ensamna, bara man ser till att umgås med dom ofta vilket jag gör. jag vet väll själv vad dom sa..

som om min fråga ens handlade om detta…

UlrikaD
1

Den enda hemsida man som djurägare ska tro på är jordbruksverkets egna hemsida.

http://www.sjv.se/

Där står allt om burstorlek, hur man ska hålla djur osv. Och vad som egentligen gäller.

Strunta i vad djuraffärer och andra folk säger och lita på denna sida istället.

Djuraffärer säger otroligt mycket fel, hemsidor som personer har gjort är fulla av faktafel men ingen som rättar dem.

Man bör som djurägare veta vad som gäller för just sitt djurslag innan man köper det. Inte efter. Det underlättar för alla, framför allt för djuret.

Och varför gynna djuraffärer med att köpa en bitsk hamster som inte kan leva med en artfrände? När man då istället kan köpa av en uppfödare och köpa två stycken såsom de enligt lag ska leva.

Ett djur ska inte var bitskt, elakt, eller allmänt emot sin rasstandard. Då är det något fel på dem. Men det spelar ju ingen roll så länge folk fortsätter att köpa av dem.

Och så får hamstrar ett rykte om sig av att vara bitska och elaka. Vilket ju absolut inte stämmer. Jäkligt tråkigt tycker jag.

Flöffo
1

Vi tänker bara på djurets bästa,och förlåt om jag lät otrevlig.Men om man skaffar sig ett djur så måste man läsa på om det , och läser man på så vet man att det heter vinter vit.Man ska inte lita på djuraffärer för mycket.

//Flöffo

evelinaerika
0

#15 för det första så läste jag på en hel del innan. men just det om sällskap litade jag på djuraffärerna om, vilket jag tydligen inte borde gjort. men nu har jag ju redan honnom och så länge jag tar hand om honom så kommer det fortsätta funka bra tror jag det.

#14 haha, det är klart vissa djur är bitska/lite tjurigare än andra. exakt som med människor. det går inte att säga att denna ras är en lugn ras, ALLA i denna ras är lugna. så bara för att vissa är lite tjurigare än andra är det inget fel på dem. och du säger att man borde veta innan man köper djuret och det har du helt rätt i, men jag kunde inte tänka mig att djuraffärerna skulle ha fel men nu vet jag ju det.