Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2496 ggr
jollycox
1

saltsten till vem?

Typ alla djuraffärer säljer saltsten men eftersom inte hamster, råttor, möss, kaniner, osv ska ha det så vem ska ha det då?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Imasy
0

Ingen, men de kan väl dra in någon krona på dessa antar jag.

Wand
0

Saltstenen görs endast för att djuraffärer och grossister ska tjäna pengar. De säljs till okunniga människor som inte vet bättre. INGET djur ska ha saltsten, så vitt jag vet, för man ska förse djuret med en kost som ger dem allt de behöver, däribland även salt om djuret i fråga är av behov av salt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Clariiz
0

Ända djuret som någon gång behöver det är dräktiga och/eller digivande kaninhonor.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

jollycox
0

aha, lite dumt eftersom dom faktist kan bli sjuka av det..

mocchino
0

#2 Hästar och kor ska ha saltsten men inget djur som är mindre än så tror jag.

Jag säljer aldrig saltsten till hamsterköpare, till nyblivna kanin/marsvinägare brukar jag inte heller rekomendera saltsten.

// Nathalie

Wand
0

#5 Så det är viktigt att de får det alltså? Har alltid haft för mig att det också är en sådan överflödig sak, även för dem. Men jag har ju aldrig själv haft varken häst eller ko så jag har aldrig forskat närmare i det.

Linda3046
0

Jag har gått på en sån där zooutbildning (en sån som krävs för att man ska ha behörighet att äga en djuraffär) och när vi pratade om Foder på de olika djurslagen så skulle det alltid va med saltsten. Men min andra lärare som hade andra djurämnen sa att det bara var kor som egentligen behövde det (om jag minns rätt).

Jag känner typ att det kanske är någon sån där gammal info, som liksom hänger kvar? Och sen är det ju lönsamt för djuraffärerna..

jollycox
0

#7 var gick du den utbildningen?
Ja det är kanske gammalmodigt :P

Wand
0

#7 Det kan vara dödligt för smådjur att ha saltsten. Många djur tycker att det är gott och slickar jättemycket, men om de får rätt Foder och mat så ska de inte behöva ens ett slick på en saltsten. Vissa djur är jättekänsliga för salt och kan få fel i njurar och diverse. Det är konstigt att det faktiskt lärs ut till folk som ska sälja djur.. Obestämd

Linda3046
0

#8 Jällaskolan (eller jällagymnasiet som det tydligen heter nu :P). På ett naturbruksgymnasium alltså :)

[squash97]
0

min kompis hamster hade en saltsten och det gick åt många sådana innan det gick upp för henne att det inte bra men då var hennes hamster redan gammal och sjuk och dog innom kort, antagligen på grund av att inre organ tog skada av saltet…Rynkar på näsan

LinneaJohaanson
0

Så du har gått på Jälla, jag med Flört

Hästar ska ha saltsten, eller salt i fodret!
Och kor som sagt.
Men jag skulle aldrig ge en kanin/gnagare en saltsten!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Karroza
1

Känns väl aningen onödigt att putta upp tråden, men i alla fall. Jag skulle aldrig köpa saltsten eller vitamindroppar  hamstervadd till mina friska hamstrar, då detta är något som de ej är i behov av och, dessutom, kan vara livsfarligt för dem. Jag tycker att det är helt fel att djuraffärerna säljer dessa produkter på det sättet som de gör, samt att de t.o.m rekommenderar det till sina kunder. Samtidigt är det bra att dessa produkter finns till detta priset, när det gäller saltsten för hamstrar och vitamindroppar till övriga gnagare, men detta borde finnas finnas i en separat hylla där man endast kan få tillgång till dem av ex. uppvisande av intyg från veterinär. Det är extremt ovanligt att hamstrar får saltbrist, men detta kan faktiskt inträffa. En av mina dvärghamstrar drabbades av detta för många år sedan. Trots att hon fick samma kost som de ävriga hamstrarna, så kunde hon inte tillgodogöra sig saltet. Efter bara några veckor med saltsten blev hon bättre, vilket innebar att saltstenen då togs bort. Vid ett fall som detta är det ju bra att saltstenen finns lättillgängligt och billigt på djuraffärer, om den inte skulle tillverkas så skulle det ju bli mycket dyrare för veterinärer att beställa saltsten till djuren i fråga. Så saltstenen kan ju faktiskt fylla en funktion. Med detta menar jag som sagt INTE att djuraffärerna ska få fortsätta sälja som de gör i dagsläget, detta är något som inte kan få fortskrida. Om de, som sagt, ordnade en separat avdelning för detta, ett "djurapotek" helt enkelt, precis som att livsmedelsbutiker säljer receptfria läkemedel, så skulle det hela förvandlas till något bra istället.

Floppan
0

Hästar måste ha saltsten det är en del i deras kost men precis som andra djur kan de slicka jätte mycket noch slicka upp hela på en dag då  tillsätter man salt i fodret tex. i betforn eller höet

Frosstis
0

Hästar, kor ska ju ha saltsten. Men inte andra smådjur.. Som typ ala redan sagt ;)

Kalksten kan man ha, det använder jag.