hamster [Hur får jag den tam?]
så nu har jag fått hem min hamster den
är jätte söt men nu ska man ju bara låta den vara men kan man ta upp
den i morgon och vara med den och en fråga till
hur får man den tam jag kan ju ta upp den men
då måste man ju nästan tvinga den och
det vill man ju inte snälla hjälp mig och få den tam !!!!!
Men om du nu har fått hem hamstern idag, så ska du låta den vara. Den måste få känna sig hemma först. Sen tvinga inte den genom att ta upp den, utan vänj den vid dig först.
Finns många trådar om hur man gör en hamster tam. Sök här på iFokus så lär du titta många trådar.
grattis!
låt den vara en stund så att den känner sig trygg i sitt nya hem, och såsmåningom kan du lägga en matbit i handen och om han kommer upp så låt han ta maten, men lyft inte upp honom direkt. Var beredd på att han kan smånaffsa dig i början.
lycka till :)
tack år börja imorgon 
Börja imorgon om du ser att hamstern har kommit tillrätta, annars vänta nån dag till .
Godis i händerna brukar funka… Men några andra tips är att prata mycket med hamstern, då lär den sig din röst, du kan röra på grejjerna i buren så att hamstern lär sig din lukt. Mitt tips:
Steg ett: Rör inte din hamster, men rör runt i buren så att hamstern blir van vid att ha händerna i buren, gör såhär i cirka 1-2 dagar!
Steg två: Sätt in din hand lite försiktigt i buren och håll den platt mot bottenmaterialet, i handen ska du ha något gott! Tillexempel en bit ost, majs eller gurka. I början kan din hamster naffsa lite, inte hårt, men bara smaka lite på din hand, men den kan ocså ta din godbit du har i handen och springa iväg, eller tillochmed sitta kvar i handen och äta! Gör såhär i två dagar.Upprepa det ett antal gånger under dagen.
Steg tre: Gör som du har gjort innan, lägg ner handen platt i bottenmaterialet med något gott som hamstern kan få, när hamstern tar godbiten kan du försiktigt klappa den över ryggen, gör såhär ett par gånger, så att din hamster lär sig att bli klappad. GGör såhär i en dag eller två.
Steg fyra: Du kan ta en skål, kanske en gammal sia glassburk, och sänka ner i buren, och troligtvis kommer din hamster att hoppa ner i den av ren nyfikenhet, sitt sedan och hanstera hamstern inuti skålen. Sedan när din hamster blir van vid det, så försök att hanstera utan burken!
tack ska göra dom tipsen ;)
Får man se bilder på din hamster? :)