Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1872 ggr
Novis10
0

Shibo's Hamsteruppfödning sitter i karantän!

Då jag har en kompis som importerat och även köpt från andra personer som importerat sitter hon i karantän. Men då hon vidrört mina djur sitter då även jag i karantän. Så inga kullar eller hamstrar kommer säljas förens karantän tiden är slut. Kommer inte riktigt ihåg när hon fick hem dem första importerna men det ska ajg ta reda påså jag vet när min karantän tid är slut. Har för mig att det var i April men är inte säker.
Tänker inte ligga lågt med detta då jag vill informera er, kommer något upp som jag är orolig för kommer jag även uppdatera om det här.
Hoppas verkligen att ingen av hamstrarna drabbas av papova men vi kan bara vänta och se.
Kullar kanske tas i Juni/Juli men kommer inte säljas förens karantänen är slut.

Tänkte också informera dig Kajsa (tror du hette så?) att jag därför inte kommer låna ut Arthur till avel.

Tycker det här är super tråkigt men kan inget annat göra än att vänta.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Odette
0

Mitt tips- ta inga kullar förrän ni är 100% säker på att djuren är friska. Jag var naiv och tog en kull under karantänstiden men kan säga att det ångrar jag djupt idag…

Gå hellre karantänstiden ut, visitera djuren dagligen och så får vi hoppas att ni kan pusta ut då karantänen är över! Det är verkligen världens längsta väntetid när det kommer till något sånt här.. men ni har många bakom som stöttar och peppar. Hoppas ni vet det Kyss

Jag håller tummarna allt jag kan, å tills vidare- mjukas och gosa så mycket ni bara kan med djuren. Dom är själva glatt ovetandes om allt ev. elände som kan dyka upp. Å det är rena medicinen för själen då de kör på med sitt vanliga race Flört

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Novis10
0

Absolut, ska tänka på det. :)
Tack, tummar lär behövas!

//Nova

Odette
0

#3 Det är lätt att man tänker "det är bara att ha kvar ungarna tills karantänen är över". Men varför man har karantän är ju för att man ser att risken finns att de faktiskt har Papova.
Å visar det sig att de har det, så vill ni inte stå där med söta små hamsterungar som ni just satt till världen, som ni kan bli tvugna att avliva :/

Vill bara bespara er den erfarenheten för den är inte rolig.

Kram

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Novis10
0

Jodå det förstår jag, menade inte att jag skulle ta en kull för det har jag uteslutit nu. :)

//Nova

Odette
0

Okidoki, tycker ni gör rätt i att ta det säkra före det osäkra iaf :)

_

[Sniff]
0

Nej vad tråkigt, inte en tillRynkar på näsan

Novis10
2

Ingen karantän längre. Då dessa hamstrar var importerade från Holland som inte haft utbrott och att det vart JAG som vart i kontakt med dessa hamstrar sedan vidrört mina dem med (tvättat händerna i mellan åt) så bestämdes det att det inte blev någon karantän. En grupp på facebook diskuterade detta och sammanställde man allas åsikter så blev det att det vart onödigt med karantän. Men i vilket fall kommer jag inte ta några kullar alls förens Juni/Juli. Så det var ju bra det. :)
Andras åsikter kring detta skulle vara bra att höra dem med då alla tycker olika.
Nu vill jag helst inte få en massa på hopp för detta då det var ett beslut jag tog med hjälp av massa andra duktiga hamster människor.

//Nova

Denna kommentar har tagits bort.
Odette
0

Hon som vidrört dina djur och som har importer har importerat från Holland? Om jag förstår dina inlägg rätt ?
Då bör det vara lugnt, men klokt att inte ta några kullar under den tiden iaf :)

_

Roonja
1

Men varför har du ingen karantän? :( Även fast det kanske inte ha visat sig kan man aldrig vara säker tyvärr. :(

Och sen är det absolut Alldrig onödigt med karantän. :/

Odette
0

#10 Förmodligen för att de importer de pratar om är från andra länder än Tjeckien.

_

Roonja
2
Odette
0

#12 Precis, det finns alltid en risk även om Papova inte "ligger i luften".
Det är alltid en risk att ta in nya djur, bara de att man oftast inte råkar ut för Papova. Men har hon inte haft kontakt med någon av de smittade djuren så får man kanske räkna med att de är fria.

Det gör man ju alltid annars. Visst kan det kännas olustigt när det ändå finns Papova i krokarna och man inte riktigt vet hur det spridit sig och vart det är grönt så att säga. Men det är ju lite av en gråzon, man kan inte dra det hur långt som helst för säker är man ändå aldrig.

Nu är jag ju inte insatt i just denna situation utan skriver väl mer allmänt menat :)

_