Lite frågor!
Hey! Jag tänkte ta ut min hamster och även mina marsvin en stund idag, har aldrig haft dom ute innan. Är det rätt väder eller är det för varmt/kallt? Undrar också om det är något dom inte ska äta utomhus, typ gräs, maskrosor och sådant?
Sen undrar jag också, kan man ta med dom längre bitar, om man ska gå och bada tex, kan dom följa med då och vara ute en hel dag eller skulle dom må dåligt och bli för utmattade? Har ju med vatten men ändå. Skulle dom klara det liksom?

Hur kallt/varmt är det var du bor? Det är 20+ här så jag tycker att det skulle passa jättebra. Men jag bor i Göteborg.
Jag har hört att när du kan gå i t-shirt utan att tycka att det är minsta kallt, då kan du ta ut hamstern. (Dock så funkar inte det på mig, eftersom jag går i t-shirt i minusgrader utan att frysa nämnvärt) Men runt 18-28+, då går det bra att ta ut hamstern. Tänk på att det inte heller får vara för varmt, eller blåsigt!
Vanligt gräs, och maskrosor är ingen fara. Vet att smörblommor är giftiga för andra djur, men vet inte om det gäller för just hamster, men jag brukar undvika det. Och alla Växter du inte vet vad det är, bör du inte låta hamstern äta på. Tänk på att hamstern kan bli dålig i magen om den plötsligt får äta massa gräs (:
Nja, en hel dag skulle jag inte rekommendera. Brukar ha mina ute nån timme, sen märks det på dom att dom är trött och vill in. Men det beror ju på hamstern.
Och se till att hålla koll på hamstern hela tiden, så att den inte rymmer eller blir tagen av en fågel/katt.
//Jessie
#2 T-shirt i minusgrader? Herregud!
#1 Bor också i Göteborg så jag tar nog med mig som ut en stund :)
#2 Okeej, det är skönt väder här nu, inte speciellt blåsigt så dom får följa med ut :) Ska se upp med smörblommor då, ifall dom inte skulle tåla det.
Du kan ta ut de :) Men eftersom det är väldigt varmt skulle jag inte ha de länge i solen, utan mer i skuggan eller så.
Marsvin vill ju verligen komma uto ch äta gräs, det gillar de ;)
Ja, du har redan fått svar på dina frågor, så jag behöver inte ge dig nå svar. :)
Nu vart jag sugen på att ta ut min Casper! Men får vänta till lite senare så att han får sova klart. ^^
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Tänk på att endast ha hamstern i skuggan. Inte i solen. Och heller inte i drag, dom blir jättelätt förkylda om det blåser/drar. Skulle inte rekommendera att ha hamstern ute en hel dag. Bättre med en stund bara. Hamstern är dessutom nattdjur och skulle nog inte uppskatta att vara ute en ljus dag när den i vanliga fall ska sova.
// Sofia
#7 Håller med :)
Korta stunder passar bäst om man vill ta med sig hamstern ut, och då bör man se till att den har skugga och självklart att den inte kan rymma eller bli tagen av något annat djur i närheten, hund eller katt etc.
Se upp för drag, vindpustar gör dem lätt snuviga och det kan vara rätt illa om man är en liten hamster tyvärr. Marsvinet klarar det nog lite bättre skulle jag tro, men man får ta ut dem korta stunder så de inte blir överhettade i solen eller förkylda av att bli utsatt för ev. vind :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_