Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 843 ggr
lovehamstrar
0

Släkt?

Jag undrar om man har 2 st hamstrar som är släkt (morbror till den minsta) Kan man ta en kull med dom 2 då? Eller är de som för människor att de inte går om man är släkt?

UlrikaD
0

Finns ju så många hamstrar i världen att man inte behöver para så nära släktingar.

Roxie
0

Som Ulrika säger. Det finns så mycket hamsteruppfödare att det bara är onödigt att para släktingar. Skaffa en obesläktad istället :)

// Sofia

qiiwie
0

om det är bra djur så parar jag

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Roxie
5

Onödigt att inavla om det finns andra alternativ.

// Sofia

qiiwie
0

jag har puttat upp tråden om riddarens orlando som är starkt inavlad och är uppfödd av en mkt kunnig hamsteruppfödare madde raftö

###

neva masquerade

Roxie
4

Vad har det med saken att göra?

// Sofia

qiiwie
0

för att det var en kunnig o seriös uppfödare som visste vad hon sysslade med,,

###

neva masquerade

Roxie
7

Okej. Men förstår fortfarande inte vad det har med TS fråga att göra.
Det är väl klart man kan inavla/linjeavla om man har bra anledning och om det innebär att förbättra någon färg eller linje.

Men jag tycker inte man ska uppmuntra till inavel när det handlar om sällskapsdjur eller enstaka kullar.
Som du själv säger, man bör veta vad man sysslar med och hållt på med avel och genetik ett bra tag innan man ger sig in på linjeavel.

// Sofia

UlrikaD
5

Om man nu antar att detta är TS första hamstrar, att det är en ung person utan tidigare hamster-erfarenhet som startat tråden.

Är det då så smart att börja rekommendera inavel?

Odette
0

Ja de går att para, men det är naturligtvis bättre att avstå om man inte är ute efter att få fram något speciellt. Vill man inte köpa in en hane kan man hålla utkik efter någon som kan låna ut en hane för parning. Men jag tycker man ska hålla sig till så obesläktade djur man kan :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Denna kommentar har tagits bort.
Bruden-Mbuti
0

som svar på lovehamsters fråga blir mitt svar:

går gör det men tänk på att inte enbart de positiva generna, betendet, färger, kropp osv förstärks utan även dåliga anlag kan fördubblas.

sånt visar sej inte vid första parningen utan kan komma efter flera generationer när man minst anar det.

så tänk igenom din parning noga och avgör själv hur du vill göra.