Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4417 ggr
Cafesinner
0

Syn och nattsyn?

Nu när Yuki springer för fullt i sin motonsboll funderade jag på något jag haft på hjärnan ett tag… inte lyckats hitta så bra information…
Vet att hamstrar har rätt dålig syn men är det någon som vet HUR dåligt de ser/ vad de kan se? Hur är deras nattsyn?
Kan de se färger osv?

Tacksam för svar:)

x

goldenhamsters
0

Vad jag vet så är hamstrar färgblinda, ser grumligt och bara 16 cm framför sig. De förlitar sig alltså inte på sin syn utan på oftast hörseln eller nosen. Jag vet däremot inte hur dem ser på natten, det känns ju som om de borde kunna se lite i alla fall på natten, men jag har faktiskt inte hört om hamstrar får bättre syn på natten än på dagen. Fast jag tror att de ser ännu sämre på natten, det förlitar sig inte på ögonen som jag sagt utan mest nosen. Det har jag märkt, för om jag stiger in i ett rum när en hamster är där, de vet det direkt och då nosar dem fram dit jag är. Deras syn är väl bara ett litet hjälpmedel så att de inte springer in i något bara.

Mvh Alicia.

Cafesinner
0

Jo att de har bättre nattsyn har jag läst mig till så det har du rätt i:)

Funderar t.ex. när Yuki springer runt i sin boll… hur mycket han ser och inte…

goldenhamsters
0

Jag vet inte riktigt, inte så mycket tror jag. De brukar ju springa in i saker när de springer i bollen, så de ser nog inte alls s¨å bra genom en boll Obestämd.

Mvh Alicia.

goldenhamsters
0

Jag vet inte riktigt, inte så mycket tror jag. De brukar ju springa in i saker när de springer i bollen, så de ser nog inte alls så bra genom en boll Obestämd.

Mvh Alicia.

Cafesinner
0

Haha, då måste Yuki ha extremt bra minne då han kan alla vägar utantill här i mitt studentboende….han kommer från köket, genom allrummet, genom en lång korridor och in i mitt rum själv, även om dörren bara står på glänt:)