Omplaceringshem :D
Hej!
Super glad!
Nu har jag äntligen fått en kontroll på burar mm.
Så nu har jag fått mitt efterlänktade tillstånd för att driva omplaceringshem ;)
Jag ska nu starta omplaceringshem för kanin, marsvin och mindre gnagare så som hamster ;)
Tycker det är allt för många djur som avlivias o släpps ut varje år så nu vill jag göra en liten ändring ;)
Va bara tvungen att skriva av mig lite! :D
Just ja!
Visste inte vart jag skulle lägga tråden men men ;)
Va kul!
Det behövs verkligen! Kul, med kaniner och gnagare.
Ja! :D
Ja det behövs det är så många stackars friska djur som blir avliviade i onödan.. :/
Är du medveten om att du bara får omplacera 5 kaniner per år?
Är du medveten om att du bara får ha 5 burar med djur samtidigt?
Läs mer här: http://omplacering.ifokus.se/articles/4ec2a9df88f4721efc007513-tillstand-for-omplacering#threadlist-state
Annars bryter du mot diverse lagar och regler. Bara så du vet om det. 
Hejsvejs~
Önskar dig verkligen lycka till! Kanon med omplaceringshem!
Har du kontaktat lokala veterinärer så att de kan vända sig till dig om de får in avlivningshotade friska djur? Ibland lyckas de övertala djurägare som vill avliva av helt fel anledningar om de har någon att hänvisa till.
#3 Utav den information du länkar till tolkar jag det som att det du skriver om max antal omplaceringar/år gäller om du inte har tillstånd.
Ts skriver att hon blivit godkänd och fått tillstånd så då antar jag att hon vet vilka regler som gäller också
Grattis TS. Jag önskar dig lycka till med ditt omplaceringshem!
Eftersom det står 94 i användarnamnet antog jag att personen är omyndig, så jag vet inte om man kan ha tillstånd för sånt då.
Men i vilket fall som helst så önskar jag lycka till! 
Hejsvejs~
Tack alla!
#3 Som sagt gäller det om man inte har tillstånd.
Därför har jag sökt tillstånd o nu fått det.
Ja jag är omyndig därför behövde det vara med en förälder för underskrift vid beskitning ;)
#4 nej det har jag inte gjort men det var en bra idé!
Det ska jag göra ;)
Hur gick du tillväga med allt ? Tillstånden och alltihopa :D Är så nyfiken :P
Fick först gå in på både länsstyrelsen o jordbruksverkets hemsidor.
Hittade ett nr. till en jour telefon, ringde och de letatde rätt på en blankett som jag sedan kunde skriva ur.
Flyllde i blanketten o skicka in.
Där står det typ, vad man vill starta för verksamhet, vilka djur, utbildning osv.
Står ganska mycket men men ;)
Tog flera veckor innan jag fick svar men, då ville de ha en kopia på att jag genom gått en viss kurs.
När jag fick ytterligare svar var det dags för burar.
Då fick jag skissa upp bilder (på datorn)
På alla burar med måtten och mailade in.
Efter det behövde de ha datum förslag över när kontrollen skulle genomgås.
Ett datum blev bestämt och då kom det ut en från länsstyrelsen som ska kolla omgivning, miljö, burar samt att man ska svara på fler frågor som t.ex. rengöring, visitering osv.
Tror det va allt lite kort ;)
Oh ^^ Vad är det för kurs och var hittar man den ? :) Är mest nyfiken. Har inte kunskap till att kunna starta något sånt själv men tycker det är bra att du har gjort det :D
Asså jag går en djurvårdslinje på gymnasiet o har då läst sånna kurser som tex. grund kurs djurkunskap och sällskapsdjur.
Det och min erfarenhet tyckte de räckte :)
:D roligt att höra :) lycka till !
tack :)
Har du någon hemsida? Visa gärna bilder på ditt hem!! Var ligger det? Hur gör du när du tar emot omplacering av hamstrar? Lycka till!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Ja :)
www.anglavaktensomplaceringshem.webs.com
Det ligger i Södermanland i Eskilstuna.
Jag har några hamsterburar och ett rum inne i huset där hamstrar, marsvin och andra smådjur får bo :)
Tack!
Ja :)
www.anglavaktensomplaceringshem.webs.com
Det ligger i Södermanland i Eskilstuna.
Jag har några hamsterburar och ett rum inne i huset där hamstrar, marsvin och andra smådjur får bo :)
Tack!
Hur går det med hemet? :)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
#17 joda allt går bra :)
Just nu är det ganska lugnt med kaniner men har en hel del marsvin inne :P