Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 4098 ggr
[Em_I_Am]
1

Rufs (mus)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste visa ett nytillskott här hemma. Jag förlorade min fina mushane, Evert, för lite sen. Men nu har jag fått hem en ny liten pojke som förhoppningsvis kommer bli pappa med tiden. Han kommer från Zurvivings och han är helt ljuvlig!

Färgen blev vi inte riktigt klok på men han är antingen Beige eller Coffee Fox STEX. Det betyder att han är Beige eller Coffee med vit mage o hals, satin, långhår och krullig. Självklart fick han namnet Rufs  <3

[Em_I_Am]
0

Trärör är roligt :)

Synd att bilderna inte gör honom rättvisa. Tog bara ett par med mobilen. Jag får ta nya med kamera när han bott in sig lite.

goldenhamsters
0

Det var mig en söt mus du har fått hem! Kyss Blev helt kär i honom, jag vill ju också ha en Rufs jag med nu Skrattande.

Mvh Alicia.

atlanta
0

Vad söt han är!!

Alice98
0

Vad söt! Kyss

När jag var liten så hade jag möss av rasen dansmus. Det är väl ändå en ras djuraffären kom på…?

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
0

Rufsen tackar så mycket :)

#4 Både ja och nej. Vad jag vet finns det en mus som kallas dansmus. Den har en defekt på innerörat vilket gör att deras balanssinne inte fungerar normalt. De rör sig därför på ett vis som folk säger ser ut som om de dansar :-S

MEN, de dansmössen man kan köpa i vanliga djuraffärer är vanliga möss och inga dansmöss. Så du har säkerligen haft normala sällskapsmöss :)

Roonja
0
[Em_I_Am]
0

Idag kunde jag ta några vettigare bilder på sötnosen. Men det är svårt att ta kort så satinet kommer till sin fulla rätt tycker jag.

Alice98
0

#5 Oj då, jag har alltid trott att deras dansande är för att dom tyckte det var kul. :p

När vi köpte mössen så bad vi dom att kolla om båda verkligen var honor, och dom gjorde det och sa att båda var honor. 2 veckor efter så hade vi 11 möss…

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
1

Lilla krullungen

Alice98
0

Emma, jag tror jag snart går bort från forumet innan jag allt för sugen på möss! Synd bara att dom har svans. :/

Och snart så ska jag få hem 2 vintervita! Skrattande

Jag får försöka hålla mig. :P

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
0

#8 Men sprang dina möss i cirklar och/eller vinglade? Här har du en video på hur det kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v=IZMa93C2V30

Hemskt :-(

Den Japanska Dansmusen är alltså inte de möss vi har här i Sverige. Men det finns faktiskt vanliga sällskapsmöss som kan springa just så här i cirklar också. Det är ett neurologiskt fel och absolut inget man borde avla på eller köpa. Inte lätt att veta, men nu vet du :)

[Em_I_Am]
0

Haha Alice man kan ha både Vintervita o möss! Det har ju jag ;) Kanske ska lägga in lite bilder på mina andra möss också :)

Svansen vänjer du dig vid. Det är intressant att se hur de använder sina svansar! De kan gripa sig fast med den när de håller på att trilla ner från något, balansera med hjälp av den när de går balansgång osv. Supersöta!

[Em_I_Am]
0

Pinkie är en ung Siamese som just håller på att få sina mörka markeringar på bland annat nos och öron.

Alice98
0

#11 Jag hade mössen när jag var typ 8 skulle jag gissa, alltså typ 6 år sen, så mitt minne är inte så starkt. Men jag kommer iallafall ihåg att dom verkligen inte var som musen på videon. Jag tror mina möss bara vinglade lite. Glad

Okej, men att den skulle få ungar var inget vi bestämde. Vi tänkte bara ha dom två som sällskap, det var en julklapp från mamma :)

Förlåt om du tycker jag ger konstiga svar, så kan jag säga att jag är så snurrig i huvudet. Min ena katt blev påkörd i lördags kväll och jag har varit helt förstörd sen dess. Sen dessutom så bråkar jag med en kompis… :(

Allt jag ser så fantaserar jag om Zimba (katten) och tänker hur det skulle se ut om han var där. Ibland glömmer jag tillochmed bort att han inte finns längre, och kollar efter honom, sen kommer jag på att han inte lever längre, och det är sjukt jobbigt.

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
1

Två pojkar som snart flyttar hemifrån till Magda här. De är Splash och Siamese Splash Fox.

Alice98
0

#12 Jo, jag vet, men jag har inte plats för fler burar. Gråter Jag har bara plats med 2st burar eftersom att dom måste vara i mitt rum eftersom att pappa inte vill ha dom nånannanstans.

Sen svansarna ser ut som maskar enligt mig och det äcklar mig. Tycker det är synd för att möss är ju så söta och är dagaktiva som inte hamstrar är. Men hamstrar är fantastiska ändå så jag lider inte. :))

www.alihams.weebly.com

[Em_I_Am]
0

Alice: Åh nej vad tråkigt! Jag beklagar verkligen och jag förstår precis hur du känner. Det är fruktansvärt när sånt händer och då är man verkligen inte sig själv.

Jag skrev dessutom otydligt. Jag glömde kommentera det där med att ni fick ungar och menade bara att uppfödare inte borde avla på såna möss så att de kan säljas i djuraffärer. Det är ju ett fel hos musen och absolut inte normalt. Sen kan jag förstå att man kan tro att det är en ras o att de dansar för att de tycker det är roligt när man är barn eller inte vet vad dansmöss egentligen är :)

[Em_I_Am]
0

Pinkies syster Allice. Hon är en riktig mysmus som älskar att sitta ihopkurad i handen.

[Em_I_Am]
0

Nä det är ju vanligt att en del tycker svansarna är lite äckliga. Jag är så van eftersom jag hade möss när jag va barn, har haft råttor och nu möss igen. Dessutom har jag nakenkatter o de har nästan som stora råttsvansar ;)

[Em_I_Am]
0

Lilla Mysan. En av mina bebisar. Hon är Siamese Splash Fox.

[Em_I_Am]
0

Vackra Brunhilde som tyvärr inte lever idag. Hon va Agouti.

Alice98
0

#17 Tråkigt att det är ett fel, för vi gav dom till en djuraffär eftersom att vi inte fick dom sålda. Men dom var iallafall mysiga och tyckte det var jättekul att krypa i ärmar och springa på golvet. :) Hoppas inga gick till avel ;o

#19 Uhuhu, jag bara ryser när jag tänker på råttor! När jag köpte Casper (hamster, om du inte hört talas om honom innan) på djuraffären (vilket jag ångrar nu, vill inte stödja grossister) så sålde dom jumboråttor!! Sen så är väl råttor snälla och sådär, men jag är rätt känslig gällande svansen. Har nog fått det av mamma. :p Nakenkatter har jag bara sätt på bild. Men dom går an. :)

Ja, om man har levt med råttor i många år, så är det väl inte lika "farligt" längre Glad

www.alihams.weebly.com

Alice98
0

#20 Nåå, vilken sötis!!  Kyss

www.alihams.weebly.com

smidi
0

Minfinablogg.devote.se Där finns hon HHon lever ej längre…. Ps. det var länge sen

Rosenwyns
0

Underbara musisar allihopa!!

[Em_I_Am]
0

Tack Marie!

#24 Jag hittar ingen mus i din blogg men en söt liten Burran som jag såg inte finns mer. Det är alltid hemskt när ens små älsklingar dör. Hon va fin din lilla Burra.

AnnaCDSG
0

Jättefina allihop! Glad

Roonja
0

Åh, vilka sötnosar du har hemma. Visste inte att du hade så många möss. Tycker du ska skaffa en "Andra djur" på din hemsida! Du har ju så coola och fina djur! Skrattande

[Marro98]
0

Vädligt vackra!! Skrattande

Frosstis
0

Gud vad söta! Jag vill inte ha möss, utan råttor, men de är ju underbart fina ^^ Hur är möss i sättet? :)

Han såg ganska stor ut, men sen när jag såg han i din hand, typ "wow vad liten!" Haha.. x)

[Em_I_Am]
0

Ja råttor är också underbara. Har haft några stora hanar och de är väldigt roliga husdjur. Luktar mindre gott dock. Men städar man ofta så går det bra. :) Hanmöss luktar en del också bör jag tillägga.

Det är väldigt individuellt hur mössen är. Det bror mycket på om de kommer från en uppfödare som temperamentsavlar, precis som hos hamstrar. Man kan få jätte lugna och trevliga möss annars också, men det är lite mer riskabelt att köpa av djuraffär. Men det gäller ju alla djur.

Möss är annars lekfulla. De är himla roliga att inreda burar till för de älskar verkligen hängmattor, små korgar, hyllplan, "sovsockar" och annat roligt. Eftersom de är små går det så enkelt att göra saker själv.

Trevliga möss kan vara fulla med spring och bus men de ska inte vara rädda men det finns också många riktiga gos-möss som älskar att ligga i handen o bli klappade elller ligga i nacken under håret o sova. Hanar brukar vara mer gosiga medan honor är lite mer fart o fläkt.

Möss kan man gå omkring med på axeln. Hamstrar, iaf dvärgar, får man vakta så de inte bara tar ett kliv ut i tomma luften o ramlar i golvet. De kan ju springa rakt ut från en bordskant liksom. Men så gör inte möss. Bara väldigt panikslagna möss kan få för sig att hoppa från högre höjder.

Möss bits väldigt sällan. De allra flesta aldrig. 

Råttor är ju större och de kan man ha på ett annat vis. De kan springa fritt i ett rum, men det är ingen bra idé med möss. De försvinner så himla lätt. Så man får aktivera dom på annat sätt.

Killen jag håller i är inte fullvuxen. Han är knappt två månader bara :)

Frosstis
0

Jaha men då är ju möss också mysiga :D ^^

[Em_I_Am]
0

Ja absolut. Köper du bara rätt möss är de helt underbara!

Tycker det är perfekt att gå runt med en mus på axeln om dagarna o sen blir det hamstermys på kvällarna :)

Frosstis
0

Haha jo kan tro det ^^ Men jag köper råttor istället :P

[Em_I_Am]
0

Ja man ska skaffa det man är mest intresserad av o det som känns mest rätt så klart!

[Em_I_Am]
0

Har skrivit fel i inlägg 13. Pinkie är inte Siames hon är Himalaya.

Frosstis
0

Hehe japp ^^ Ska ha en liten dv.hamster uppfödning, råttor, en dvärgvädur och marsvin..

Oj lite OT här hehe nu går vi tillbaka till din tråd :D

[Em_I_Am]
0

Låter underbart! Djur är livet!

WilmaP
0

Åh gud vad jag saknar mössen när du visar sånna här underbara bilder! Superfina allihop. Kyss