Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 619 ggr
wigge96
0

Hjälp fort!!!!!

hej jag köpte två dvärg hamstrar som ksulle vara pojkar men det var en pojke och en flicka och dom fick 6 stycken ungar ( mamman och pappan är separerade ) dom ungarna som dom fick är nu i sin tredje vecka. men dom han göra ungar i gen och idag när jag lyfte på huset så fanns det 5 stycken nya ungar vad ska jag göra har lite smått panik nu snälla hjälp mig !!!

[Sniff]
0

Ge mamman så mycket nyttig och energirik mat du kan, hon kommer behöva en hel del kraft för att ta hand om två kullar. Den större kan ju strax flytta, så då blir det lite lugnare för henne.

Låter någon mer erfaren svara, men önskar er Lycka till!

Odette
0

Det är inte ovanligt att hanen parar om honan bara någon/några timmar efter att hon fått en kull. Så har man hona och hane tillsammans under förlossningen och efter, kan man räkna med att de får fler kullar.

Viktigaste är som sagt att ta hand om mamman så att hon klarar av den nya kullen också. Samt att ni flyttar på hanen illa kvickt! Om ni inte redan gjort det vill säga ;)

Det finns massor med bra information kring avel och hur man bäst tar hand om ungarna, så läs på så mycket du kan och se till att mamman får vara ifred med ungarna den första tiden. Samt ge henne mycket att bädda med (toalett/hushållspapper, inte hamstervadd) och näringsrik föda.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_