Papova eller annat?
Idag när min hona (Genesis) hade varit ute i lekhagen och jag skulle ta upp henne så kände jag en ganska stor böld i bröstet på henne, försökte undersöka men hon blev jätteorolig och bet i fingret.
Jag lät henne vara i buren ett tag och sedan när jag tog upp henne igen så hade bölden sjunkit in mer men man kände den fortfarande ganska tydligt.
Jag hade nästan skakat av mig tanken på att mina skulle bli smittade och tänkte att man kanske kunde slippa undan papova, så det kom ju lite som en chock.
Tänker dock inte dra några förutfattade meningar om ifall det är det eller ej, men kan inte se vad det kan vara annars? Skriv gärna om vad ni tror/erfarenheter, ja allt vill jag veta!
Detta är en ung hamster som inte ens är ett halvår än så cancer känns ganska uteslutet, och hon har ju varit som vanligt innan och är så även nu så man ser ju ingen skillnad annars annat än att hon har ont(antar det eftersom hon bet i fingret) och är orolig när när man tar på dendär "bölden".
Tumör kanske? :S
Jag är verkligen ingen expert men det känns som att det är väldigt svårt att sitta och gissa. Det kan vara ganska mycket. En böld? Jag hade ringt en veterinär eftersom du oroar dig för Papova och hon verkar ha ont.
#1 Ja jo men en tumör från cancer verkar inte troligt då det oftast drabbar lite äldre hamstrar vad jag förstått det som i alla fall.
#2 Ja. Det är Genesis från Sulfidas G-kull, hon var alltså där under tiden som den papova smittade hamstern var där det är därför jag är lite orolig för det.
Ja det är som en hård klump i bröstet på henne. Sitter och kollar runt på internet men alltid bra att få lite svar då man inte kör in sig på bara en sak.
Skall kolla henne ordentligt imorgon med och så får jag se hur jag gör sedan, så svårt att ta ett beslut eller gissa vad det är själv så blir väl att man får ringa veterinär och kolla på måndag.
Oj, då förstår jag att du är extra orolig. Hemskt att inte veta :(
Jag håller tummarna för att det är någon liten böld eller något annat mindre farligt.
Kanske kan ringa Sofia imorgon o få lite råd?
#4 Ja vi får hoppas på att det inte är någonting, men med tanke på hur stor risken är pga smittan där och pga den unga åldern på henne så känns det ju ganska sannolikt att det kan vara papova tyvärr :/
Men skall ändå kolla vidare, och hålla tummarna! Har ju 2st till, vill ju inte förlora mina små bebisar :(
Hoppas och tror att Sofia och kanske andra som varit med om det eller vet mer läser denna tråden och svarar.
Man hamnar ju lite i chock när det dyker upp en ganska stor böld i bröstet på henne helt plötsligt, svårt att tänka helt klart.
Så det är bra med de råd och den hjälpen man kan få, även fast det kanske inte är så mycket eller så.
Sitter den i mitten (sett underifrån) på bröstet? För det kan även vara sternum, alltså bröstbenet, där revbenen hår ihop. Där sitter iaf en liten "krok" som är rörlig och ibland när man håller hamstrarna kan revbenen "pressas ihop" och då står denna kroken ut. Svårt att förklara. Men sitter knölen i mitten under bröstkorgen så är det nog detta. Om det nu är en böld så kan det lika gärna vara en infektion. Så försök utesluta allt annat innan papova. En papova-tumör är hård och vårtliknande, inte varfylld. Papovatumörerna är troligen inte ömma heller, så om hon nu bet för att det gjorde ont så skulle jag först och främst kolla ifall det är en infektion som är varfylld. Nu säger jag inte att du ska ignorera papova, för risken finns ju. Men man måste tänka så som man hade gjort om inte papovarisken fanns. Vad hade du trott i vanliga fall?
// Sofia
Men va läskigt att du nämner detta nu.. jag upptäckte en mjuk knöl på Skugga igår, just vid bröstkorgen under halsen typ.
Den är mjuk och precis som du beskriver så har även Skuggas knöl en tendens att "sjunka in" så man inte märker den. Men jag vet att den är där, å hon var inte heller pigg på att jag skulle klämma och känna.
Det kanske är någon infektion på Skugga då också.
Känns inte så lockande att ta henne till veterinären då jag inte vill ta dit hamstrarna nu om jag inte absolut måste, men samtidigt kanske det kan hjälpa med medicin av nåt slag å då måste hon ju få tillgång till det!
Vi kanske får ringa veterinären imorgon båda två.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#6 Okej, skall känna och kolla senare igen om den är kvar eller inte.
Det är mer som en hård knöl inuti bröstet än en böld så skrev lite fel.
Jag hade nog gissat på cancer om hon var äldre och om papova inte fanns.
Men sen vill man ju försöka att inte dra de värsta slutsatserna om det finns andra möjligheter, men det blir lätt att man tänker det värsta först i ett sånt läge.
#7 Oj. Ja Genesis knöl var ganska stor och hård, men skall kolla lite idag och så uppdaterar jag.
Får hoppas att jag inte hittar dendär knölen idag och att allt är ok.
Vill ju helst inte till veterinären om det inte är ett måste här heller.
Idag har jag haft fullt upp hela dagen det är därför jag svarar så sent.
Jag hittade ingen knöl på Genesis idag så jag hoppas på det bästa och ser det just nu i alla fall som att det inte är någonting. Förhoppningsvis är det det som Sofia nämnde(bröstbenet). I annat fall så lär det ju dyka upp någonting igen senare men jag kollar som vanligt jättenoga varje dag.
Tjejen hatar att bli undersökt så det är inte lätt men det måste ju ske!
Kan ju också vara därför hon naffsade till, vet ej.
Men hon verkar helt normal annars förutom att hon envist försöker bita sig ur SAMLA lådan vid vattenflasks hålet så hon får i sig otroligt mycket vatten -.-.
Men PUH vad skönt det känns att jag inte hittade någonting idag, får hoppas att det inte dyker upp någonting senare heller.