EJ Gul Hane - SKP Hona
Hur blir utslaget i en kull där pappan inte är gul och mamman är skp? Enligt mitt schema här blir resultatet följande:
Ej gul hane - Skp hona
50% gula hanar
50% ej gula hanar
50% skp honor
50% ej gula honor
Men de honor som Ej är gula, kan de då vara skp utan gult eller blir det helt andra färger utan skp? Och kan man registrera dessa honor som färger utan skp teckning? På vissa färger är det svårt att se skp och man vill ju inte gärna registrera fel. :)
Kan hanar inte bli skp?
De bli inte skp alls, de kan bli ex hel svarta, nf osv
Där finns ju gula honor också 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#1 nej, hanar kan inte bli Skp 
Amor vincit omnia
Som kattar (for the most part)! Intresserande.
Jag vet att honor kan bli gula, men inte i den här kombinationen.
Så de ungar som inte blir gula eller skp, de kan man registrera som ex. svart, silvergrå osv?
Jag fick nämligen en silvergrå hona efter min gula hane och hon måste vara skp (då alla honor i en kull efter en gul hane blir skp) men det syns inte med blotta ögat men jag kommer ändå registrera henne som silvergrå skp.
Då undrar jag hur man gör i kullen mellan en EJ gul hane och en SKP hona? Det ska bli några ungar som inte är skp eller gula, menar man bara till utséendet då eller bär de inte alls på anlagen? Någon skp expert här? :)
#5 Gult bärs inte det är dominant, och man reggar då dom som ex svart osv, men kan ju alltid meddela köparna att om det är en hona finns det en risk/chans att de kan vara skp (då den kan va dold skp som du nu sa om din silvergår skp att det inte syns)
Amor vincit omnia
Alla honor blir ju skp. Så den silvergrå måste ju vara det. 
#6 men man har gjort "försök" med parningar mellan en hona som inte är skp som sedan inte gett gula eller skp ungar? tror ändå jag registrerar med skp på färger där det inte syns om det är dolt.
#7 Jo precis, i min underbara kull jag har nu är alla skp :D

#5 Jag har gjort så att jag reggat som skp om jag misstänker skp, typ på vilttecknat, om jag anar att det kan vara en skiftning i pälsen eller så. Ser jag inte minsta tecken på skp så reggar jag inte som det, men som köpare som tänker avla så ser man ju att det finns en risk/chans att honan är "osynlig" skp när mamman är skp. Även på färger där skp syns tydligt, som de svartbaserade så finns det en risk för att det är så lite skp att det inte syns för blotta ögat, men en sådan hona kan ändå ge ungar som är fint skp-tecknade.
På färg där det är stor risk för helt dold skp, som créme, så har jag bestämt mig för att regga som skp oavsett.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kloka ord Louise, Tänker som dig :)