Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1138 ggr
terrorinAlive
1

Hur allvarligt?

Hej alla! Jo jag har ett litet problem…

Det är nämligen så att jag hade tänkt att ta min första kull någonsin på guldhamster och jag har näst intill bestämt mig för att para två av mina hamstrar Elsa och Dragonlord. 

Problemet är det att Elsa har en vit tand… Men jag vill så gärna avla på henne eftersom hon verkligen är världens gosigaste lilla plutt. Och då menar jag en megamysig hamster! Henne och Dragonlord (som också är en mysig plutt) Skulle nog bli den perfekta första kullen!

Men då är frågan: Hur allvarlig är hennes vita tand och hur ärftligt är detta?

Skulle vara bra att veta innan jag bestämer mig för att avla på dessa två. Är det ingen fara att hon bara har en vit undertand (Dragonlord är grymt frisk) eller är det typ inge bra alls med den här kombon.

Tacksam för svar!

MVH
Therese

Odette
0

Det behöver inte vara ärftligt, mitt tips är att du försöker ge henne mer näringsrik kost och se om tanden får en bättre färg. Det kan ju också vara en brist av något slag.
Men är det bestående bör du inte ha henne i avel. Har du läst om vita tänder på Stjärnvindens hemsida? Hon har så himla bra info där!

Direktlänk: http://skargardenshamstrar.se/wordpress/?page_id=55

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

terrorinAlive
0

Hejsan! Har gett henne allt! Men jag ska kika lite nogrannare på hennes tand och se om den blivit bättre av alla kalkstenar och droppar!

Jag får kika in där lite senare, just nu har jag brådis!

Tack så mycket!

MVH
Therese

Odette
0

Vet inte om kalkstenar och droppar är rätt väg att gå, se hellre över foderblandningen och tilläggsfodret. Vilka grönsaker ger du, hur ofta, får hon i sig tillräckligt med protein, kött ägg osv.

Så tror jag säkert du kan få bukt med problemet :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

terrorinAlive
0

Hej igen! Glada nyheter, tog mig just en ny titt på Elsas tänder och den vita tanden är borta! :D

Så precis som du säger har varierad kost gett resultat, men jag tror även att dropparna kan ha spelat in, ink kalksten!

Underbart! Nu får jag para mina två små sötnosar!

MVH
Therese

[Ren]
0

Jag är intresserade att se sina hamstrar om du har bildar Therese!Glad

terrorinAlive
0

Självklart! Du kan kolla på min hemsida: http://www.terrorinalive.n.nu/

:)

[Ren]
0

Söta!! Jag kan knappt vänta att se bebisar. Oj hur jag vill ha min egen. <3

terrorinAlive
1

hehe! :D Ja det blir nog ett par söta ungar! =)