Heeej!
1.Jag undrar om man ska ha typ en sten eller något som hamstern kan klösa på? inte saltsten eller? :)
2. Min hamster är ju en Pärlemo så vilken grupp ska jag sätta på? Nu sätter jag på Campbells. :)
Tacksam för snabbt svar
Hejdå 
Först och främst så finns det ingen dvärghamster som heter pärlemo, utan det är antagligen en Hybrid (en blandning mellan campbells och rysk vintervit).
Dessutom ska man ha dvärghamstrar två och två, om det inte uppstått problem som innebär att hamstern inte kan bo med andra hamstrar.
Till exempel lavasten är bra att ha i buren så den får slipa ner sina klor och tänder :)
/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus
Okej. Men vi köpte den på djurmagazinet och hon var ensam där oxå! Och dom sa att hon kunde vara själv. :) Men var tror du att man kan få tag i en sån sten :)
#2 Dock är det lag på att hamstrar ska gå två och två då de är flockdjur, med undantag för kinesisk som ska bo själva.
Så jag rekommenderar först och främst att du hittar en kompis till din hamster :)
/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus
Använd inte saltsten. Hamstrar mår inte bra utav salt.
Djuraffärer rekommenderar ofta saker som inte stämmer m.m. Bl.a hamstervadd, saltsten och att dvärghamstrar ska bo ensamma.
Det finns en lag på att dvärghamstrar ska bo minst två, med undantag för kinesisk dvärghamster. Skulle det bli allvarliga bråk måste man sära på dem.
"Pärlemo" är det djuraffärer kallar färgen "pearl" för. Och som #1 säger är det antagligen en Hybrid då den troligtvis kommer från en grossist. Hybrid är en blandart mellan campbell och vintervit.
Tycker du att det är svårt att klippa hamsterns klor kan du låta hamstern fila ner dem på t.ex en kruka, sten eller annat.
Du behöver ingen lavasten. Du kan ta en helt vanlig sten du hittar i naturen. Ta en som är så stor att hamstern tycker det är kul att klättra på.
Men innan du använder den så lägg den i en kastrull med mycket vatten för att få bort bakterierna.
Har du ingen bild att lägga upp på din hamster.
Man kan även lägga stenen i ugnen, om den är för stor att koka. Stenar är inte bara roliga att klättra på utan även nyttiga för klorna så det är inte helt fel att ha tillgång till :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_