Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1695 ggr
[Denjoh]
0

spralig...

Hejsan!

Tänkte kolla om eran hamster är lika spralig som min är.

Jag har en guldhamster som är ett halv år och hon är köpt från djuraffären. jo jag vet att jag borde ha köpt från uppfödare.

Men när jag lyfter henne med en hand och håller upp henne så spratlar hon jätte mycket! Och hon har puttat bort iblan mitt finger och försöker ställa sig upp… Är erna hamster så också**? eller kan ni hålla eran hamster utan att den blir spralig och typ blir galen?

En till fråga också, Gillar hamstrar när man bär dom och vänder dom så dom ligger på rygg?  Det gör inte min! Hon blir också då väldigt spratlig.  men om hon hör ett ljud så stannar hon upp och står helt stilla.

Gillar hon inte att bli buren?

Roxie
0

Hamstrar ska inte hållas fast. De ska få springa fritt mellan händerna. Finns nog ingen hamster som gillar att bli fasthållen.

Guldhamstrar är inga direkta keldjur som gillar att bli kliade och klappade tex på magen. Utan de vill gärna utforska och springa runt. Så sätt dig istället i soffan och låt hamstern springa runt på dig och utforska. Håller du fast så riskerar du nog att få en liten tand i fingret ;)

// Sofia

[Denjoh]
0

Jo det klart att man inte ska håla fast dom direkt. Men när jag har hållit i henne så har hon faktiskt inte bitit mig nån gång. För hon är väldigt försiktig av sig. eller det är som när jag ska ge henne mat från handen så tar hon maten väldigt försiktigt och och ser till typ så hon inte biter en. Fast det gör säker alla hamstrar kanske? Haha, jag har henne springande i sängen just nu men det blir nästan omöjligt. Hon ska bara försöka att hoppa ner från sängen och leksakerna som jag har framme till henne duger inte…. Det gäller samma sak i soffan. och hon slutar inte häller fast man har burit tillbaka henne flera gånger. utan direkt till samma ställe och försöker att komma ner igen ;)

Roxie
0

Låter som att hon har massa energi!
Bygg en hage av träplankor. Typ 100x100cm stor. Se till att kanterna är tillräckligt höga så hon inte klättrar över (minst 30cm).

Sen kan du fylla hagen med massa leksaker och låta henne springa av sig ungefär 1 timme varje kväll, gärna mer om hon fortfarande är pigg och springer runt. Sen efter det kan du ta upp och handskas med henne, då kanske hon lugnat ner sig lite :)

// Sofia

[Denjoh]
0

Okej, det kanske blir att byga en hage till henne snart!

Tack så mycket :)