Dvärg eller guldhamster?
Hej, eftersom drömen om möss slocknat så satsar jag på hamster..
Sedan har jag lite frågor om vad som passar mig, guld eller dvärg.
* Jag vill ha en hamster som man kan köra agility med som ska vara relativt bra på det.
* En hamster som också skulle vilja gosa lite ibland. men inget krav.
* Är det nån mer skillnad mellan dom i humör osv?
Vad ska jag välja Dvärg eller guldhamster??
Jag vet ganska mycket om hamstrar men måste veta mer om jag skulle kunna välja. MVH
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
Båda är väl bra på dem sakerna, men det skiljer sig mellen varje hamster. men om du vill ha mindre hamstrar som är två ska du köpa dvärghamster, om du vill ha en ensam och större blir det ju guldhamster.
Medarbetare på Vetenskap.
Allt beror på vilken personlighet dem har, men det är ditt val.
Medarbetare på Vetenskap.
Ja, men jag tänkte om raserna hade några speciela drag eller om de är kända för något?
Ni kan ju berätta hur ni upplever raserna? ;)
Guldhamstrarna älskar agillety. Guldhamstrar gillar äventyr men gosar älskar dem också, beroende på hur dem är. Medans dvärghamstrar mer är av den lugna sorten, som bara vill gosa och vara nära en. :)
Tack isåfall så är nog Guld något för mig.. får se om någon mer vill skriva :)
min dvärg hybridd va precis tvärt om…snabb som vinden…medan guldisarna har gillat att gossa men på kvällarna då är det full rulle…min första sprang slalom den andra hoppade hinder o då menar jag skuttade verkligen…sen e det jätte olika från hamster till hamster…har bara haft en dvärg så hur dom är har jag itne så stor erfarenhet av…
#6 Dvärgar från zoo affärer är oftast piggare och mycket fart i benen. I alla fall dem jag har haft. Mina Guldar är så mysiga och gosar så gärna med mig. men dem älskar att bli aktiverade. och kör gärna agillety och lär sig gärna tricks. Såklart kan man göra det med en dvärg med. :)

TS: Varför tog drömmen om möss slut?
#8 Mitt favorit djur är möss, och har varit länge. Jag vill så gärna skaffa möss, men min mamma tycker inte om dom.. Svansen alltså.. :( Och det är omöjligt att försöka övertala henne…
Har bara haft dvärghamster, och dom varierar ju lite beroende på vilken ras du köper. Sen är ju alla hamstrar olika naturligtvis. Vintervita och Campell brukar väl vara lugnare, medans robotovski (som jag har i nuläget) är piggare och svårare att få handtam. Vill du ha en hamster att gosa med så ska du nog ta vintervit eller campell. Eller guldhamster då, vet inte hur dom är.
Guldhamstrar måste bo ensamma, medans det är lag på att dvärgar ska bo två och två. Och det är alltid bättre att köpa hos uppfödare (: Köper du dvärgar i djuraffär så kommer dom säga att dom kommer bråka, och risken är större att dom faktist gör det jämfört om du köper från uppfödare.
//Jessie
Okej tack för alla svar ! :) ska se om det blir nån hamster eftersom det nyligen dykt upp att jag ska kanske bli med gerbil :)

#11 Antar att du vet att gerbiler ska bo minst två tillsammans:)
#12 Jag vet det mesta om gerbiler, och ja jag vet att dom inte ska vara ensamma. Men den här gerbilen ville inte sättas ihop med sin kompis.. tyvär.

Bara för att det inte funkar med en kompis så kanske det funkar med nån annan. Kanske var fel ålder på dem för att sättas ihop.
Ursäkta jag har redan haft samma diskotion med en annan person och jag vet vad jag ska göra och har inte bett om hjälp med det. Utan att denna diskotion var till för att få fram vad som skulle passa mig bäst dvärg eller guld.
Ursäkta om det lät lite taskigt. Om du vill säga nåt mer så PM:a