Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1117 ggr
HejPåDig
0

blocket....

Åh, blir trött på det här. Det är en annons på blocket där det står att de ska sälja en dvärghamster, men man ser klart och tydligt att det är en guldis!

Odette
0

Tyvvär är det väl bara en i mängden ;(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[JoannaStridh]
0

Blir galen på sånt…

Emmny
1

Jag tycker faktiskt inte ni ska säga så.Alla är ju inte så erfarna som vi här på Hif.Dom kanske säljer hamstern för att dom inte har tillräckligt med kunskap.Det är klart att man blir lite irriterad men så stor grej är det ju faktiskt inte,om det nu är nån som vill ha en dvärghamster så ser man ju det på bilden att det inte alls är en dvärg, då köper man ju inte den.Tycker bara inte ni behöver göra sån stor grej av det för ni har liksom bara sett det en gång.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Denna kommentar har tagits bort.
Zorro_Tiger
0

4# Såg också den, Och "let att leka med" man LEKER väl för tusan inte med en hamster! Snarare gosar och så.

0# Kan du länka till den? Hade varit intresant att se.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

farthinder
2

#4 Att klaga på språket är lågt. Bara för att man inte kan svenska ordentligt kan man väl ändå ha husdjur?
Min svärfar kommer från Iran och har haft djuraffär och kan hur mycket som helst om djur, han hjälpte mig mycket med mina hamstrar i början.

/Sandra - Sajtvärd på Dvärghamster iFokus

Twisted_T
2

#4 Ja det är faktiskt inte ok att klaga på språk, det kan man inte rå för. Sålänge det är rätt information i annonsen så är det ok. Förstår man inte så är det en annan sak men då får man väl försöka ringa om det är något man är intresserad av el. dyl. Men att utge fel information till en köpare är ju mindre ok. En guldhamster och en dvärghamster är två helt olika saker och där kan det gå väldigt fel om man inte förstår det.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Roxie
2

Tycker nån Medarbetare ska ta bort bilden. Tycker INTE det är okej att klaga på att folk har svårt för svenskan. Det måste jag säga är otroligt lågt. Personligen är det inte okej att länka något i ett negativt syfte.

Sen att folk inte har tillräcklig kunskap om sitt djur är ju ingen nyhet heller.. Och det är något vi aldrig kommer kunna undvika.

// Sofia

[JoannaStridh]
0

Svenskan har aldrig något att göra med hur man är mot sina djur..

[Avarice]
3

Jag tycker det är viktigt att man i en annons försöker uttrycka sig så förståerligt som möjligt, nu har jag inte sett bilden som lades upp då den togs bort innan jag hann se, men själv så svarar jag i princip aldrig på annonser där annonstexten är riktigt dåligt skriven då det inte känns seriöst om svenskan är för oförståerlig. Man behöver för den delen inte ha utländsk härkomst bara för att man skriver en dålig annonstext.

Min åsikt har ingenting med annonsskaparens härkomst att göra eller hur hen hanterar sina djur, jag vill bara kunna läsa vad som står på ett någorlunda enkelt sätt. Sen håller jag med om att man inte behöver göra sig lustig över det, hoppa bara över annonsen om man nu hellre vill det och kolla in någon annan.

EDIT: Vill bara förtydliga att jag inte menar att man måste ha en helt grammatiskt korrekt text, bara förståerlig. Glad

Imasy
1

Språksvårigheter kan ju lätt uppstå när man är invandrad. Faktum är att svenska är ett av de svåraste språken att lära sig.

Ni kanske har hört invandrare säga "en äpple", eller "och då jag sa…" fast det ska vara "och då sa jag…" men innebörden blir ju densamma.

Huvudsaken är att man gör sig förstådd, även om det kan bli lite tokig ibland. Såg en annons där en tjej skulle sälja en bil. Där tror jag förvisso att det handlar om dyslexi tex, men hon ville inte ha prutare på bilen, så hon hade skrivit "pruTTare göre sig ej besvär".

Lite roligt men man förstog ju vad hon menade.