Hjälp, fläck i ögat!
Skriver detta åt en kompis. Hon har en dvärghamster (ungefär 1 år) och buren står på fönsterkarmen och det har hänt två gånger nu att ders katt hoppat upp på buren och rivit ner buren, har inte tagit någon skada innan men självklart är det ju inte bra. Nu har han fått tydliga ljusblåa prickar i båda ögonen, tydligast i det högra. Kan han vara blind? Vi har provat att se om han reagerar på saker men det är svårt att avgöra för han är ganska livlig.
Jag tycker först och främst att hon ska ta ner buren från fönsterkarmen eftersom att katten kan välta ner buren, eller att hon alltid har dörren stängd så att katten inte kan komma in i rummet.
Jag vet inte om hamster är blind, men jag skulle gissa på att hamster har fått nån slags ögonsjukdom. Kan det vara att hamstern fått för mycket sol på ögonen ?
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Jag vet inte vad det är, men be henne att genast ta ner buren. Den ska inte få direkt solljus på sig och det är drag vid fönstret.
#2 Ja, drag är det vid fönstret också. Glömde skriva det.
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Säger som de andra med buren.
Om hamstern blivit blind så kommer det bli svårt att ta reda på om hamstern är det eftersom hamstrar har väldugt dålig syn i vanliga fall med. De ser svartvitt, grumligt och endast 15 cm framför sig. Om hamstern blivit blind så bör man inte möblera om i buren, matskål och vattenflaska ska vara där det alltid varit så att hamstern enkelt hittar dit.
Mvh Alicia.