Kakan - Allmänt hängig ?
Känner att jag tjatar om Kakan,Kakan,kakan men det känns inte bra detta.
Många av er vet om att han fick skabb och han får ju medicin för det och det har inte varit några problem då jag tycker att pälsen har börjat växa ut igen. MEN han känns så hängig.
Jag tycker inte han äter som han ska, dricker har jag ärligt inte koll på men visst fattas där vatten när jag bytar och social är han inte heller.
Han verkar allmänt hängig och inte alls den pigga och glada hamstern jag köpte förra sommaren.
Han blir 1 år i sommar om jag räknat rätt, har inte kalendern här.
Tycker han har blivit lite smalare också men jag vet inte riktigt.
Det är svårt det här, så börjar jag fundera på om han kanske har foderallergi också ? Eller om han har tumörer någonstans. Försöker känna igenom honom men han sitter inte still och går undan om han kan. Han verkar inte ha ont men sen är dom bytesdjur och dom visar ju inte det heller.
Vad tycker ni att jag ska göra ? Åka in till veterinären igen och be han känna igenom honom eller ? Eller är det skabben som fortfarande härjar hos han ? Sista behandlingen sker om 2 veckor så ska jag vänta och se ?
Putt*
Detta tar knäcket på mig. Han ser förjävlig ut rent ut sagt. Och han fnattar sig fortfarande något frenetiskt, iallafall nu gjorde han det. Vad är det för skitmedicin jag fått ? Den verkar ju inte fungera, men samtidigt så är det sista medicineringen nästa vecka (räknade fel i dagarna).
ÅH jag står inte ut med detta. Ska för säkerhetsskull byta tillbaka till hans gamla Foder igen.
#2 Han kan inte vara allergisk enot medicinen då? Jag har inte varit med om det själv men något är det ju :/
Jo mycket möjligt. Samtidigt så har han ju fortfarande skabb, för det kläcks i 3 omgångar och han måste ju ha någon medicin för detta. Men börjar tvivla på om det är enbart skabb som är problemet längre..
Detta känns så fruktansvärt hopplöst på alla sätt och vis och jag vill ju bara att han ska ha det bra.
#4 Ja jag förstår det :( Blir han smalare och sånt med eller?
Jag tycker han har gått ner lite i vikt iallafall. Inte mycket men lite. Och han ser allmänt risig ut. Pälsen är glanslös, han är fortfarande röd i huden på vissa stället och speciellt vid öronen har han fortfarande inget tecken på att pälsen växer ut.
Ok. Det finns väl veterinärer med rådgivning på nätet? eller så går det ju att ringa och fråga vad det kan vara och vad du behöver göra eller så?
Ja absolut. Jag kan åka in med han till veterinären också utan problem men jag antar att dom kommer säga till mig att vänta tills efter sista medicineringen och kolla om det blir bättre. Ska somsagt gå tillbaka till det fodert jag hade innan, ifall i fall det är foderallergi och det är värt att testas ändå.
Om inget annat så får jag testa och försöka ringa dom på måndag då dom har öppet. Håller till på en lite mindre klinik då jag brukar dra mig från att åka till djursjukhuset, sålänge det inte är akut.
#8 Okej. Ja men försök byta Foder då och se om det blir bättre. Du känner ju själv om det känns väldigt akut och han behöver komma till veterinär eller så:)
Ja, det som oroar mig en del är dock att han gräver för pipen till vattenflaskan och detta har aldrig hänt innan. Förstår inte varför han gör det. Det värsta är att jag inte kan ha han inne hos oss, dom har ett eget rum som inte är kopplat till huset för att få vara ifred från våra katter vilket gör att det är problem för mig att kolla så han verkligen dricker. Får lägga in gurka i buren och kolla om han tänker äta på den..
#10 Okej. Ja det kan vara en idé att testa med gurka och om du är orolig under tiden han går på medicinen så kan man ju lägga en liten bit om dagen eller så kanske.
Ja, diskuterade detta med mamma för en stund sedan. Och vi försökte komma på varför det är såhär. Vi ska testa och försöka höja luftfuktigheten lite och se om det blir bättre, byta tillbaka till hans gamla Foder och ge sista dosen medicin och se om det blir bättre. På måndag ringer jag vet för att se vad dom har och säga om detta och kolla om det blir aktuellt med ett återbesök efter vi gjort detta och det fortfarande inte blir en förbättring av Kakans tillstånd. Ska försöka damma ur rummet dom står i ordentligt,dammsuga,tvätta och torka golvet. Vädra ut helt enkelt, så får jag flytta in dom på badrummet sålänge. Så får vi se helt enkelt.
#12 Ja mer än så går nog inte att göra just nu. Hoppas han blir bättre! Jobbigt det måste vara när man inte riktigt vet vad som händer med sina sötnosar :/
Ja, vi får hålla tummarna. Har haft så jäkla mycket otur med allting på sistonde och speciellt med sjuka djur. Får försöka uppfinna något så man kan få dom att prata. Hade varit så mycket lättare..
Tack för svaren och för att du bryr dig. Det hjälper mig jättemycket..
Ingen fara :) Jag hade velat ha svar om jag var i samma läge med, måste ju vara jättejobbigt. Speciellt om det händer mycket på samma gång då behöver man ju ha lite pepp och lyckoönskningar ;).
Håller tummarna för att du ska få lite mer tur denna gången och att Kakan blir bättre! :)
Ja, det återstå att se hur allting går :) Så jag har lite att göra imorgon, är ganska stökigt ute i deras rum :P
Ja det blir ju stökigt fort. Uppdatera gärna om hur det går :)
Ja det ska jag göra, hoppas på en förbättring på något håll iaf.Ska börja städa ordentligt idag så det försvinner..
Städat,dammsugat,torkat golvet, satt in en vattenskål vid elementet och köpt hans gamla torrfoder igen, så nu får vi helt enkelt vänta och se vad som händer.
Har ännu inte sett något större förbättring hos Kakan. Lite piggare verkar han vara dock. Så sista behandlingen med skabb är denna veckan. Blir nog imorgon jag ger han den, sen ska diabetestest inhandlas den 25 när jag fått mina pengar från försäkringskassan. Tycker han kissar mycket men sen vet jag inte om jag inbillar mig. Jag ser ju precis varenda sak han gör annorlunda. Han verkar dock äta bättre, men han hamstrar en del mat och det brukar han inte göra.
Är det diabetes så vet jag inte hur jag ställer mig till den saken. Då får han mest troligt somna in för hans egen skull.
#20 Hoppas det blir bättre efter kuren :/ får hoppas att han inte har diabetes för det låter inte alls kul när det kommer till hamstrar. Men det är ju klart att det är bra att veta i sådana fall.
Ja, jag hoppas det och håller tummarna. Nej, vad jag förstått det som så är det nog nästan snällast att låta han somna in då. Men är det inte diabetes heller och jag tycker att han fortfarande inte är bra, så blir det ett inbokad veterinärbesök igen hos regiondjursjukhuset här i Hgb så det blir en genomgång av hela han. Hittar dom inget då heller så vet i katten vad jag gör. Då får jag helt enkelt testa att ta bort hans torrfoder och köra uteslutningsmetoden och kolla om det är foderallergi.
Känns som jag snart kan skriva en bok om detta :P
#22 Ja jag håller tummarna med. Ja jo men låter vettigt. Är det inte diabetes så är det ju bra med en koll. Om man inte får svar så vet man ju iallafall att man försökt allt sedan så man inte har dåligt samvete om det skulle hända något. Men jag hoppas ju såklart att det blir bättre!
Ja det gör jag också, Jag håller mina tummar och tår för att få ett svar iaf på vad det kan vara.
Som sagt, man får också försöka tänka så osjälviskt som möjligt för hans skull. Det är väl klart jag vill ha kvar han hos mig, men blir han inte bättre så kan jag ju inte bara låta han finnas kvar för min egen skull. Vad har jag då för roligt med honom ? Nä, vi får se. Lär väl bli en uppdatering här efter den 25 iaf. :)
#24 Nej det är ju så med djur. Man måste tänka osjälviskt i många lägen. Men man mår ju bättre av det i slutändan med. Även fast man är ledsen ett tag. Men ja uppdatera gärna då någon gång :) håller tummarna!
MAH. Har varit runt om i Helsinborgstrakten på varenda apotek jag hittar. Men inte någon av dom har ett enda j***a diabetestest. Ja, då det det ju lätt. Ska se om jag kan beställa hem det istället. Men kakan verkar lite piggare fakiskt men vill vara på säkra sidan.
Och såklart kan man inte beställa det heller från apotekets hemsida utan recept. ÅH. Får väl försöka få tag på det i småland ist.
Oj vad krångligt det verkade vara då :o Får hoppas du hittar det där testet någonstans! De kan ju inte gömma sig föralltid ;)
#28 Ja lite :P Ska ändå till småland om 2 veckor så får väl jaga det där uppe :P