Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3790 ggr
Nallebus
0

Knölar vid ögat

Upptäckte sent igår kväll att Coconut har en liten knöl liknande sak ovanför ögat, tycker nu också känna att hon har en mindre knöl ovanför den första.

Nu när det har konstaterats papaova hos någon/några uppfödare så är jag ju självklart orolig för att jag ska ha fått in något, även om det inte är så stor risk för det.

Jag hämtade ju Coconut hos Ronja för snart 3 veckor sen. Jag har själv inte varit på någon utställning, men har zoo djur hemma.

Vad tror ni det kan va & vad borde jag göra?

Har ju även en inlånad hane hemma som var meningen att bli Coconuts partner, han bor innne på toalätten men har vart i kontakt med Coconut eftersom att det är meningen att dem ska paras.

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

UlrikaD
0

Kan det inte vara någon vagel, eller en vårta?

Pastry
0

Tycker det låter lite konstigt för Ronja har ju inga djur hemma som har varit i kontakt med djur som kan va smittade. Enda möjligheten jag ser är sådanafall dina hamstrar som kommer ifrån Zoobutik.

Du kan inte ta kort o lägga upp?

Pastrys Hamsteruppfödning
Uppfödning av Guldhamstrar i Creme och Vilbaserat Långhår
Köping, Västmanland 

Erika89
0

Åh nej..! :(

Nallebus
0

#1 Har funderat på det, har kollat på bilder och det liknar vagel så jag hoppas att det är det och inget annat allvarligare.

#2 Skulle det vara smitta så känns det konstigt om det kommer från Ronja. Tror inte heller att det kommer från något av mina zoo djur eftersom att Coconut inte har bott här så länge ;) hoppas på att det inte är något allvarligt.

Nallebus
0

#3 Vi håller tummarna för att det inte är något allvarligt! är väldigt osannolikt att hon skulle vara smittad.

UlrikaD
0

För några månader sedan så hade man inte ens funderat på Papova.

Har man inte varit i kontakt med någon smittad hamster så är ju risken ganska liten, typ ingen.

Så då är det ju någonting annat som man får klura ut vad det är istället. Är dumt om det blir sån Papova-panik att alla tror att de har det.

Det finns ju tyvärr andra sjukdomar på hamster också.

Roonja
0

Oj, nu såg jag detta. Ja, jag har inte haft någon kontakt med några nya eller importerade hamstrar. Ingen kontakt med zoo hamstrar eller liknande. Coconut är ju också ca 9 månader. Så jag tycker jag borde märkt det om hon hade fått det här hemma hos mig. ingen av mina hamstrar har något sånt eller liknande, så jag är nästan säker på att det inte kommer från mig. och om det skulle göra det, var i så fall skulle det kommit från?

Coconut har aldrig varit på utställning. Sist jag var på utställning var i april 2011. alltså var det snart ett år sedan. Det var även länge sedan jag skaffade in en hamster. så jag har ingen aning vad det skulle komma ifrån  "om"  det var från mig.

Det kan ju också vara en risk att hon fått något från dina zoo djur. men det är ju absolut inte säkert. Hon kanske som Ulrika säger har fått en vagel? eller något vagel liknande? Men bild skulle nog vara bra om du kan ta?

Så kan vi se på ett ungefär vad det kan vara. Jag kan säga att jag är 99,9 procent säker på att det inte är papova, då som sagt att jag inte varit i kontakt med någon som skulle kunna ha det. Troligtvis inte du heller.

Det kan ju vara en tumör som växer, det vet man aldrig. Eller en "finne" eller ja. En blåsa med var i? Ja, jag har faktiskt ingen aning. men som sagt så hade bild varit bra. Hoppas nu att det inte är något farligt.

Ratlings
1

Vad hade du trott det var om det inte varit så mycket snack om papova? Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Roonja
0

#8 bra fråga. Glad Bild skulle som sagt göra det lättare att se. Men jag skulle sagt vagel? :) tror jag i alla fall….. :P

Ratlings
0

#9 Det tror jag också. Chansen är minimal, om den ens finns att det är just HaPV om inte hennes zoodjur har det.

// Lise

Nallebus
0

#8 Jag vet faktist inte, det var derför jag frågade här eftersom att jag inte har en aning. Men nu tror jag att det är vagel :)

Ratlings
0

#11 Okej Glad

// Lise

Nallebus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild, vad tror ni?

Erika89
0

Okej vad skönt att det troligtvis inte är viruset! 

Jag tycker att det ser ut som en vagel, är dock inte erfaren av vagel på hamster, men förhoppningsvis är någon annan det :)

chateaus
0

Om det är en vagel så kommer den läka snart av sig själv, ser faktiskt ut som det. Men det är otroligt bra att ta upp det även om risken som du säger är liten. :) Zoohamstrar från grocisster importeras från olika länder så risken att någon av dina zoohamstrar skulle ha HaPV är inte obefintlig. Det finns alltid en risk för HaPV när man köper zoodjur (därav rekommendationen att sätta dem/sig i karantän) Om någon av dina hamstrar bär på HaPV är det mest troligt att det visar sig först hos unga eller nya djur. Men om det är vårtor och inte en vagel så kommer den växa och det kommer bli fler, så det visar sig med tiden. :) Tycker inte du ska ta ut oron i förskott, men det är bra att du är så uppmärksam :)

Roonja
1

#13 det där ser absolut ut som en vagel. eller att hon har fått något runt/i ögat som irriterat så det blivit så. men jag tippar åt vagel. :) Inget papova liknande i alla fall! :)

Odette
0

En av mina råttor, Morris, får vaglar lite nu och då. De kan bli ganska stora men försvinner efter ett par dagar. Vaglar kan ju även människor få så det är inget farligt, du ser väl om den försvinner efter ett tag :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

chateaus
0

#16 det ser inte ut som HaPV vårtor nej, men det är rätt tänkt för de visar sig oftast runt ögon och mun. :)