Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4239 ggr
Roxie
9

INFO Blekgen på guldhamster

Denna gen som det pratas om mycket nu, är helt ny i Sverige, och även ny i övriga länder.
Det är en blekgen som i genetiken betecknas (dd).
Det är alltså en recessiv gen, dvs båda föräldrarna måste vara bärare av (dd) för att det ska kunna uppstå i kullen. Det funkar alltså på precis samma sätt som alla recessiva gener, och den kan bäras med i flera generationer utan att visa sig, fram tills det helt plötsligt dyker upp oväntat.
I kombination med svart, så ger denna gen en blå (aadd) färg och i kombination med choklad ger den en lila färgnyans som kallas lavendel (aabbdd). Pigmentet i pälsen bleks, helt enkelt.

_(Bild på blå hamster.
Foto: CHS Syrius, Czech Republic)
_

Nackdelen med denna blekgen är att den bleker inte bara svart, utan ALLA färger. Så det är otroligt noga att man har stenkoll på vilka djur som bär på denna gen, och att man är otroligt noga med att dokumentera detta och även meddela köpare, även om hamstern bara säljs som sällskap.
En uppfödare som till exempel avlar på normalfärgat, och är ute efter att få fram fina guldfärgade djur med riktigt svarta kindteckningar vill ju absolut inte få in en blekgen i detta.
Då blir färgen såhär:

(Bild tagen från denna sida)

Inte så snyggt!
Men det är vad som kommer ske om genen sprids för fort, och oerfarna människor lyckas få tag på detta. Medvetet eller omedvetet, har ingen betydelse.

Vissa uppfödare utomlands har även kombinerat den blåa färgen med gul, och på så sätt fått fram blå sköldpadd (aaddToTo). Visst kan det vara snyggt, men då är det helt plötsligt en till sak att hålla reda på.

(Bild tagen från denna sida)

Som jag skrev tidigare så bleks alla färger, även gult.
Och i den oerfarnes ögon kan en blekt gul (ddToY) se ut som en creme/caramel.
Eller vad tycker du?

(Bild tagen från denna sida)

Man bör även undvika att kombinera denna blekgen tillsammans med Silver som även det har en blekande effekt. (Till exempel en creme med silveranlag blir ju offwhite, en ljusare nyans av creme).

Personligen skulle jag rekommendera att endast hålla denna gen till svart och choklad. Men var noga med att hamstern är SVART och inte silversvart. För där har vi silvret igen.

Jag själv kommer att inrikta mig på framför allt blå, men även lite lavendel.
Och djuren som föds kommer jag att behålla de flesta av, men även sälja till sällskap. Dessa som säljs kommer att vara reggade med avelsstopp, just för Att undvika spridning. Och det är endast jag som kan upphäva detta stopp. Detta gör jag för Att undvika det kaos som mycket troligt kan uppstå om allt går för fort fram.

Detta var lite kort och gott om den nya genen jag har tagit in till Sverige. 
Hoppas folk har lite mer förståelse över hur det fungerar :)
Det är inte bara ett fint djur, det är mycket att tänka på runt omkring också!
Har ni fler frågor, ställ dem gärna här i tråden.
Jag svarar så gott jag kan :)

// Sofia

Amun-Ra
3

Mycket intresant läsning! Tack för infot!Glad

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Lamina
2

Jag har inga hamstrar, men älskar genetik (även på djur som jag inte själv pysslar med)! Mycket bra och informativ text och lite som man kanske borde tänka på när det gäller färgavel på andra djur också. Gillas! Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novis10
0

Tumme upp från mig! Tungan ute

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Lojs
0

Men den gula sköldpadden var ju uuunderbar! ;) Himla tur att jag har nog med färger att pyssla med ändå, den där gula hade jag absolut tagit som en crémevariant. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Em_I_Am]
0

Kanon! (även om jag är dvärgägare är sånt här väldigt intressant).

Odette
0

Har en lite konstig tanke- vad finns det eg. för positiva saker med blekande gener ? 
Förutom att de kan vara vackra i sig? :p

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Rosenwyns
2

Bra info för dem som inte vet! Glad Kanske ngn även kan skriva om den letala genen å d här me att blanda skp med allt.. å bsbs … tror d e många som inte vet å skulle uppskatta info…Glad

Roxie
0

#6 Finns det nåt positivt med nån färg över huvud taget? :P

// Sofia

Roxie
0

#7 Japp, jag kommer skriva en infotråd om bsbs också hade jag tänkt, framöver.
Lglg är dock inget jag sysslar med, så det får någon annan göra.

När det gäller skp och creme-gult så är det nog mer än självklarhet nu för tiden. Men såklart det finns folk som inte är insatta i det heller.

// Sofia

Rosenwyns
0

Va bra! Jag menar Whwh oxå, inte bara lg…Glad

Roxie
0

#10 Sysslar inte med det heller :P

// Sofia

goldenhamsters
0

Bra skrivet Sofia! Glad

Har bara en liten fråga. Om man nu skulle köpa en blå hamster av dig någon gång som sällskapsdjur, skulle det gå att ställa ut hamstern ändå? Vet domarna hur de ska bedömma färgen? Och när man anmäler djuret så går det väl inte att kryssa i blå? Glad

Mvh Alicia.

Roxie
0

#12 Färgen kommer läggas in, så man kan regga hamstrarna som blå.
När det gäller utställning, så ligger färgen i OST. Dvs hamsterns färg döms inte efter någon standard.
Om du förstår hur jag menar?
Man kan få Novis-CK och Novis-Cert på ett OST-djur, men man kan däremot inte få någon titel på djuret. Om jag minns rätt.

// Sofia

goldenhamsters
0

#13 Okej, så bra då :)

Mvh Alicia.

Carjos
2

Vill tillägga lite att det är svart som genen dd bleker, en nf med dubbla diluteanlag får alltså blå tipping/hätta/kindteckningar, hos andra djurslag som också har denna gen kallas den då för t ex blåagouti, viltblå hos kaniner och sapphire hos vintervita. Så jag tycker ju inte att detta kan kallas en dålig nf utan är en egen färg med genbeteckningen dd. Så likaså hos alla viltfärger att den svarta tippingen bleks.

Det kan ju jämföras med bb rost som bleker det svarta till chokladfärgat :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Roxie
0

Ja, dilutedgenen bleker allt svart. Men en nf med blå tipping/hätta/kindteckningar, är det nåt man vill ha? Det kan ju med stor sannolikhet misstas som en riktigt dålig nf. 
Man kan få fram mycket nya färger med dd-genen, men det är inte det som är min poäng med "artikeln". Det jag menar är att det är en recessiv gen som man inte kan hålla koll på om man inte sköter det rätt från början. Sprids den för fort så kommer det ju inte finnas en enda linja utan diluted i framtiden, lika som det knappt finns en ren svart linje utan silver här i sverige.

Det var så jag menade med nf-grejen. Att varför skulle man vilja ha in en blekgen i en avel där man satsar på mörka fina djur med mycket svärta (som nf)?

Så i mina ögon kan en dilutedgen förstöra en hel del.

// Sofia

Carjos
0

Ja jag skulle kunna tänka mig renavla "blåa nf" helt klart. Tycker inte de är fula :)

Förstår din tanke men dd bleker inte i enkel upplaga utan bara i dubbel och då visar det sig och man kan välja att låta bli att spara just det djuret. För mig är det detsamma som att få cinnamon eller en rost i en kull som var tänkt att bara bli nf. Om man har kunskap och intresse för färgerna så misstar man sig inte om man får se en dilute för att vara en dålig nf.

Roxie
0

Ja jag vet att det bara bleker i dubbel upplaga.

Jag menar folk som inte har kunskap för färgerna :) Jag skulle klart se att det är en dilute och inte en dålig nf, men då har jag ju också läst på om det. Men som sagt så är genen ny, och det kan ju vara bra att hålla den tyglad nu ett tag i början, så man får se hur den ter sig i olika färgkombinationer.
Håller med om att det är samma som att få tex rödögt i en kull där det inte förväntas/önskas.

// Sofia

Carjos
1

Ja det är bara bra om det går sakta framåt om inte annat för att man kanske inte vet hur sjukdomshistorian ser ut på de importerade djuren.

Men jag tycker inte det behöver bli "hysteri" (vilket det verkar blivit?) om denna gen bara för att den kommit till Sverige :) Finns väl inte någon som renavlar någon färg här ändå.

mocchino
0

Riktigt bra skrivet Sofia! Detta borde ju vara en artikel och inte ett inlägg tycker jag! :)

#15 Intressant! :) Med dd genen borde vi då faktiskt få en hel drös med nya färger att namnge. ;) För som du säger så blir det ju annan tipping och inte blekning och borde då få ett eget namn. Finns ju blå sobel men vad blir en bö sobel med dd gen? En rost med dd gen?

Tycker detta ska bli jätte roligt att se vad som ploppar upp (så länge det är under kontrollerade former såklart!). Jag älskar ju blått på alla djur så självklart tycker jag att det borde finnas flera blåa hamstrar! ;D Thihi! Är ju inte för intet att den enda kaninen jag äger är just: BLÅ!!! ;D Haha!

// Nathalie

Roxie
1

Nej det gör ju inte det, så det vore väl kul om man kunde göra det på nån färg. Om allt går som planerat så har jag tänkt renavla blått.

Det är verkligen en färg som tilltalar mig, och självklart kommer jag dela med mig. Så jag vill inte att folk ska tro att jag tänker sitta med alla själv. Men jag kommer, som sagt, hålla i dem i början. För att se hur det ter sig, samt framför allt hur det ser ut med sjukdomar och defekter.

// Sofia

Bruden-Mbuti
1

nu tycker ju jag att när det kommit in nytt i landet så tjata om å om igen om hur viktigt det är att inte förstöra färgerna.

bättre att tjata eller rättare sagt informera för ofta då ser fler det och är medvetna.

kul med nya färger.

blå skp har jag sett och jag älskar det.

Carjos
1

#20 Japp :) b.ö sobel med dd gen blir väl en lavender sobel ;) om man nu tänker använda färgnamnet lavender. En rost med dd (AAbbdd) finns ju hos möss t ex, lilac agouti.

mocchino
0

#23 Svårare än så var det inte.. ;) Fast tänkte att en lavendel är ju ändå en svartbaserad och en bö sobel är ju oftast inte det. :) Fast det är väl det som är mest logiskt namn. :)

Spännande! ;)

// Nathalie

Carjos
1

#24 Jo sant var mest en tanke att den kommer mest troligt se ut som en lavender sobel :) Själv gillar jag inte ens dessa påhittade namn.

Rosenwyns
1

Jag tycker d e jättebra att vi disskuterar öppet så fler kan lära sig… Jag har fått otroligt bra genetiklära utav uppfödaren till mina å Kents kommande djur, så vi e naturligtvis väl insatta INNAN vi börjar avla..Glad

Vill oxå tillägga att vi inte får hem bärare utan "färdiga" djur, 3 st lavendel å 2 st blåa som bär på bb, så när vi väl börjar att para så får vi enbart fram lavendel å blå färgade djur… alltså inga frågetecken alls… när vi senare i framtiden måste bredda våra linjer så e d ju självklart att vi informerar de ev köparna om vad dessa djur bär på… Väldigt ansvarsfull avel som sig bör… men som sagt så tänker vi köra REN LAVENDEL/BLÅ AVEL.

För d som kanske vill veta så ser färgutfallet ut så här:

Lavendel + Lavendel = 100 % Lavendel

Blå + Blå = 75 % Blå 25 % Lavendel

Lavendel + Blå = 50 % Lavendel 50 % Blå

Solklart å alldeles alldeles underbart Kyss

Roonja
0

Superbra info Roxie, man måste ju vara noga och veta vad man gör med en ny/gen färg, snart kommer vi att kunna det utantill som creme-gul, vitmagad och roan m.m. Tummen upp! :D

Jag har sett bilder på Sobel blå och den är riktigt fina, men hur får man fram den färgen, parar man en blå med en blå sobel bärare?

Jätte kul att veta och att man får lära sig saker! ;)

Roxie
0

#26 Intressant med färgutfallen!

När det gäller:

Blå + Blå = 75 % Blå 25 % Lavendel

Lavendel + Blå = 50 % Lavendel 50 % Blå

Så vill jag bara inflika att de blåa måste vara bärare av bb, annars kan det inte komma lavendel :) Så alla hänger med!

// Sofia

Linda3046
0

#27 För att få fram blå sobel måste båda föräldrarna bära på creme och blå, sen måste minst en av dom vara umburus också :)

Roxie
0

#29 Inte riktigt. En blå sobel har genotyp (aaeeddUu) Så det behövs svart också. Så om jag fattat det rätt så behövs det en creme/sobelfärgad hamsters som är baserad på svart?
Till exempel så kan en svart hamster vara "maskad" med creme, och på så sätt ha genotp aaee, om jag inte är helt ute och cyklar.
Här är jag ganska förvirrad, så ni som kan detta bättre får gärna rätta mig om jag har fel.

// Sofia

kaizoR
0

Jättebra skrivet! :) intressant …

Rosenwyns
1

Ja blå hamster e ju aadd, lavender e ju aaddbb å så har vi då den blå som bär på rost som blir aaddBb..

Vill man då få fram blå sobel så torde d ju helt enkelt krävas att båda föräldrarna bär på aaddee å en av föräldrarna måste ju även vara Uu…

Vad jag vet så har d inte fötts ngn lavender sobel men d torde ju vara samma som blå sobel men att d då även krävs Bb hos båda föräldrarna förutom aaddeeUu….

Sen finns d då blå skp å då krävs ju Toto…

Å så försöker d visst få fram en färg som d kallar för "riktig" champagne… som då heter aabbddpp, till skillnad från vår champagne som då e aabbpp…

Roonja
0

Fattar inget O.o He, he jag är så dålig. Kan man alltså para en sobel som är barare av blå och en blå, så blir det sobel blå??????

Roxie
0

Båda föräldrarna måste vara bärare av svart, creme och diluted. Och en av föräldrarna måste vara umb.

// Sofia

Roonja
1

Okeeeej……….måste ta och läsa det igen…..o igen….o igen, då kanske jag förstår! ;D

Rosenwyns
1

Kanske lättare att förstå nu.. Glad

Blå hamster e ju aadd, (svart, diluted)

Lavender e ju aaddbb, (svart, diluted, rost)

Å så har vi då den blå som bär på rost som blir aaddBb, (svart, diluted, rost)

Vill man då få fram blå sobel så torde d ju helt enkelt krävas att båda föräldrarna bär på aaddee (svart, diluted, creme) å en av föräldrarna måste ju även vara Uu (umborous)

Vad jag vet så har d inte fötts ngn lavender sobel men d torde ju vara samma som blå sobel men att d då även krävs Bb (rost) hos båda föräldrarna förutom aaddeeUu (svart, diluted, creme, umborous)

Sen finns d då blå skp å då krävs ju Toto…

Å så försöker d visst få fram en färg som d kallar för "riktig" champagne… som då heter aabbddpp, (svart, rost, diluted, cinnamon) till skillnad från vår champagne som då e aabbpp (svart, rost, cinnamon)

Roxie
0

#35 hehe, ja det är en del att ta in :)

// Sofia

Roonja
0

#36 Nu tror jag, jag förstod! Tack!

#37 Ja, absolut! ;)

qiiwie
0

marie gud vad duktig du är <3 du är BÄST <3

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Rosenwyns
0

Måste då berätta för er att jag nu fått reda på att en Blå Sobel har genotypen : ddeeSgsgUu…. alltså en dilute silversobel…

D ska jag inte heller hålla på med då jag ej vill ha Silvergrå i dessa linjer… tycker d räcker med en blekgen… Skrattande

Så vi hade tydligen fel både du å jag Roxie, men nu vet vi ju bättre! GladViktigt att d blir rätt!! Glad

Roonja
0

#40 men hur kan en blå sobel vara silversobel??? :O Jag såg på en bild att den var creme i underfärg! :O

Roxie
0

Ja det finns faktiskt två olika. Det finns blå sobel som har blå tipping och cremefärgad underfärg samt ögonringar.

// Sofia

Roxie
0

Det var nämligen så att jag skulle haft med mig en sån hem :)
Men det blev inte så.

// Sofia

Rosenwyns
0

Ja i ärlighetens namn så vet jag faktiskt inte…..Glad

Imasy
1

I en av mina skolböcker kan man läsa följande:

Många har måhända hört historien om den unga doktoranden som för sina studenter försöker förklara Einsteins relativitetsteori. Han förklarar den en gång och ingen förstår. Han förklarar den en gång till och en del studenter börjar förstå. Han förklarar den för tredje gången och han själv börjar förstå.

Tycker detta passar ganska så bra hur man lär sig genetik ;D

Rosenwyns
0

En utländsk uppfödare berättade för mig om att d ävens finns blå sobel å jag fick även dess genotyp som jag angett i #36

Men har efter d fått se en annan genotyp med Sg… tycker d e bra om man kan erkänna om man ej vet… så kanske d finns 2 varianter? Som sagt så har jag ingen aning om d….Obestämd

Roxie
0

Jag vet att det finns en blå sobel med genotyp aaeeddUu
Och jag har även sett blå soblar med vita ögonringar, så det måste ju vara en aaeeddSgsgUu.

För en eeddSgsgUu är ju bara en blekt silversobel, ingen blå silversobel.
För ska det vara blå så måste ju (aa) finnas med.

Iaf så som jag förstått det :)

// Sofia

Rosenwyns
0

Jag ska höra mig för mera… återkommer!!Glad

Rosenwyns
0

TS… efter allt du sagt å speciellt i inlägg #16, #21… fattar jag ingenting när jag nu ser hela din dd bärar kull till salu på blocket… Förvånad

Å sen så skäller ni ju på alla som fotar ungar innan d öppnat sina ögon… men dina har ej öppnat sina .Tyst..

Roxie
0

De säljs med avelsförbud :)

// Sofia

Roxie
0

Nej men det är lite skillnad att fot bebisar som sitter och äter/springer i buren, än att fota rosa små korvar som är nyfödda ;)

// Sofia

Roxie
3

Och bara för att de ligger på blocket innebär det inte att jag säljer till vem som helst. Har fått ca 5 mail sen igår och har nekat allihop.

// Sofia

Imasy
4

Men fy, har du annonserat på Blocket som alla andra djuruppfödare, ajabaja! ;)

Roxie
3

#55 javisst! Fy skäms på mig ^^

// Sofia

qiiwie
0

vad var det för fel på de intressenterna då roxie?

###

neva masquerade

Carjos
0

Hmm så dessa djur som nyligen är importerade hålls inte i karantän?

Roxie
0

Jo mina sitter i karantän. De sitter i ett separat rum. De kan flera uppfödare vittna om ;)

// Sofia

Carjos
0

Men ungarna kommer säljas vidare? Bara hoppas då att det inte visar sig vara ngn smittsamt med djuren.

Carjos
0

#55 skillnaden är väl kanske att dessa djur precis importerats och t ex papovan har en ikubationstid på upp till 7,5 månad. Ni kanske inte var med när vi hade papova sist i Sverige men det var inte roligt att bli drabbad.

Roxie
5

Jag vet precis hur papova funkar och de jag har nekat har haft andra hamstrar. Så jag säljer inte dessa till intressenter som redan har hamster. Istället hänvisar jag dessa till min andra kull. Alla mina tjeckiska djur sitter i eget rum Med stängda dörrar (jag och sambon bor i en 4a så vi har gott om plats). De kommer att sitta där ungefär ett halvår till, de kom i oktober. Jag förstår att ni ifrågasätter, men om man importerar så anser jag att detta är självklart, med karantän. I alla fall för mig. Men då undrar ju jag, ni andra som importerar från Holland, kommer ju också sälja vidare till avel, dvs till andra som redan har hamstrar. Har inte ni djuren i karantän?

// Sofia

Tazzar
0

Min uppfattning är att Roxie är mycket noga med var ungarna hamnar.
Jag visade intresse för den här kullen, men även jag blev nekad då hon vill ha koll på hur avelsutvecklingen sker, speciellt så här i början.

Så Carjos, jag tror att risken är väldigt liten till när det kommer hur Roxie placerar ut sina ungar. Det är inte vem som helst som kommer att få hem dem, och de kommer då att få väldigt mycket information om vad som gäller.

Carjos
0

#63 Vi hoppas på det.

Carjos
0

Mitt andra inlägg försvann?

#62 Vad bra :)

Själv kommer jag ha min hona i karantän och hon kommer paras så sent som möjligt.

Roxie
5

#65 Syftade inte endast på dig Carjos, utan även på Englatassens och Obelix som så tydligt säger att de kommer dela med sig av denna genen, att alla ska få chans att avla på denna färg.
Men hur blir det där med karantän?
Personerna ni kommer sälja till kommer uppenbarligen ha hamstrar själv.
Och många av dessa personer som öppet skriver att de ska köpa blåa djur från er, är nog inte helt medvetna om vad detta gäller, och vilka konsekvenser som kan uppstå.

Är lite trött på att det jag gör kritiseras, när det egentligen är era handlingar som bör ses över. Det är inte jag som kommer sälja denna gen "hejvilt" till unga uppfödare.
Jag håller mig till barnfamiljer utan andra djur/hamstrar.

// Sofia

Carjos
1

#66 Min undran handlade inte om genen för där ser inte jag några problem utan att de säljs till privatpersoner innan man vet om föräldrar är friska och var ingen kritik.

Tror dessutom inte att de ovan du menar kommer sälja ungar hejvilt

Roxie
1

#67 Varför skulle mina hamstrar vara mindre friska än de från Holland?
Hon som jag har haft kontakt med, och även mötte personligen när jag importerade är Jana/Rikys uppfödning i Prag.
Hon tipsade mig endast om seriösa, reggade uppfödare så jag tvivlar inte en sekund på att hamstrarna jag importerat skulle vara sjuka eller ännu värre vara smittade av papova.

Jag vet några som öppet säger att de ska köpa blåa djur från dessa uppfödare inte alls har den kunskapen om karantän m.m. som krävs för att köpa in importerade djur.

Jag är inte ute efter att kritisera deras sätt att tänka/handla med sin avel. Min poäng är att det kanske är dags för folk att tänka på vad man själv sysslar med istället för att "ge sig på" nån som faktiskt tänkt igenom detta ordentligt.

// Sofia

Tazzar
0

Fast Roxie, jag tror inte att det är av "elakhet" heller som de "ger sig på".

Jag tror att de flesta här är nyfikna, och vill ha så mycket info som helst det bara går. Du berättar och förklarar så gärna, och då är det lätt att bara fråga på ännu mer. Glad

Det är inte lätt att inte "veta", och då vill man gärna göra någonting åt saken. Men när man själv "vet" så kan frågorna till slut kännas många, och då kan man känna sig missförstådd och påhoppad.

Carjos
1

#68 Men jisses har jag påstått att dina djur mer sjuka än ngn annan import?! Har själv importerat förr från Jana så misstror ingen men det är alltid en risk när man importerar. ÄVEN de Holländska.

Och ursäkta att jag gett mig på dig? Tycker det verkar som det är du med en liten klan efter dig som är på de flesta andra. Dessutom skriver du till mig men skriver ni och deras. Jag står för min uppfödning själv och även mina inlägg.

Mvh Caroline *trött på allt barnsleri*

Roxie
0

#70 Nej Carjos, det var inte så jag menade. Kom nog ut lite fel.
Bara klargjorde vilken jag importerat från. Menade mer om det skulle finnas fler sjukdommar/virus i tjeckien än det gör i holland?
Och jag har inte sagt att du gett dig på mig heller. Det har du absolut inte.

Antar att jag låter irriterad och tjurig. Men det är för att det mesta gått emot mig efter att jag importerat. Fattar dock inte riktigt varför. Jag har verkligen gett mig in i detta helhjärtat och seriöst.

Och att jag skrev ni och deras gjorde jag för att jag antog att ni har kontakt med varandra. Vilket kanske är fel då.

Ber om ursäkt.

// Sofia

qiiwie
0

# 66 jag har inga blå :)

###

neva masquerade

Rosenwyns
1

Nu ska jag svara för mig själv i lugn å ro så d inte missuppfattas än en ggn…

Ja jag skrev ut att jag inte kommer hålla hårt i mina avkommor därför att mitt mål e att blå å lavendel ska finnas i den svenska standarden i framtiden.. d jag inte förstår då e att hur en del kan lägga in sina egna tolkningar om vem jag ska sälja till?? D har jag inte sagt ett ljud om… men kan ju svara här så ni förstår… vi e ju flera i Shgk som har dessa färger så d e naturligtvis vi som ska "byta" avkommor med varandra så här i börja… skulle jag självklart skrivit ut kanske… ? men tycker inte att ngn har med d att göra.. liksom…

Sen tar du Roxie upp hela tiden att **** ska få en blå unge av mig… då ska jag börja med att du ska inte döma ut ngn som du inte vet ngt om.. mer än så säger jag inte om d, du vet själv vad jag pratar om… **** har visst kunskap å hon har dessutom själv kontakt med utländska uppfödare så hon har fler på gång… så än en ggn så handlar d om ren dd avel, varken bärare el ngt annat. Så jag anser visst att hon e insatt i detta å seriös. Så jag har inte skrivit el sagt att jag ska sälja mina avkommor hej vilt, utan d e era egna tolkningar i Shf.

Detta med karantän e oxå en självklarhet för mig, d som jag säljer/byter ev. e ju gamla erfarna uppfödare som e väl insatta om vad som gäller med karantän.

Å slutligen vill jag påpeka att bara för vi e me i samma förening å e vänner så e vi individer med egna åsikter!

Tack för ordet å hoppas nu att vi alla kan visa varandra repekt å låta bli att lägga in egna tolkningar i ALLT man skriver… detta e ju ett forum å vi alla vill väl kunna sätta in bilder på våra fina älsklingar utan att d bara blir skit….

Namn censurerat av Medarbetare.

qiiwie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som sagt så har jag inga blå men jag har fått förmånen att ta in en roan och en vitmagad och en dalmatin :))

kan tillägga att jag har fött upp roan/vitmagat i många år :)

däremot är ja helt ny på *dalmatiner* men kommer att insupa alla kunskaper jag kan få tag i :)

som sagt så Är vi många erfarna uppfödare sedaN  många år TBX :)

###

neva masquerade

Tazzar
0

Vilka man ska sälja till eller ej, ta det via pm.

Det är ingenting som vem som helst ska ta del av. Glad

mocchino
4

#73 Jag förstår inte varför det ska blandas in vilka föreningar man är medlem i?! Jag tycker inte att det har nått alls med saken att göra i detta fall utan på hif (ja även utanför hif) representerar man ju sig själv inte föreningen man är eller inte är medlem i!

Dom synpunkter Roxie tar upp är ju hennes egna, inte shf's. Dom synpunkter du tar upp är väl ändå dina egna, inte shgk's? Det är ju ändå du som ska föda upp inte alla medlemmar i sghk?

Var och en talar för sig är min synpunkt!

När jag sitter och läser det folk skriver så får det ju stå för just den som skriver det, jag skiter fulla f*n (pardon my french) i vilken förening man är medlem i för en person kan inte stå för en hel förenings åsikter, det är iaf min åsikt. Flört

(menar inget illa men är lite trött på att folk ska dra in olika föreningar i trådar som inte handlar om föreningar.)

// Nathalie

Linuss94
0

#62 Det är alltså dessa nu som var sjuka, tråkigt.