Ägg kartong
hej, Är det typ farlig eller något om hamstern gnager på äggkartongen? det ligger typ smulor från kartongen lite här och var i buren som jag antar att hamstern gangt loss.
Och så undrar jag hur det är med mjölkpaket, Farlig ''färg'' på så man inte ska ha dom i buren eller är det okej att ha i buren?
- Redigerat 2021-06-06 11:43 av Herveaux
Det är ingen fara :) Mjölkpaket har jag hört att vissa tyckt varit mindre bra men jag skulle inte dra mig för att ha det i buren.
okej tackar ;) jag blir typ orolig för allt, första gången jag har hamster xD..
#2 Men det är jättebra att fråga ifall man undrar något, är själv väldigt "mammig" av mig 
Äggkartonger innehåller lite giftiga färgämnen som hamstrar inte bör gnaga på. Så ifall din hamster gör det så skulle jag ta bort det.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Vilka giftiga ämnen är det då du menar? Om du menar trycksvärtan så var det längesedan den var giftig.
#5: Det kanske var det ja! Minns inte riktigt vad det var, men något i det var giftigt iallafall. Men vet inte om det är värt att chansa..? :/
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Det är väldigt sällan, om någonsin, som kartonger till livsmedel är farliga eller giftiga på något sätt. Inte ens tryckta tidningar är giftiga nuförtiden och de används till och med som Bottenmaterial till allergiska djur.
Man får ju också tänka på att hamstrarna inte ÄTER kartongen, den gnager ju bara, visst finns det risk att lite slinker ner, men det är som sagt inte giftigt.
Äggkartonger är inga problem att ha i bur/lekhage, jag har haft det till flera av mina hamstrar genom åren och alla har mått prima, både de som gnagde och de som inte gjorde det.
Men man väljer ju själv vad man vill ge sin hamster, säger bara att man behöver inte oroa sig för just giftigheten i detta fallet.
Varken äggkartonger eller mjölkpaket ska vara giftiga vad jag vet.
Varför mjölkpaket ska vara mindre bra är pga om de inte är sköljda ordentligt så kan det både lukta och är inte bra för hamstern att få i sig.
Men det mesta prat om sånt handlar mest om hönsmammor som är väldigt försiktiga med allt.
Det är bra att vara försiktig men samtidigt får man tänka lite själv och ta vissa saker med en nypa salt. Nu förtiden finns det ingen giftig trycksvärta då det inte hade varit bra för människor heller.
Sen går det ju att söka genom andra sökvägar med för att läsa om det.
Äggkartonger borde inte vara någon fara.
Mjölk paket skulle jag själv undvika… men man gör ju som man vill.
ändrade texten nu.
//Flöffo
Jag brukar grilla dem lite i ugnen eller lägga in dem i frysen (äggkartongerna) innan de får dem. 
Just för att få bort bakterierna, ägg kommer ju som sagt ut ur en hönas rumpa. 
Och lim måste vara giftigt? Plast är giftigt?
Svar nej.
Rättelse: Plast är giftigt när det bränns… men det hoppas jag inte man gör ;)
#12 Jag sa: "men sånna här är nog inte så bra." det betyder inte att dom är farliga, enligt mig iallafall.Men som sagt man gör som man vill.
//Flöffo
#11 Har haft båda typerna i buren flera gånger, det är ingen som helst fara. Skulle det vara farligt så borde det vara lika farligt med annat som hamster får i sig dagligen t.ex om de bor i plastlåda och gnager på plasten eller bor i akvarium och biter på sillikonet. Mina hamstrar bor i både akvarium och samla låda och de har fått båda typerna äggkartonger i buren, de har klarat sig finfint :)
Tackar för svaren :)
10# ohyra som kan komma med i äggkartong försvinner inte om man lägger i frys eller ung
men det är ok att ge fast jag själv ger inte (har ej hamster) för jag är fortfarande lite rädd för ohyra.
ang. mjölkpaket ger jag det inte heller då det finns plast innuti men det är nog en annan sak med hamster än med gerbil