Brunst beteende??
Hej. har några frågor så ni som vet/kan svara, svara jätte gärna 
- Hur är beteendet på en brusntig hamster hona?
- ställer de sig alltid i parningsställning när man strycker dom över ryggen??
- gör dom några "småljud" när de brunstar?
tack i förhand för svar 
- Hur är beteendet på en brusntig hamster hona?-- finns olika beteenden. vissa blir lite griniga och vill inte komma ut från buren, bli upplyfta, andra sover över hela brunsten. vissa härjar hejvilt i buren, hoppar mot burkanterna, försöker klättra ut, rymma. sen finns det de som är urgulliga å lugna.
- ställer de sig alltid i parningsställning när man strycker dom över ryggen??-- nej. vissa ställer sej bara för en hane.
- gör dom några "småljud" när de brunstar?-- finns de som småpiper. lyssnar man noga kan man höra hur de ropar på varandra.
#1 Det tyckte jag va intresant, då kan ju min lilla Vitula lurat mig, hon har inte ställt sig all den senaste tiden, men igår gjorde hon där emot ngot hon aldrig gjort tidigare, lät nästan som om hon små snackade, kan det ha varit att hon brunstat? 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Jag hade en hamster för några veckor sen och hon ställte sig i parningsställning bara man lyfte henne ur buren, och så här såg det ut.
Mvh Sarah
Ta en titt på min Hundhemsida
Tack
jag ska hålla koll på sånt 
Jag kollade förut och hon ställde sig inte i parningställning när jag strök henne över ryggen, men jag provade att sätta ihop dom och hon va visst brunstig :) så nu hoppas jag på att va småbebisar på produktion i Smulans mage :) vet inte riktigt hur länge hon brunstig men mellan 21,00 och 23,00 tänker jag, :)
Det är olika. Min hona ställer sig när hon brunstar. Sen skriker hon i stort sätt/piper högt och river i stort sätt hela buren eller lekhagen. Hon springer jättesnabbt och hoppar överallt och piper högt. Sen kan mina hanar pipa tillbaks :)
#6 Hehe okej :) min hona va ganska pigg med lugn på något sätt ^^) när jag la dom i en ganska stor låda så gick de bara omkring i början, de gick efter kanterna och sen när du stötte på varann nos för nos sååå började det :P min hane är ganska liten för sin ålder, han ser ut att vara 7 veckor typ ;) han tog tag i hennes päls för att komma upp och det såg lite kull ut då, men jag har läst och när han börjar i fel ände av honan så flyttade jag ju honom ;) jag har haft många hamstrar tillsammans med min bror, men jag har aldrig provat mig på att para några hamstrar :) men jag har läst massor, flera veckor innan jag ens frågade mamma om vi kunde köpa en hane och ta en kull elr två, men det ska nog gå bra tror jag om deg blir några småttingar :) har du fått några kullar?? :)
#7 Ok hur gamla är hamstrarna? Nej jag har inte fått någon kull än men tänkte para mina om ca en månad, så om det går bra så kommer det en kull till sommaren :)
Honan vet jag inte riktigt men ca 4-5 månader elr något, kanske 6 månader. Rufus är ca 15 veckor elr så :)
Ok. Tänkte bara så du vet att de bör vara minst 5 månader när de paras…
Det vet jag :)
#11 Och ändå har du parat dem när han är yngre?
Jag vet inte exakt ålder, men jag har haft honom ett tag nu och han var ca 3 månader inte vet jag
#13 Ok… Det är verkligen inte bra att para dem innan 5 månader och det finns skäl till varför det är en rekommenderad ålder. De är inte vuxna nog förrän vid 5 månader. Det gick bra denna gången men en parning innebär mycket påfrestning på kroppen. Det är väldigt viktigt att tänka på det.
Honan vet jag är 5 månader elr mer, hon va ca 3-4 månader när jag köpte henne så hon är va 6 månader nu, och jag har läst på en veterinär sida och det stod att man kan para dom vid 4 månaders åldern också, för det är inte lika viktigt med åldern som på honorna,,