Karantänsregler!
Idag, 1/3 -12 har det kommit upp nya regler angående karantän på SHF:s hemsida, de lyder så här:
"Karantän:
Vi har beslutat att införa regler gällande intagande av djur från andra länder.
Tar du in ett djur från andra länder till ditt hem så ska styrelsen kontaktas och du sätts i karantän i minst 8,5 mån. Lämnas djuret hos annan person så är det ditt ansvar att informera om karantän och vad det innebär.
- Under dessa 8,5 mån får du inte besöka några sammankomster med något djur från din uppfödning.
- Du får inte sälja några djur vidare från din uppfödning.
Köper du ett djur från en zooaffär så bör du sätta dig själv i karantän om du inte vet härkomsten på djuret.
Köper du djur från uppfödare som har importdjur så bör du sätta dig själv i karantän en tid framåt, från det att uppfödaren tog hem djuret så bör du räkna med 8,5 mån.
Även här gäller då vår regel ang att inte besöka sammankomster med något djur från din uppfödning."
Källa: http://www.hamsterforeningen.se/föreningsinfo/nyheter-3418317 Det finns även en mer ingående tråd om det på deras forum, här; http://forum.hamsterforeningen.se/index.php?topic=9113.0 jag vet dock inte om man kanske måste vara medlem för att kunna läsa den.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Även när man köper hamstrar från andra uppfödare eller privatpersoner som inte har importdjur eller liknande så bör man ha dem i "vanlig" karantän för att se att de är friska och fria från ohyra eller liknande innan man sätter dem i samma rum som ens andra hamstrar. Personligen har jag nya djur i karantän i 40 dagar (i köket) då jag sköter om dem för sig, går aldrig till karantänsdjuren innan jag grejar med de andra djuren utan att tvätta händer emellan, utan i så fall tvärtom.
Medis på akvariefisk.
Vad betyder karantän? X)
Jag har en hona från Sofia(Sulfida), hon har ju importerat hamstrar och har sagt att jag skall tvätta händerna imellan mina 3 hampisar. Nu gör jag ju det ändå och tar först ut de 2 andra och sist Genesis(från sulfidas G-kull) varje dag. Nu är det ju så att jag tänkt para McQueen med Genesis när båda är könsmogna och så vidare. Ska jag vänta med detta i lika lång tid eller hur fungerar det?
Så att man är på den säkra sidan med ungarna och dem två menar jag då :) Kan vara bra att veta…
I och för sig ska jag vänta 8½ månad med det så lär det vara för sent för första kullen ändå, men tänkte kolla om någon vet.
#3 Om jag fattat det rätt kan du para men inte sälja ungarna förrän karantärstiden gått ut. Eller så måste dom du säljer till också vara i karantän. :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
#3 Precis. Du kan para Genesis, men du kan inte sälja ungarna förrän absolut tidigast i juni :)
// Sofia
#4 och #5 Jaha. Tack så mycket :) Ja jag hade inte tänkt para förrän Maj-Juni någon gång så de borde ju inte vara leveransklara förrän Juli i stort sätt ändå :)
Bra att denna kom upp ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#8 Såg det. Det är ju hemskt att papova är här igen. Men nu är det bara att hoppas att ingen annan är smittad! 
Oj. Nej vad hemskt :( Ja hoppas verkligen att ingen annan är smittad! Kommer följa detta och se vad som händer efter mötet osv.
Alla mina nya hamstrar bor hos fodervärdar, jag tar det säkra före det osäkra. Jag är så otroligt glad att papova inte smittar människor eller andra djur, Snälla vänner och familj hade nog inte ställt upp på samma sätt då.
Vad tråkiga nyheter :(

Jag har pratat med SVA idag och enligt henne finns det ingen anledning till kris och panik.
De som har importer och har dem i karantän, fortsätt hålla dem tills i juni som var sagt från början.
Finns det någon mer smitta så kommer den att visa sig innan dess.
Tills dess så är det bara en hamster som blivit smittad och den har suttit i karantän hela tiden och inte varit i kontakt med de andra hamstrarna.
Vi andra som har importer och har våra i karantän har inte heller haft kontakt med andra hamstrar.
Så om vi väntar juni ut och ingen annan har blivit smittad så anses alla som helt smittofria.
Allt enligt SVA som då har gjort obduktionerna.
Jag hade tänkt att para vår hamsterhona i juni, kommer jag inte kunna göra det nu? Jag köpte henne av en uppfödare men glömde be om stamtavla.

#14 Varför skulle du inte kunna göra det?
Är hon en import?
Läste att om man köper djur från zooaffär så ska den placeras i karantän, mamman till vår hamster var från zooaffär. Pappan från en uppfödare. Det var bara därför jag undrade.

#13 Åh, vad skönt med lite lugnande besked Ulrika! Jag håller alla tummar för att det absolut inte blir några fler fall!
Medis på akvariefisk.

#16 Aha, då är jag med igen.
SHF rekommenderar att man sätter zoo-djur i karantän i och med att man inte vet var de kommer ifrån. Men det är en rekommendation som jag inte tror många följer.
Vad man vill göra där är upp till var och en tycker jag.
Tyvärr har jag inte telnr kvar till hon jag köte hamstern av, men ska försöka leta reda på henne. Vill ha stamtavla om jag ska para hamstern. Klantigt att inte be om det vid köpet :-).
#13 Såå bra att den infon kom upp! Det är ju SVA man ska gå efter då det är de som sitter på faktan. Det är bara att fortsätta hålla tummarna till Juni, att inga fler blivit smittade.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tror inte heller att alla håller på rekomendationerna.. men jag vill absolut påstå att det finns stark anledning att sätta nya zoohamstrar i karantän. Om en privatperson eller uppfödare lämnat in en kull hamstrar till en zooaffär som säljer de vidare så är risken för smitta som papova kanske inte särskilt stor.
Men jag har varit i kontakt med IMAZO, sveriges största smådjursgrossist som levererar hamstrar till Djurmagasinet, Arken zoo med flera. Och dessa djur är ofta importerade från olika länder, IMAZO föder själv inte upp några hamstrtar (!) På de djuraffärer jag har besökt den senaste tiden har ingen i personalen vetat vad Papova är, Men eftersom djuraffärer håller importer och personalen inte vet vad eventuella symptom skulle innebära och det heller inte finns någon uppföljning för grossisthamstrar (Om en zoohamster visar sig ha papova eller andra smittsamma eller ärftliga sjukdommar så kommer inte föräldrar tas ur avel) Så är risken för spridning av sjukdommar stor.
Jag ser inga som helst problem med att man använder zoohamstrar i sin avel, det är positivt på många sätt att få in nya individer i sina linjer. Men det är viktigt att man håller på karantän och följer upp ungarna eftersom man inte har något att gå efter bakåt i leden.