Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1074 ggr
nakuta
0

Inavelsgrad?

Jag undrar lite hur det funkar det här med inavel, vad är en godkänd (ok) inavels grad? Ser ju att nästan alla hamstrar är besläktade med alla, så därför jag är så nyfiken, för speciellt bland de gula är det svårt att hitta obesläktade, vet ju det finns program för att räkna ut inavlesgrande.

Hoppas ni hänger med i mina funderingar ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Lojs
0

Allt under kusinparning är väl ok, jag räknar ut inavelsgrad med stamtavleprogrammet MATS, som är gratis, men man får ju sitta och knappa in alla djur själv. Så länge det är under kusinparning så gör jag en bedömning från gång till gång.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Charlie2006
0

Kan väl tycka det är okej med nära släkt (syskon, förälder med barn) om man har ett syfte. Annars tycker jag det är helt onödigt att para närmare än kusinparningar. Om man ska hålla på med linje/inavel måste man ha bra koll på sina linjer ellerfall. :)

Tror inte det står något om vad som är godkännt eller inte, för tror faktiskt man kan para hur nära släkt man vill. Sen vad man tycker är lämpligt och rekommenderar är en annan sak, olika från person till person vad man tycker är ok. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

chateaus
1

Vet att hamstrar inte är särskilt känsliga för närbesläktade parningar, alltså att mer allvarliga konsekvenser som missbildningar är ovanliga. Men det som händer när man linjeavlar (Medvetna skapar närbesläktade linjer) är att man förstärker alla gener (både de önskvärda och dåliga egenskaperna). Vilket ofta är nödvändigt när man försöker få fram nya färger/teckningar)

Om en hamster som bär på en ärftlig defekt (exempelvis svansknyck) används i avel så är det inte säkert att det får utslag i kullen om det ligger långt bak i stammen. Men om hamstern paras med en närbesläktad hamster som bär på samma negativa gen så är det större risk att det ger utslag i kullen.

Det är upp till var och en att avgöra vilka parningar som tillför något positivt till hamstern som ras tycker jag, om man har särskilda skäl till att göra en linjeparning och är påläst så kan det såklart leda till något gott.

Rent spontant så tror jag nog att de flesta uppfödare försöker hålla nere inavelsgraden i sina linjer. Ett väldigt bra sätt är att importera hamstrar under kontrollerade former. Att para närbesläktade hamstrar enbart för att man inte hittar någon obesläktad i närheten skulle inte falla mig in personligen, Det krävs en hel del eftertanke bakom varje kull. :)