Hur mycket ska en dvärghamster äta?
Hej, nu har jag läst att en dvärghamster ska äta en fröblandning som består av t.ex vete, ris, torkade linser. Och undulatfoder. Och den ska helst alltid ha tillgång till allätarfoder.
Idag har jag gett min hamster "foderhjärtan" som heter selective och innehåller havre och korn. De är ganska stora så jag plockade bort några så den fick bara typ 2 st för jag kom på att den ska nog inte ha så mycket mat. + att den fick några små äppelbitar.
Men hur mycket mat ska man ge en dvärghamster? Hur mycket av varje menar jag.
Vad brukar ni ge eran dvärghamster för mat en dag och hur mycket? 
Jag brukar ge 2 msk torrfoder ungefär per hamster. Dom äter ju antagligen inte upp allt det där på en dag. Sen är det så olika med färskmaten. Man får gå lite på känslan. Tänk dig att hur stor deras magsäck är, och ge dom lite efter det. Antagligen äter dom inte upp allt ändå ^^ Jag brukar ha som regel att dom ska ha minst 2 olika saker varje dag att äta, tex 1 blåbär och en bit broccoli. Oftast blir det dock fler saker :)
Okej tack :) vad är det för slags torrfoder?
Jag har blandat eget så där är både havregryn,havre,solrosfrön,nötter av olika slag,väldigt lite torkat frukt, rispuffar,knäckebröd,underlatfrön,kattmat (torrfoder då). Tror det är en del av det. Ska gå ut och kolla ^^ Det är så mycket att jag knappt själv kommer ihåg..
Okej då har jag lite tips :) Men har läst att man inte ska ge havregryn? och solrosfrön bara ibland :)
Ja, jag har väldigt lite solrosfrön i, och havregryn har jag nog aldrig hör något om. . Allt skall egentligen ges med måtta så blir det rätt :)
Så i mitt Foder är det alltså; Cornflakes (osockrade), kattmat, solrosfrön (ytters lite), torkade grönsaker, torkad osockradfrukt (ytters lite) rispyffar,havre,havregryn, nötter, underlatfröer,knäckebröd,torkade linser,ris,pasta,vete. Tror det var allt.. :)
Och då ger du dem 2 msk av den blandningen var? :)
Ja, ungefär ^^ Dock har jag en annan blandning till min ena som är sjuk förtillfälligt. Men 2 msk och sen brukar jag byta ut maten var 3dje dag ungefär. Beror lite på :)
Jaha :/ Okej tack! :)
Ingen fara. Du får fylla på mat/byta mat efter hur just din hamster äter :) Det är så olika.
Okej :) jo jag ska göra det!