Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1368 ggr
Frosstis
0

helt ägg?

kan man ge ett halft ägg till en hamster eller är det för mkt? och kan de äta äggulan? :)

Evovva
1

Helt ägg är för mycket. 1/4 räcker och de kan äta gulan oxå.

Frosstis
0

okej bra :) Jag gav bara en liten del (duvet när man har en sån som skär äggen i många delar) så tog jag botten typ och lite äggula. :)

Twisted_T
0

Brukar dela ett ägg på mina tre hampisar :) alla gillar olika delar. En äter upp hela, en äter bara vitan och en äter bara gulan. Lite småkul sådär :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

luddtott
0

oj va mycke ägg ni ger era på en gång! Min brukar få en bit som får plats på en tesked…(brukar motsvara en bit stor som ett halvt matskedsmått ungefär)

Ägg är iof nyttigt men det innehåller juh en del del kolistreol (o hej o hå va felstavat det va) vilket är värt att tänka på även om jag tvivlar på att nån av er ovanför ger hamstern ägg var dag.

Twisted_T
0

#4 Ger mina ägg högst en gång i veckan oftast får de varranan ungefär. Sen ger jag ju annat också som kött,kyckling och fisk förutom grönsakerna som de får varje dag då :)

// Linn

luddtott
0

ja jo jag utgick från att dom inte får en tredjedels ägg var dag ;)

tycker bara spontant det va en väldig massa ägg för en hamster med tanke på hur mycke ägg en hund bör äta, även om det inte går att jämföra helt… men det är bara en spontan reaktion äter dina upp hela sin bit på en dag/kväll/gång?? är mest nyfiken nu…o jag säger inte att du gör fel då jag inte är vetrinär bara det att min hamster äter nån matsked frön per dygn då ter sig så mycke ägg väldigt mycke…bara en tanke…

Twisted_T
0

#6 Nej de äter inte upp hela. De äter lite av det sen mest grönsaker. Det som blir kvar slänger jag sen :)

Äter dina hamstrar så lite mat? Eller frön då menar du från ditt basfoder?

// Linn

luddtott
0

#7 ahh då är jag med :D

ja jo jag fyller juh nästan matskålen o där kan det kanske gå i hm 3/4 dl(?) o han drar inte i sej allt på en dag …men ja oki det blir juh ca 2matskedar basfoder+lite extra "hittepå" i blandningen. Sen ja jo klart han får grönsaker oxå och protin i någon form några gånger per vecka det och han har sin gnag krocodil (en morotsbaserad hundgnaggodis)

//Cissi

Twisted_T
0

#8 Ok. Ja jag gör nog ofta lite för mycket mat och så blir det till att slänga sen ;) Lite hönsmamma. Försöker dock kolla efter mer hur mycket de äter och minska så det blir lagom, annars blir det ju väldigt dyrt i längden.

// Linn

luddtott
0

Det blir lätt så :) Du ska se mamma o pappa när dom passar, Hej hamstern här får du 1dm bandpasta haha

Flera av mina hamstrar fick mycke mer frön är griffe men o andra sidan när man sen gjorde rent huset låd det mesta i hörnet…man får som du säger kolla lite då o då…sen ska dom självklart inte behöva riskera att va hungriga! men ah du fattar :)

//Cissi

Twisted_T
0

#10 Hehe ja klart. Rensa skafferiet inne i huset då och då med. Har en rackare som hämtar hela matskålen och lägger allt snyggt inne i ett hörn i huset. Haha väldigt roligt att se på.

// Linn

luddtott
0

haha jo stoppa allt i huset är juh en vanlig hobby :) …känner mej lite ond och elak när jag ibalnd får tömma i huset om det blir för mycke gamla frön och skal i hörnet muahahaOskyldig  jag menar tänk hur han måste tänka när han kommer in i huset o nästan all mat han samlat ihop är borta…hehe men jag håller med om att det ser kul ut när dom proppar kindpåsarna fulla och knallar iväg! Det och när dom får något som är för stort för att hamstra och dom bär iväg med det…hade en hamster som fick ett helt kex en gång…han bariväg med det nöjd som få och skulle sen ha in det i huset…vi kan sägasåhär…det gick inte så bra…det va en frustrarad hamster…

Twisted_T
0

#12 Haha ja det är alltid kul när de missuppfattar sin egna förmåga. Har hänt en del gånger här med att de inte kommer in genom dörren med biten. Sött när de försöker trycka in något allt för stort eller för mycket och det hänger ut ur munnen på de :D haha

// Linn

luddtott
0

mm skrattar ganska ofta åt min Griffe :)

…idag kom han ut starx efter 21 och gick på toa sen hände det inte så mycke mer i buren…satt o åt med min sambo och en kompis och sneglade på buren…gick bort o kollade läget…då hade han somnat i toan Skrikandes …jag knackade på buren o då vaknade han och såg lite anklagande ut över att jag väckt honom sedan såg han lite undrande ut över va 17 han va :D som sagt han är bra söt min hamster haha