Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödningetik-och-moral
Läst 1032 ggr
[HamsterPamster]
0

Förbannad!!

hej.. Jag var förra veckan i en djuraffär för att köpa två dvärghamstrar

''Tanten'' i affären sa att det var imont deras natur att bo två och två så på något vis övertalade hon mig till att köpa bara en..

Men den som gör mig mest förbannad är att hon snackade ''skit'' om uppfödare! Hon sa att uppfödare vill helst att du köper två eller flera större grupper, bara för att bli av med hamstrarna. Och att när man har haft hamstrarna ett litet tag kommer dom börja bråka och bita varandra, Om du då skulle ringa till uppfödaren och ''klaga'' så skulle dom ha bytt nr och man inte skulle kunna få kontakt med dom längre!

Hon avslutade med att säga - Det är så det funkar.

Hon kallade sig själv erfaren för hon jobbat med det 35år,Men hon vet ju inget -_-

• Redigerat 2021-06-06 11:44 av Herveaux
[HamsterPamster]
0

SKa åka tillbaka och visa henne jorbruksvärket lagar imon, Ska bli kul >:)

mau5
0

Hon hade rätt delvis. En uppfödare kan säga att du ska köpa två hamstrar, och efter 3 månader kan dom börja bråka och skada varandra. När man köper två hamstrar på djuraffärer så säger dom flesta att man gör det på egen risk…

Dessutom säger man inte allt man tänker på och gör vettu :) Man skriver jo inte så här när man har för många hamstrar eller nått "Hej, mina hamstrar har fått för många ungar och nu vill jag sälja dom, dock är det lag på att dom ska hållas två o två eller i små grupper.. Börjar dom bråka så är det ditt problem"

Det gäller att vara smart :)

[HamsterPamster]
0

Vet att man köper dom på egen risk och sånt. Men att uppfödaren man köpt från kommer bli ''okontaktbar'' tycker jag det var väldigt fel av henne att säga.

Det är inte så, eller ? Tungan ute

mau5
0

Jo, det är så :) Man kan alltid få kontakt med en seriös uppfödare :)

[HamsterPamster]
0

Bra ;)

Linda3046
0

Verkar vara vanligt att djuraffärer säljer/rekommenderar en dvärghamster just pga risken för bråk. Obestämd

Men det rätta (om man nu vill uppmuntra folk att följa djurskyddslagen) att göra vore väl att påtrycka att det faktiskt är lag på att dvärghamstrar ska bo ihop men att vissa individer inte går ihop och då kan man vara tvungen att sära på dom. Är kunden inte beredd att ta risken är dvärghamster fel djur helt enkelt.

UlrikaD
0

Djuraffärerna är rädda för att få klagomål, behöva lämna pengar tillbaka. Därför är det ju mycket lättare att sälja ensamma djur.

Odette
0

Det är ju inte så konstigt att butikspersonalen försöker få privatuppfödare att framstå som sämre. De vill ju också få sälja djur.
Sen att de är rädda för klagomål, inte vill att folk ska komma tillbaka med djur osv är ju också en bidragande orsak till att de kan låta negativa till privatpersoner.

Men det är långt ifrån alla djuraffärer som är så. Bara trist att de inte kan rekommendera sina kunder att köpa två st när det handlar om flockdjur. Det tycker man borde vara en av grundreglerna när man ska jobba med djur och försäljning *suck*

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_