vill inte gosa :(
fick hem min hamster 25 mars (ca 2 veckor sedan). Hon vågar komma fram och äta maten ut min hand men springer oftast iväg med den sedan. en gång stannade hon kvar och sniffa och naffsa lite i mina fingrar. Men än vågar hon inte mer än så. När hon ska från buren till lekhagen så tar jag henne i en burk och släpper ner i hagen då jag är rädd att hon ska hoppa ur handen och bitas om jag tar henne med handen. Hur ska jag gå härifrån för att få henne att självmant vilja gå upp i min hand?
Då får ha tålamod, sådant tar tid. Fortsätt som du gör, och var inte rädd för att hon ska bitas. Dom gånger dom biter är dom rädda eller tror att fingret är mat då det kan ha någon matlukt på sig. Prata med henne samtidigt som dina händer närmar sig. Dom ser inte så bra men när hon hör dig innan så brukar det gå bra. :-D
Kan lägga till att hamstrar brukar inte vilja vara stilla och gosa utan hellre vill springa omkring.
Är hamstern en unge ? Ska du få den tam så måste du handskas med henne. Försök o ha henne i famnen,kanske i en handduk i början o ge henne lite godis då o då. Prata lugnt o klia o klappa henne så hon vänjer sig vid händerna. 
Okej, men ska jag fortfarande ta upp henne i burken eller försöka ta upp med handen? För om jag gör det så kommer hon ju springa iväg och så kommer jag jaga henne med handen och så känns det som att hon kommer bli "scarred for life" typ :P
Använd händerna så hon vänjer sig vid dig och din doft.
hon är 7 veckor. hon får massa godis, bortskämmda lilla bebis :P när jag klappar henne i buren så springer hon därifrån och gömmer sig :(
hur ska jag få upp henne då? hon kommer ju bli jätte rädd :/
Använd båda händerna och skopa upp henne. Visst hon kommer att bli rädd men hon måste ju vänja sig vid dig.
okej, ska testa detta när hon ska upp från lekhagen om ett tag :)
Hon måste få förtroende för dig. Du måste ta henne med händerna för att få henne "tam" Hon blir nog rädd i början men det går över vart efter du handskas med den lilla damen. 
hon bara springer iväg ju :( hur ska jag få tag i henne ?
Kan du inte bara lyfta upp henne försiktigt men bestämt. Försök o ha henne i sängen eller i soffan med en filt som hon kan krypaini medans du gosar med henne. Hon måste vänja sig vid dina händer. Du måste ha tålamod. det tar sin tid. Om hon biter dig så lyft upp henne med en handduk.
#11 tänk på att INTE jaga henne. Då blir hon väldigt rädd och stressad. Du kan ta upp henne i den där burken och sedan "hälla" ut henne i dina händer men låt henne lukta först. och bjud henne på något riktigt gott som hon kan sitta och äta på i dina händer, gör allt detta medan du lungt pratar med henne, hon måste vänja sig vid din röst. :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#12 svårt att "bara lyfta upp" när hon springer iväg :p hon är ju lite smidigare och mindre än jag så hon springer fort som attan och gömmer sig :p #13 jag ska testa det idag! :) låter som en bra ide, hon är van vid burken nu så det borde nog gå bra :) #14 tack! Ska kolla in den nu :)
Har läst någonstans att man inte ska ta hamstern från ovan utan från sidorna, hamster blir rädd då och tror att någonting anfaller den eller nåt! Lycka till!