varför så få dv.hamster uppfödare?
ja? :) Det är jättemånga som uppföder guldhamster i hela landet, men inte så många dvärghamstrar? :)
Helt enkelt inte lika många som är intresserade av att föda upp dvärghamstrar, finns väll inte så mycket förklaring på det. ;)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Det kanske blir en ond cirkel med. När det finns så få uppfödare så är det svårare att få tag på hamstrar att börja en uppfödning med, och man måste ordna transporter väldigt långa sträckor osv. Det blir ju då mycket dyrare och omständigare än med guldhamstrar där många kan ha utbyte med ett gäng uppfödare i relativ närhet.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
jaha okej. Men lojs, man måste ju börja någonstans ;) då får man väl ta de där extra betalningarna ^^ ska iaf jag göra när jag flyttar hemifrån :P

#3 Det låter väldigt naivt att säga så. Vi är många som har rätt begränsad ekonomi, det är inte bara att ta extra betalningar om man måste planera för att ens lyckas ha råd att äta varje månad… Att då kanske ta bilen och köra 25 mil för att hämta ett par hamstrar är ganska uteslutet. ;)
Medis på akvariefisk.
#4 hm ja faktist.. Men transport då? Det brukar väl itne kosta så mkt?

#5 Det är lite olika, men det kan ju hända att man behöver importera till exempel för att få nytt blod. Eller att hamstern måste mellanlanda innan den kommer fram. Då kan det bli att man kanske betalar 100 kr för hamstern, sedan 100 kr för första transporten, 100 kr för att den måste mellanlanda hos någon annan i kanske en månad innan det finns vidare transport, och till sist 100 kr för den sista biten transport. Plus att man då kanse måste ta tåget för att möta upp transporten, ska jag till exempel åka till Göteborg så kostar det 150 kr fram och tillbaka.
Detta är ett riktigt exempel för en av mina guldhamstrar, jag minns inte exakt kronorna dock. Det funkar liksom någon gång då och då, men jag hade inte kunnat gå igenom det för varje gång jag köper en hamster. Även väntan och all planering blir ju väldigt omständigt.
Och då kan det ju bli samma sak om man till exempel ska låna in en hane.
Medis på akvariefisk.
Oj ja då blev det ju inte så billigt. :/
Det är tråkigt tycker jag, jag älskar dvärghamstrar och skulle önska att det fanns fler dvärghamsteruppfödare. Men jag antar att det finns färre dvärghamsteruppfödare dels för att det verkar vanligare att ha guldhamstrar och dels för att det är lite krångligt att föda upp dvärghamstrar. Det kan vara svårt att hitta 2 avelspar som inte är för nära släkt med varandra (om man vill ha rena arter), det är lite lättare att finna två guldhamstrar som inte är så nära släkt eftersom det finns mycket, mycket fler registrerade guldhamstrar än dvärghamstrar.
Och så är det lite annat som att man alltid måste ha en massa extraburar ifall två dvärghamstrar börjar bråka och de måste säras på, och diabeteskoll m.m.
Men om jag föder upp någon gång i framtiden kommer jag nog hellre vilja föda upp vintervita än guldhamstrar. Förut när jag bara hade guldhamstrar så trodde jag att jag inte gillade dvärghamstrar, men så fick jag en gång på en utställning hålla i HamsterMaries Kokos och jag blev helt förälskad och skaffade dvärghamstrar. Verkar som om många guldhamsterägare tror att de inte gillar dvärghamstrar, men nu vet jag att man inte ska dömma ett djur som det var flera år sedan man haft :)
Mvh Alicia.

Jag gillar dvärghamstrar och jag har dvärghamstrar men jag har faktiskt inget intresse av att föda upp dvärghamstrar.
Lika lite som jag har intresse av att föda upp hundar:)
I grund och botten måste ju intresset finnas.
Sen det här med att sälja dvärgar två och två. Då måste man ju ha två stycken att sälja tillsammans också, tänk om man bara har en kvar i kullen?
Det är så jag sitter med chinchillor ganska ofta. Folk som vill ha en bebis men de har ingen sedan tidigare, och jag har bara en bebis att sälja.
Då blir det ingenting i och med att jag låter ingen chilla sitta ensam.
Kan tänka mig att det kan bli lite knepigt med dvärgar också ifall man inte har så man kan pussla ihop det. Då behöver man helt plötsligt en större uppfödning en bara en kull då och då.
Min önskan är ju att någon gång kunna föda upp dvärgisar, i en liten skala. Men det lär ta ett bra tag till eftersom jag anser mig fortfarande som en nybörjade och jag har faktiskt bara ägt 2 hamstrar i hela mitt liv. Det krävs bra mycket mer än så XD
Sen är det ju ekonomi osv osv, och precis som ni andra säger. Det ska ju finnas pengar till ev sjukdom, burar, mat, Sand, toalettpapper osv. Listan kan göras oändlig. Men ja, det känns lite ledsamt att det inte finns så många dvärgaruppfödare.
Precis som flera säger är det på många vis krångligare men ju fler vi blir desto lättare o bättre är det ju, så jag hoppas fler vill föda upp dvärgar i framtiden!
Jag bor i södra Sverige o har väldigt långt till de uppfödare jag vill sammarbeta med. Då har jag med andra ord fått köpa hamstrar o transportera dom långväga vilket kostar lite extra. Men för mig är det värt det eftersom jag är noga varifrån jag köper mina hamstrar. Jag vill inte hybridavla och en stamtavla ska vara komplett ifylld för att jag ska vilja avla på hamstrarna. Och det är värt den extra hundralappen jag betalar i transport tycker jag.
Det är svårt att avla dvärgar eftersom det finns så få och då får man kämpa lite för att inte inavla osv. Men det tycker jag är roligt!
Egentligen roligare än att ha massor av hamstrar i närheten att välja på.
Jag är ny uppfödare och jag har redan fått importera för att få in nytt blod. Men det funkar eftersom dvärghamstervärlden är full av underbara människor som vill hjälpa till. Lotta erbjöd sig ta hem hamstrar till mig när hon ändå skulle till Finland och Helena plockade hem hamstrar från England nu när hon va i Houten. Dessutom fick jag överta en Finsk import till efter att en annan uppfödare ska skära ner på antalet hamstrar hemma. På så vis har jag nu fem importer och några riktigt trevliga hamstrar från Roslagens vilket jag tycker är en jättebra grund att stå på. Får inte glömma Maggan som erbjö mig Crocker när hon själv kände att hon använt honom färdigt. Dessutom har jag fått flera hamstrar av Helena som hon antingen tagit någon kull på själv men tycker att någon annan uppfödare kan ha nytta av, eller ungar som hunnit bli lite äldre. Det kompenserar för de 600kr jag betalade för att få hem mina Engelska importer.
Så visst går det, bara man verkligen vill och visar att man är seriös! Visar man att man vill avla artrent o har ett genuint intresse o vettigt avelsmål finns nog hur mycket hjälp som helst att få.
Jag älskar dvärgar, särskilt Vintervita, och jag hoppas som sagt fler får upp ögonen för dom och vill hjälpa till att bevara arten!
#11 okej :D bra att det finns sånna som får hit mkt hamstrar ^^
Ja, såna som tex Helena är så otroligt viktiga för Sveriges dvärghamsteravel. Så mycket pengar, tid o engagemang den människan lägger ner på sin (och andras) avel är helt fantastiskt! Hon va som sagt i Holland o ställde ut nyss o köpte hem hamstrar till sig själv o hjälpte flera andra med transport av importer. Sedan far hon till England på utställning då o då o köper in hamstrar osv. Hon har många hamstrar själv vilket tar massor av hennes tid, ändå har hon tid o viljan att hjälpa flera av oss nya uppfödare med både hamstrar, tips o råd.
Sånt blir man superglad av!
ja verkligen :D