Mjölkstockning?
Hej! Tog ut Calida för första gången nu sen hon fått bebisar och det första jag kollade var hennes spenar, och upptäckte sedan att hon hade en skorpa över den översta spenan under armhålan. och det fick mig att tänka tillbaka på när goldenhamsters hamster barbie drabbades av mjölkstockning förra året
Försökte få en bild på såret men hade inte hjärta att dra och lyfta i hennes armar, särskilt när jag inte haft ute henne på länge. För övrigt verkar hon inte alls må dåligt, pigg, äter som aldrig förr och diar sina bebisar jättebra. Vägde henne och hon har heller inte gått ner i vikt mot vad hon vägde innan hon blev dräktig. Vad tycker ni jag ska göra? ska jag gå till vetrinären eller vänta ifall jag ser något tecken på att hon skulle börja må dåligt?
När min Barbie hade mjölkstockning så fick hon tjocka klumpar vid spenarna som man kände tydligt. Alla hennes 8 bebisar var döda efter 4 dagar och det var först då jag tog upp henne och visiterade henne, då märkte jag hur mycket klumpar hon hade på magen. Då åkte jag till veterinären och det botas ju i vanliga fall enkelt med antibiotika, men min Barbie hade ju också nästan inte ätit nåot alls sedan hon fått bebisar och hade gått ner jätte mycket i vikt. Hon hade fått 2 svarta bölder också, men det var nog också mjölstockning. Hennes njurar hade också svällt upp. Så veterinären sa till mig att man kunde testa med antibiotika och tvångsmata 3 gånger om dagen, men att det var mindre än 50 % chans att hon skulle klara det. Jag valde då avlivning eftersom jag skulle ha rest bort 2 dagar och då skulle någon i familj som var ovan med hamstrar fått tvångsmata och jag trodde inte att någon skulle klara av det. Jag ville inte att hon skulle svälta ihjäl. Hon var väldigt, väldigt mager (hon hade varit min kraftigaste hamster och var nu den smalaste) så hon avlivades då :( Men inte pga av mjölkstockning, det brukar kunnas botas med antibiotika.

Mjölkstockning känns som små klumpar vid spenarna och det gör att ungarna knappt kan få någon mjölk, och därför kan de dö. Så det är inget bra tecken om bebisar börjar dö.
Mvh Alicia.
Usch, ja jag minns det så väl
Det var en av de sakerna jag var rädd för att de skulle drabba Calida när jag beslutade mig för att ta en kull på henne.
Såret/bölden är nästan identiskt med hur det ser ut på Calida om man bara går efter bilden. Fast hon har det bara vid en armhåla. De andra spenarna verkar det inte vara något fel på. Det är ju just det att hon har bara tre bebisar kvar, har varit tre sen dygn 2 och nu är dom snart 10 dygn gamla. Bebisarna är stora och fina och jag märker att dom växer och en utav dom har börjat röra sig lite utanför boet. Har fäst mig väldigt mycket vid dessa tre och det vore tråkigt om man förlorade dom. Kommer hålla koll på Calida och bebisarna extra mycket ikväll och inatt och om jag märker en minsta förändring så tar jag henne till veterinären imorgon. Ska man ta med både henne och bebisarna då?
#2 Men om dina bebisar är 10 dagar så är det nog inte lika farligt, inte lika stor chans att bli av med bebisar. Mina var ju nyfödda när Barbie fick mjölkstockning och de dog ju rätt fort då. Men om hon fått en sån där svart knöl, ja då skulle jag i alla fall ringt och rådfrågat en veterinär.
Mvh Alicia.