Avlivning hos vet?
Kan man be att de kan få andas i något som avlivning istälelt för spruta? Eller något smärtstillande/lugnande? För jag vill inte att min hamster ska få så ont när han ska avlivas.. :( Och när är det nödvändigt att åka in till vet? För vissa har ju skrivit att de satt med hamstern hemma och lät de somna in i famnen, då måste de ju ha dött av ålder typ. Lider då inte då?
Ja tror de enda är spruta faktist.. :/ ja e inte helt hundra men tror de. Har aldrig vart med om nått annat iafl. Men vrf ska du avliva honom? :(

Man kan be att de sövs med gas först innan de får sprutan. Det har jag gjort och då kan man hålla i sin hamster hela tiden och den somnar in av gasen. Och sen känner de absolut ingenting av sprutan.
Jag har haft hamstrar som dött i sömnen av ålder, då har de inte lidit någonting utan de har varit friska ända tills slutet.
Sen finns det ju hamstrar som blir sjuka och man ser att de har ont och inte mår bra. Finns det då ingenting att göra för dem så måste man ju ta dem till veterinär för avlivning. För man kan ju inte låta dem lida.
Men så länge hamstern mår bra och inte visar några tecken på att må dåligt så behöver man inte bekymra sig. Det är ganska vanligt att de bara somnar in stilla i sömnen när de blivit gamla.
#1 nej jag ska inte avliva honom, han är bara 1 år :D
#2 okej, då får jag väl hoppas på att han dör av ålder och är frisk.. Vill inte gå till vetten :( Men kostar det extra att få sån gas?
Kommer kanske få hård kritik för mitt inlägg här, men detta är min åsikt.
Att ta ett djur till veterinären kan säkert vara jättebra, men för mig känns det som om djuren blir otroligt stressade och nästan känner på sig att något ska hända.
Om den ska få somna in hemma beror naturligtvis på situationen, men kan man avliva ett djur smärtfritt hemma så tror jag att det innebär mindre stress på djuret om man gör det på rätt sätt, nu har jag inte avlivat något av mina djur själv, men då min hamster var sjuk och knappt kunde gå (typ förlamad) så bad jag pappa ta bort honom på ett snabbt sätt. Jag tror helt enkelt att det innebar mindre lidande för honom än att vi skulle dra honom till veterinären.
#4 ja, det är ju faktist helt olika för varje hamster. Men en lugn hamster kanske tar det bättre, men en hamster som blir mer stressad är det nog bäst att ta bort hemma. Jag funderar om jag ska be min pappa avliva min hamster när det är dags, men frågan är om han vill/kan..

#3 Det är nog beroende på klinik om det kostar extra eller inte. Där jag går kostar det extra, men det är helt klart värt det för mig att djuren inte känner någonting.
#4 Ett djur som är tamt och är van vid sin ägare blir inte stressad av att sitta i en transportbur och åka till veterinären. Och är de såpass sjuka att de behöver avlivas så sover de oftast ändå.
Annat är det väl med ett akut skadat djur, som behöver tas om hand snabbt.
#3 okej, går du till blå stjärnan eller?
Hoppas inte min hamster kmr bli rädd då., vill verkligen inte att han ska bli stressad och så :(
TS, jag måste få fråga varför du sitter & oroar dig för hur du ska göra när du ska avliva din hamster, som fortfarande är ung & har massor av energi? :)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

#7 Ja, det gör jag. Men även andra ställen ger gas om man ber om det.
#8, jag vet att han är ung och så, men jag vill liksom.. Veta vad jag ska göra och så när det väl är dags, ifall han måste dö tidigare än vanligt så kanske jag itne skulle veta om jag vill ta sömnmedel eller liknande. Vill vara ute i god tid typ ;)
#9 okej, :)
Håller mer än med dig till fullo!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Tycker absolut man ska ha klart för sig vad man vill i god tid. Det är inte lätt att fatta vettiga beslut om man är ledsen och upprörd över sitt djur.Veterinärer är tyvärr ofta väldigt envisa och stressade, övertygar en om att dom minsann vet bäst. Men det är djurägaren som betalar och bestämmer! Det får man ALDRIG glömma!
Jag har alltid fått mina djur, stora som små, sövda innan avlivningssprutan.Har aldrig kostat extra. Det går bra med injektion med sömnmedel subkutant, dvs under huden i nackskinnet. Sen kan man i lugn och ro sitta och gosa med sitt djur tills det är medvetslöst. Fick en råtta avlivad av en stressad vet på Malmö djursjukhur för en massa år sedan, och hon insisterade på spruta direkt i magen. Det var natt och min råtta var väldigt sjuk. Lilla Hallon skrek och sprattlade i panik när veten stack henne i magen. Mängden vätska hon sprutade in kan jämföras med 25l i en människomage. Jag gör ALDRIG om det igen. Hatade mig själv så länge för att inte visste bättre, för att jag var så oförberedd och svag. Nu har jag en veterinär som kommer hem till mig och avlivar om det skulle behövas. Det är viktigt med den kontakten om man har så många djur som jag har. Det känns tryggt!
Alla borde vara VÄL förberedda över hur deras djur ska få sluta litt liv. Helt rätt tänkt TS!
Ringer man vetten och får en tid? Då kan man väl också be om man kan få lugnande? #12 tack! :)
#10 Jag liksom bara undrade eftersom jag själv tycker det känns onödigt att gå & liksom oroa sig för hur man ska göra. Jag har dock varit hos vetrinären redan & pratat med dom om detta när mitt marsvin var sjukt. Men, för mig hade det nästan blivit lite ledsamt att tänka på att mitt djur ska dö. Det händer såklart alla djur, för alla ska vi dö. Men för mig blir det så att jag blir ledsen. ^^
Bra att du förklarade för mig iallafall :).
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥