Hur gör jag om min hamster är med barn!!!?
Hej! Jag behöver snabb hjälp! Min hamster tror vi är gravid, jag har läst lite om hur dom blir när dom är de och allt stämmer in på henne!
Jag undrar bara, hur jag ska göra!!?
*Hur länge får/ska bebisarna stanna hos mamman?
*Matar/hjälper mamman bebisarna själv?
*Vad kan VI göra så mamman inte käkar upp bebisar?
**
HJÄÄÄÄÄLP!**
Vår lilla flicka när hon var helt ny, Barbro <3
- Redigerat 2021-06-06 11:45 av Herveaux
Har ni parat henne med vilje?
1.Ungarna får stanna hos mamman tills dom är 4 veckor!!vid 5 veckor ska du sära på honor och hanar!!
2.Mamman tar hand om ungarnasjälv men du behöver lägga in lite extra grönsaker och mat !!honan behöver extra mycket näring så ge henne ärtor, gurka m.m
3.Du får aldrig oavsett orsak peta i boet mamman känner direkt lukten av människa och överger ungarna!Jag vet inte om honan brukar äta upp sina ungar??
Lycka till!!
Hur länge har hon bott hos er? Om hon har varit hos er längre än 22 dagar så är hon inte vara dräktig. Eller har ni parat henne med en hane hemma?.
1. Hanarna ska säras från mamman när dom är 4 veckor, honorna får bo kvar hos mamman. Om ni ska sälja ungarna, spara en dotter till honan, då dvärghamstrar ska bo minst 2 och 2.
2. Ja det gör hon. Men du behöver ge henne extra mycket energirik mat. Såsom kött, ägg, välling, ris, potatis m.m, och mycket grönsaker. Ger mina honor som är dräktiga och har ungar osockrad fullkorns välling 2 ggn dag, samt olika saker så dom får välja.
3. Håll inte på med ungarna förens dom öppnat ögonen. Men kolla till i boet så det inte ligger döda ungar där i, för dom måste tas bort. Men oftast fixar mamman det. Håll inte på att fotografera dom, och var inte runt där buren är, förutom då du ger mat och fyller på nytt vatten till henne.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 men hon kanske är från djuraffär och vart tsm med andra hanar? :S Vi får ju bara hoppas på att hon inte är dräktig då.. :/
#4 Det var därför jag frågade. Om hon bott längre än 22 dagar hos TS kan inte honan vara dräktig, då dvärghamstrar inte går längre, än 19-22 dagar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jaha jo juste, det glömde jag.. Hm, lite konstigt isf? Eller om hon har 2 st så kanske den andra är en hane..
Tack alla :D