Bygga utebur
Nu när sommaren faktiskt närmar sig med stormsteg (fast det snöar just idag -_-) så har jag tänkt snickra ihop en utebur till hårbollarna här hemma.
Det jag främst har funderat på är nät av något slag och hur man ska kunna undvika att dom gräver sig ut buren.
Den ska gå och flytta på också eftersom marken lär ju bli avbetad efter ett tag.
Någon som gjort ett hemmabygge eller några andra tips och kloka råd är välkommna..

Hur menar du? Hamstrar har man ju inte så mycket ute?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 hon menar nog som typ en hage, som man lägger hamstrarna i en stund på dagen så de får äta gräs ;)
Nä, dom ska inte vara ute dygnet runt iallafall, utan någon stund om dagen och äta gräs som #2 säger ^^
Funderade mest om det var någon som hade byggt något eget eller sisådär.Kan inte ha dom lösa vid mig nämligen för det lär ta 1 sek sen hade dom stuckit.

Så kort tid som man har hamstrarna ute så lär de inte hinna gräva sig ut från överdelen på en gallerbur eller en duna. :)
Medis på akvariefisk.
Har varken en duna eller en gallerbur så det är därför jag hade velat bygga något mer rubust ^^ Men från en fråga till en annan, hur länge kan man ha dom ute ?
#6 hm, jag brukar ha ute min hamster i 15 min/20 min max. De är ju känsliga för både kyla och värme, så om det är för varmt så borde du inte ha ute så länge ;)
Ah okej :) Tack för svaret ^^
Men jag är inte riktigt säker, har ju bara haft hamster 1 sommar så du får väl också fråga Lojs som nog är mer säkrare än jag ;)
Ah ^^ Vad säger Lojs då ? ^^
För jag har ingen aning om hur länge dom kan vara ute. Mycket beror ju säkert på vädert men ändå :P
Ja det är ju det, det ska ju vara lagom :D
Ett bar tips är att andvända höns nät.Du kan ha hönsnät i botten också så dom inte gräver sig ut.Annars finns det utehagar i djuraffären fast dom brukar kosta 200 kr

Jag är en riktig hönsmamma, så jag har bara mina ute kanske 10 minuter max.
Medis på akvariefisk.
#13 Okej tack ^^
#14 Oki, tack för svaret ^^ Ja, jo det är klart, dom är små och känsliga djur så man får ju akta sig lite.
Ta överdelen från en vanlig gallerbur, det finns ju att köpa jättebilligt!! Istället för att göra ett bygge, för det känns som att det är svårt att göra de säkert… :) Annars så köp en liten hamstersele och låt den springa runt var den vill och spring efter haha :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#16 men hamsterselar kan de ju komma ur jättelätt.. :o sså det är inte bra ;)
Hamstersele tänker jag inte använda eftersom jag har 1 väldigt spekulat katt som gärna hade tagit en hamster till middag.
Galleröverdel kan jag visst det köpa men det känns inte så bra om nu kakan eller Mc muffin skulle få för sig att klättra eftersom dom trillar ner på hård mark. Lite skillnad när dom är i buren med mjukt underlag.
#17 ja men det är bättre än att ha dem lösa! Och de kan springa på upptäcktsfärd! Man får ju springa efter och inte binda fast dom nånstans, inte så att man ska "lära dom att gå i koppel" haha :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#19 men sen kmr de ju bli lösa, för man kan ju inte sätta selen så hårt att hamster inte kan gå, och för att den ska sitta bra så komemr ju hamstern att kunna komma lös. Jag tror inte man kan lära en hamster att gå i koppel..
#20 nä jag mena de haha