Müsli med havregryn?
Hej!
Jag har inga hamstrar, men är sugen på en liten guldis nån gång i framtiden :)
Min syster skaffade däremot en guldhamster i måndags, och eftersom hon inte riktigt hade koll på det här med maten så hjälpte jag henne med det. Jag är ingen expert på just hamstermat, men jag vet överlag vad smådjur behöver och på ett ungefär hur mycket fett och protein det ska vara i hamstermat.
Så vi köpte undulatfrö, mungbönor, "fin" kattmat, johannesbröd, torkad morot m.m. Sen fick hon även ärtplättar och fröer som pumpa och solros av mig. Och som bas köpte vi naturell müsli (självklart socker- och saltfri) med bl.a. havregryn. Nu så här i efterhand har jag läst att man ska vara försiktig med havregryn på grund av att de sväller i magen..? Detta tycker jag låter väldigt konstigt med tanke på att det verkar vara helt ok till andra smådjur. Själv har jag müsli som en av baserna i min gerbilmat…
Så, till frågan: Bör man inte ha müsli med havregryn i maten?

Havregryn är ingen fara. Det finns en teori att den kan svälla i magen på småbebisar och orsaka sjukdomen svällmage, men det verkar inte så sannolikt så vitt jag har förstått.
Men jag är mycket nyfiken på vad det är för müsli, jag har länge varit på jakt efter en utan salt och socker och läst på vad som känns som hundratals förpackningar utan att hitta någon. Så jag är jättenyfiken på vilken sort det är och vilken affär som säljer den!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#1 Okej vad bra!
För övrigt var det nog dig min syster köpte hamster av, Fina :)
Jag använder den här sorten till mina gerbiler. Vi hittade inte den i den affären nu när jag och min syster var ute och handlade så det blev en annan sort, ungefär likvärdig. Såg ju nu att Frebacos faktiskt innehåller lite salt i cornflakesen, missade nog det när jag stod i affären och läste… Men det verkar vara så lite så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara farligt.

Jag använder också havregryn i min fröblandning. Visst sväller det, det är ju därför man kan göra havregrynsgröt av det. Men det sväller inte så mycket i % till dess storlek i torrt. Jämför man med t.ex. pasta så förstår man genast varför det är mycket värre att ge okokt pasta, eller ris. :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag har ca 30-40% gryn (grynblandning) i min blandning och ingen mage har svällt här hemma.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3 och #4 Tack för era svar!