Nybörjare- tolkning på interna saker?
Får bara en tanke som fanns hos mig förut. När jag började med hamstrar så kände jag det lite som en "fristad". Från att vara beredd på att bli ifrågasatt och "påhoppad nybörjare" fick jag chansen och möjligheten att växa i intresset och även som person- i hamstervärlden har jag fått lära mig på rätt grunder genom de människor som tog emot mig då jag började mer seriöst med avel och hamsterhållning *undra om det ens finns ett sånt ord haha*
Vad jag funderar på nu, är att det känns som att det finns tendenser till att folk delat upp sig i olika läger vad gäller hamstrar och att ta lite kullar ibland.. det har blivit "vi" och "dom".
Interna groll är något som praktiskt taget ingen annan förstår vad det egentligen handlar om- och som man också bör bli skyddad ifrån om man inte har något med det att göra. När man skapar nya trådar, håller i olika diskussioner osv så bör man tänka på att alla (även nya & gamla medlemmar på iFokus kan se/känna/uppleva detta på olika sätt.)
Finns det interna "groll" emellan personer eller grupper så hoppas jag att vi alla kan ta det person-person och inte öppet på forum där alla ska känna sig välkomna in i en annars mkt varm, rolig och fin stämning!
Alla som hängt här på iFokus har varit så goa, lättsamma och fina mot varandra å jag hoppas att så kan förbli! 
Är det fler här som upplever forumet obekvämt lr bara vill skicka en ros till samtliga så är det öppet ! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Superbra skrivet Odette!!
Jag vill gärna kunna skapa bildtrådar utan en massa tjafs.
Jag är nybörjare och har väl inte märkt av något direkt uppenbart. Jag har väl märkt att jag ställt någon känslig fråga som tydligen hade något gammalt skelett i garderoben som jag inte hade en aning om, men jag väljer att inte lyssna för mycket på sånt. Jag tar egna beslut men vill väldigt gärna ha stöd o råd från erfarna angående sånt som spelar roll för mig, mina djur o min framtida avel :) Däremot undrar jag som inte är insatt eller inte fattar något så klart över trådar som den som frågar om det går att blockera inlägg. Även om jag vet att sannolikheten inte är så stor att någon skulle vilja blockera mig, så undrar man automatiskt om man kanske gjort folk trötta med alla sina frågor o inlägg :P Annars tycker jag det är bra. och jag vill nog helst inte veta mer om vilka som tillhör vilket läger eller vem som inte gillar vem :)
#2 Ja, grejen är ju lite att det kan bli jobbigt i onödan om det sprids dålig stämning på ett forum. Har inte märkt det ännu men ser tendenser till det å då blir jag bara ledsen å sur.. ett forum för hamstrar ska ju vara roligt & informativt. Sen vad folk håller på med bakom kulisserna vill man ju inte veta eller hur, det får dom väl hålla på med via mail lr nåt :p
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja. Det blir kanske lätt att man som ny råkar välja ett läger utan att ens veta om det själv eftersom man inte vet vad som ligger bakom vissa inlägg eller smågräl. Att man liksom kommer på kant med folk utan att ens vara medveten om det för att man råkat skriva något uppmuntrande till fel person. Nu vet jag inte om det är så här, men jag har fått erfarenheten från ett annat forum med lite intriger o gruppindeldningar. Och sen blev det pannkaka med alltihop för alla på det forumet kan jag tillägga :-P

Jag puttar denna för jag tycker inte de den berör verkar bry sig.
Jag kom in här idag för att dela med mig av mitt jätteglada nyhet av att Princess fått bebisar.
Men direkt ser jag tjyvnyp och missunnsamhet.
Jag tycker det är skittrist och lämnar HIF för idag, det gjorde mitt jätteglada humör så otroligt mycket sämre:(
här inne finns många yngre så vi vuxna borde anstränga oss och inte tjaffsa öppet och skrämma bort de som behöver forumet.
groll å tjaffs borde kunna tas privat i mail ,pm,telefon osv.
andra behöver inte få veta och läsa om andras problem(osämja). syftar nu på bråk inte på djurskötseln för där finns flera sätt att sköta djuren på.
ge istället råd och tips till de som frågar. det finns ju en anledning till att de frågar.
dethär forumet ska vara trevligt där de som vill kan visa bilder,berätta om sitt/sina djur,ställa frågor etc.
#2 Eller hur, det är ju omöjligt att veta vilka som är kompisar med vilka- utanför internet så att säga. Så när man sitter på ett forum gäller det att tänka bort sina interna relationer lite och inte visa allt så öppet..
Ingen tjänar på att det blir dålig stämning. Alla som nyligen blivit medlemmar ska få en chans att dela sorg och glädje över sina djur tillsammans med andra forummedlemmar. Å det gäller ju även oss gamla medlemmar.. Tänker på det Ulrika skrev här i inlägg #5
Så får det inte vara :'/
#6 Ja det håller jag med om faktiskt, ang skötsel av djuren så är det väl alltid fritt fram att diskutera och ifrågasätta vad som är bäst och inte haha. Men i det stora hela tycker jag att hif varit en underbar sajt under väääldigt lång tid och det vill jag att alla ska få chansen att känna av !
Vi har hållt en mycket god & fin ton här, och det känns som att många trivs trots att det ibland kan uppstå missförsånd. Men det är väl oundvikligt :)
_
Puttar dessa kloka råd.
Hej hej! Jag tycker dena sajt är super bra! När jag precis hade köpt mina hamstrar så hade jac mycket frågor ich funderingar och fick snabbt och lätt kloka och bra svar :) En sak sak som jag blir irriterad på är att vissa nybörjare ses ner på och att alla inte riktigt har samma värde. Detta är absolur inte alla men i vissa lägen har man blivit kallad " nyböjare som inte kan någonting " och sånt! Det blir jag riktigt irriterad på!
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
Vissa är helt underbara inom "hamstervärlden" och här på HIF, hjälper en och är trevliga. Tycker dock det blivit lite väll mycket tjafs och gräll den senaste tiden här på HIF, vilket jag tycker är ledsamt och irriterande att behöva läsa. Därav har jag dragit mig undan en del från HIF och tycker inte det är något nöje med att logga in här. Ta det privat på pm istället. :)
När jag blev medlem här på hamster i fokus var det inprincip inget gräll och alla hade en bra torn i trådarna.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Jag håller med det blir mindre roligt när det är sånt tjafs och bråk överallt. Det bråkas en del om saker som inte ens har med hamstrar att göra i vissa fall. Tycker det är fel att bråka oavsett. Det skall vara bra stämning här så att folk inte blir avskräckta. Speciellt de yngre som nyss börjar intressera sig för hamstrar och vill lära sig mer. De blir ju ännu lättare avskräckta om de får se det eller att någon hoppar på dem pga. ålder eller för att det är nybörjare. Det bästa sättet att lära sig är ju på detta forumet egentligen istället för i en djuraffär. Ska föräldrar in och ställa frågor så är ju det ganska pinsamt om HIF förknippas med den attityden med… Håller med, ta det i pm eller dyl. inte i trådarna!
Håller med er över. Tycker det är riktigt jobbigt. och inte bara för att jag råkat ut för det mycket. Nu tycker jag dock att det lugnat ner sig, men det krävdes en del och så försvann några användare också….. När jag kom hit var det lugn och ro och alla var trevliga. Hoppas att det kan fortsätta så. :)
Ja det är ju det som är tanken, alla orkar inte stanna kvar och "vänta ut" tjafs utan försvinner från sajten och lägger det på is för att de inte känner sig välkomna. Väldigt tråkigt!
Man kan inte tycka om alla, och man behöver inte dela åsikter. Men forumet är till för att diskutera saker- inte trycka ner andra som råkar vara av en annan åsikt.
Ibland är det bättre att inte skriva något alls, och man bör alltid tänka på hur det kan uppfattas av en annan person- innan man publicerar sitt inlägg. Vet man inte hur man ska formulera sig är det bättre att vänta lite med att skriva något, och onödiga/elaka kommentarer om hur andra sköter eller tar hand om sina djur hör inte hemma på hif. Alls.
Man behöver nödvändigtvis inte kritisera en person om man ogillar själva agerandet, man behöver inte skriva ut allt man tycker och tänker.
Groll och annat kan man ta via PM tycker jag, så får alla en chans att vara med och läsa lite roliga och informativa trådar istället! Det ska vara roligt att prata hamster! :)
_
Måste bara lägga mig i lite.. Näst efter Eremitkräftor är det här den absolut trevligaste platsen!! Jämfört med hur det varit på bla Iller och kanin senaste två åren är här fantastiskt! Folk kan väl tycka olika, men det behöver ju inte betyda att man måste tjafsa en massa, och i förhållande till senast nämnda gör man inte det här. Alla tycker olika, tänker olika. Trots det delar vi alla samma intresse. Här finns ju verkligen möjligheter att lära sig av både egnas och andras upplevelser och misstag! Man kan väl inte låta ett forum bli en slagsmålsklubb.. Då har man lagt för mycket tid framför datorn och för lite hos sina små fluffiga kompisar. :)
#14 Hihi ja man får inte glömma bort de små fluffona hemma, de är viktigare än att sitta å tjafsa om dem :p
Så roligt att höra att du också trivs här, jag är beredd att hålla med om att det är ett av få djurforum där man faktiskt får prata ganska fritt och allmänt utan att bli avhuggen benen.
Det ska vi fortsätta sträva efter! :)
_
Jag håller med dom som skrivit ovanför. Tycker att på senaste har det varit mycket sura miner, och jag tänker inte säga att jag alltid har varit oskyldig, vilket jag verkligen inte har då jag också har sagt klumpiga saker. Men jag tänker själv bättra mig och ignorera dom specifika personer jag själv irriterar mig på.
Well, jag älskar denna sajten och älskar att prata och dela saker med er. Detta är den första sajten jag var medlem på och även fast jag är lite överallt så tillbringar jag 95% av tiden framför just hamster :)