INTE TAM ÄN
Nu har jag haft min Olof sen Februari men fortfarande är han inte tam :(
Han tar godis och mat ur handen och han kan bli klappad i buren… Han älskar att gå i hamsterbollen med!
Men han vill inte att jag tar i honom och helt greppar än :( Vill kunna göra detta så att jag kan lyfta honom och sånt… Ta kort på honom osv…
Madsan
Madsan
du får låta han gå upp i nån skål och sedan lyfta upp han och sätta han famnen, det brukar gå lättare när man väl fått upp dem i handen!! :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Det tar tid..Min hamster jag haft sen december är fortfarande inte tam medans Kakan kunde jag pilla,lyfta och allt möjligt med redan efter 3 dagar.Min herre är på god väg men jag kan långt ifrån hålla honom. Ni får skynda långsamt helt enkelt ^^
Ge han mat från handen,lyft honom bara i buren, låt att sitta i handen, lyft honom högre för varje gång ni tränar och ge han godis samtidigt så han förstår att det är okej :)
Det tog 2månader för mig innan min guldhamster att bli tam.
Jag köpte henne på en djuraffär också. Trodde att hon aldrig skulle bli tam men när jag släppte ut henne i ett rum för att springa av sig, så hoppade hon plötsligt upp i handen på mig. säger som #1 att lyfta en skål eller nåt annat när den sitter i den. :))
Min guldis har jag haft sedan Januari. Hon är fortfarande inte helt tam heller. Väldigt försiktig av sig. Men det tar olika tid för alla, min första hamster var ganska lugn redan från början i hanteringen. Den andra hoppade gärna från händerna när man tog upp han och var väldigt nervös, han är världens goaste hamster nu i stort sätt. Och min tredje (Genesis) har också hoppat från händerna i början och var väldigt nervös och försiktig. Det kommer ske små framsteg hela tiden och alla de stegen är riktigt härliga att följa. Det är som ens bebis ;) haha. Nu är Genesis fortfarande försiktig men hon litar på mig till en viss grad. Hon vet att när handen kommer så är det positivt, hon vet att hon får god mat och komma ut och få det roligt. Och man kan klappa henne ordentligt nu även om hon kan rycka till ibland när hon inte riktigt hänger med. Kan också låta henne springa i händerna utan problem och greppa försiktigt. Men som sagt allt tar tid. Är jätteförsiktig med henne och det krävs ibland med vissa hamstrar.
Blev ett långt inlägg nu hoppas det inte gör något ;)
Jag vet att man ska ha tålamod men jag blit otålig ändå haha :P Älskar verkligen att han kan stå mot burgallret och sniffa och se förväntansfull ut. Älskar honom mer än nästan något annat <3 Tack för tipsen!
Madsan