funderar på om min hamsterhona ser dåligt...
När min hamsterhona är i sin springboll så dras hon ofta till ett hörn mellan två väggar och så springer hon mellan dom två väggarna som att hon antingen inte fattar att hon inte ska göra det eller så ser hon inte…Men hamstrar ska väl ha bra syn…Kan nån komma med nåt råd snälla?
Såg att ingen svarat dig så jag gör ett försök.
Hamstrar ser faktiskt dåligt och inte alls bra. Dels är de nattaktiva och de håller ofta till under mark i grävda tunnlar i det vilda och där är känsel och lukt viktigare än syn och därför är dessa sinnen mycket mer välutvecklade än just synen. Det är därför hamstrar har så långa och många söta små morrhår :-)
Om det där med bollen tyder på onormalt dålig syn vet jag inte eftersom jag själv inte använder boll. Har fått för mig att de ofta springer in i saker när de är i bollar dock, men det kanske någon annan kan hjälpa till att svara på :-)
Oj då, jag visste inte att dom hade dålig syn…hmm, Tack för responsen Emma :) Mycket uppskattat!
dom borde se på ca 15cm håll så inte längre. oftast springer dom in i saker för dom inte riktit vet att den dumma bollen hänger med dem