Genetikfråga
Hej!
Tänkte höra ang våran ena hanne..
Han kommer från en Silverdove DS( aa Sg* pp Dsds) och Silvergrå(A* E* Sg* P*) och i denna kull vart det:
Svart DS: aa dsds P*
Silvergrå,b. ö. : A* E* Sg* P*
Silverpearl: aa Sg* ToY P*
Vad jag kommit fram till borde föräldrarna vara detta i genotyp:
Mamma = Aa Bb E* Sgsg Toto PP
Pappa = aa Bb E/e* Sgsg pp Dsds
För då bårde våran hane vara(silverpearl): aa B* E* Sgsg ToY Pp dsds ?
Sen nu är det så att vi har parat honom med en svart skpd m. vit tjej,banded så räknar man på det bord det bli:
Pappa = aa B* E/e Sgsg ToY Pp dsds
Mamma = aaToToBaba
Ungarna som vart är:
Gul banded: ToY Baba P* - Hane
Honey banded: ToY Baba pp - Hona
Silvergrå: A* E* Sg* P* - Hane
Silvergrå baned(ev skpd): A* E* Sg* Baba ToTo/toto P* - honor
Vit med svarta ögon(Vit, svartögd mörkörad?): eeSgSg
Cream? : ee
För mot vad jag trodde från förra parningen så verkar någon utav de ha anlag för ee ?
Så då borde pappa vara: aa BB Ee/ee Sg* ToY Pp dsds
Och mamma borde nog vara: aa B* Ee Sgsg(?) ToTo Pp Baba
Eller? Och ifall pappa har ee så är han offwhite silverpearl?..
Silvergrå bö har genotyp Sgsgbb/SgSgbb (vet dock inte vart dominant spot ska stå när man skriver genotyp) och silverdove har genotyp aappSgsg/aappSgSg.
Om jag inte är helt fel ute och cycklar måste en av föräldrarna vara ToTo eller ToY (gulbaserad färg) för att det ska komma i kullen, har för mig att gul är dominant.
och den svarta ds ungen måste vara silversvart ds.
Vet dock inte om jag fatat rätt när du skriver. :) Man skriver vad jag vet inte det som finns bakom, utan bara färgens betäckning när det handlar om hamster.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Dominant spot = Dsds i genotyp :)

Någonting är det som inte stämmer iallfall.
Av en silverdove och en silvergrå kan du inte få en silverpearl.
En silverpearl är en kombination av silver och gult, vilket betyder att någon av föräldrarna måste vara någon form av gul.
Så antingen är bebisen inte silverpearl eller så är det någon av föräldrarna som är gulbaserad. För genetiskt sätt går det inte ihop.
Sen som Charlie redan skrivit så är den svarta bebisen silversvart pga föräldrarna.
Kimky, du kanske har en bild på den kallade silverpearl:en? :)
det ser ut som en silverpearl, vilket betyder att föräldrarna måste ha andra färger. Kanske du kan visa bild på dem? :)
Tycker det ser ut som en offwhite.
// Sofia
#11 men man ser tydligt dem svart/bruna hårstråna på rumpan. :)
Ah, jag missade bebisbilden!
// Sofia
#13 du som är så bra på genetik. Pappan måste väll ha annan färg? mamman är silvergrå, men pappan? :)
#14 Nej han kan visst vara den färgen. Däremot kan mamman vara sköldpadd. Och det syns ganska dåligt på en silvergrå.
// Sofia
#15 ja, jag är så kass på det där med gult. :P
Då kan även pappan vara skp, eller mamman som du sa. :) Det förklarar ju saken bättre. :)
Det är endast honor som kan vara skp. Det är könsbestämt.
Hanar kan alltså inte vara sköldpadd.
// Sofia
#17 haha, vad var det jag sa. Urdålig.
Ne, men klart jag vet det. Tror jag tänkt av hjälnan idag. Så är det ju även på katter. Så knäppa lilla jag. :P
Har kollat mamma flera gånger och inga Skpd fläckar nånstans!
Annars om mamma är Toto så borde inte skpd synas väll?
har du andra bilder på mamman?
lite svårt på den bilden å se om hon är sg med svag teckning el black silver pearl.
www.brunstorp.n.nu/guldhamstrarna
Det är Freja,på bilden är hon ca 4månader.
Tror dock hon är Silvergrå då hennes förra kull som var i djuraffären vart det Silvergrå, b. ö. banded och snövita med svarta ögon("BEW").