Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2487 ggr
Evovva
0

Wet tail??

Undrar tail ser ut och hur det smittar?

Roonja
0

Wet tail smittar genom direkt kontakt (parning).

Det är som en grön gegga kan man säga som kan dra sig upp mot ryggen. Hela rumpan brukar vara kladdig.

Hamstrarna dör oftast inte av sjukdommen utan av vattenbrist. :/

kaizoR
0

Jag skulle mer vilja säga att det ser ut som diarré, och att det smittar mycket enklare än vid bara parning. Tungan ute

Roonja
0

#2 Jo, fast "diarrén är ju lite grönaktig. I alla fall wet tail.

Det smittas vid parning. ;) :)

UlrikaD
0

Kopierar från hamsterföreningen:

Wet Tail
Stressrelaterad bakteriesjukdom där bakterierna i tarmen är i obalans. Uppkommer ofta i avvänjningsåldern, 3-6 veckor. Inkubationstiden är sju dagar.
Symptomen är kraftig vattning diarée som gör hela bakdelen upp på ryggen blöt, allmäntillståndet påverkas, blir slö, äter och dricker dåligt.
Smittar genom direktkontakt.
Ofta är sjukdomsförloppet snabbt, 2-3 dagar, men ibland under 24 timmar. Kan botas med antibiotika i långsamma fall kombinerat med värme och vätska.
Dör ofta inte av sjukdomen utan av vätskebrist. I USA kallas den djuraffärssjukan.
Denna sjukdom drabbar endast guldhamstrar.

kaizoR
0

#3 Jaha!
Jag tänkte liksom var-aktigt när du skrev grön gegga. Haha!

Är du säker? Jag har verkligen för mig att det är ytterst smittsamt Förvånad Men jag kanske blandar ihop det med papova..

Roonja
0

#5 Hahah, ja. :P

Helt säker. :)

Fick detta på en hamster jag köpte för några år sedan på en djuraffär.

Han var vit sö mö. långhår. :) Hade varit tänkt att para honom (var inte så erfaren) men det var tur att jag aldrig han. Stackars lilla Ice :(

UlrikaD
0

Jo, det smittar.

Wet tail is thought to be caused by E. coli perhaps in conjunction withCampylobacter, both of which have been isolated from affected hamsters. It may be that stress or another problem such as a viral or parasitic infection facilitates the onset of the disease. Due to the nature of this disease practice good hygiene when handling a hamster with wet tail . Always wash your hands immediately after handling affected hamsters and keep food bowls etc entirely separate from those of healthyanimals; care for sick animals after you have seen to the healthy ones to reduce the spread of disease. The disease is easily spread between hamsters by direct contact, so always isolate affected individuals. Weaned babies up to 8 weeks of age seem to be most affected by this disease.

Evovva
0

Ok. Tack .

Då är det inte det hon har.

Kan äldre hamstrar få som människor inkontenens??

Smultron fyllde 2 år i februari och har sedan i fredags varit blöt (kiss?) vid analöppningen och svansen.

De första 2 gångerna jag såg det kom hon från toalätten.

Men idag så kom hon från sovhuset.

mandyosv
0

Nej Roonja Wet Tail smittar inte enbart vid parning xD

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Roonja
0

#9 hahah jopp. har du inte läst någoting av dem andra inläggen eller Tungan ute

kaizoR
0

#8 Det händer absolut att hamstrar kissar i sitt bo och sedan ligger i det. Speciellt när dom blir gamla. Inte alls ovanligt, även fast jag inte stött på det själv med just mina hamstrar.

Det enda man måste vara noga med då är att sköta deras hygien, ifall du ser att hon inte klarar av det själv.

Glad

kaizoR
0

"Always wash your hands immediately after handling affected hamsters and keep food bowls etc entirely separate from those of healthyanimals; care for sick animals after you have seen to the healthy ones to reduce the spread of disease. The disease is easily spread between hamsters by direct contact, so always isolate affected individuals."

Jo ronja, som jag sa från början och som Ulrika skrev, smittar det inte enbart via parning. Flört

Roonja
0

#12 i alal fall det som jag fått lära mig. ;)

kanske läst fel på shf då :)

mandyosv
0

#13 Ja du har läst helt fel antagligen.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Roonja
0

Läste igenom på shf sida och det står endast " smittar igenom direktkontakt " alltså har jag inte läst fel.

Men då måste någon ha glömt att skriva att det smittas på andra sett! Flört

Roonja
0

#14 så enkelt är det inte! Tungan ute har inte läst fel som sagt..

kaizoR
0

Direkt kontakt betyder inte att det bara smittar genom parning. Direkt kontakt betyder att viruset har haft kontakt med en part, som sedan nuddar en annan part.

Detta kan alltså ske i långa kedjor, dvs. hamster nr. 1 (som är smittad) nuddar människa, som i sin tur för vidare viruset på sina händer, till hamster nr 3 & 4.

Du hade inte läst fel, men missuppfattat ordet bara.

Roonja
0

#17 okej. Alla har sagt att detta är parning. Har nog inte missuppfattat ordet, utan fått fel info. :)

UlrikaD
0

#8 Det är inte ovanligt att när de blir äldre att de kanske inte hinner känna att de blir kissenödiga så de hinner gå till sin hörna.

En del hamstrar tvättar sig ordentligt och lägger sig någon annanstans utan att bry sig särskilt mycket om det. Man får bara själv vara extra noga med att städa så det inte luktar kiss hos dem.

Men med en del äldre hamstrar så händer detta såpass ofta att de slutar hålla efter sin egen hygien, det blir för mycket helt enkelt. Det märker man på dem ifall de går omkring och är blöta hela tiden.

Det är ju naturligtvis inte bra, kan ge svamp och andra otrevliga saker. Då bör man fundera lite på hur bra hamstern mår i övrigt. Om man kan hjälpa den på något sätt eller om det är dags att säga farväl.

Evovva
1

Tack alla. Ska hålla ett extra öga på henne.

Och snälla mandyosv och Roonja. Det börjar bli jobbigt att i varje tråd ni gör inlägg även gör påhopp på varandra.

Låt trådarna handla om det den ska göra och pm:a varandra om ni har något att säga varandra.

Red ut det ni bråkar om eller sluta i alla fall förstöra andras trådar.

Tack igen alla.

Roonja
0
Evovva
0

#21 Det beror ju hur man ser på det.

Är tacksam för alla svar jag fått som sagt, men tycker det är trist att du och mandyosv alltid ska börja tjafsa med varandra om vad  den ena eller andra skrivit eller om den läst hela tråden.

Tyvärr ser det likadant ut i varje tråd ni båda kommenterar.

Det är trist tycker jag.

Det tar focus från den som startade tråden och det den behöver hjälp med.

Nog pratat om det.

Roonja
0

#22 om du bara visste vad som hade hänt hade du förstått varför det blir så här i trådar. Men jag hoppas verkligen att mandy slutar. Då slutar även jag. Även jag tycker att det är riktigt jobbigt.

Men när du skriver att "jag tycker det är trist att du och mandyosv alltid ska börja tjafsa med varandra om vad den ena eller andra skrivit om den läst hela tråden" blir jag verkligen lite fundersam om du läser så noga. Det är minst 20 personer inblandade. Alltså inte bara jag och hon…alltså är det inte bara jag och hon som tjafsar…

mandyosv
0

#23 NÄ PRECIS, det är ju inte bara du och jag som diskuterar i denna tråden och det enda jag skrev var att du läst fel :)

Sen så kan du ju sluta själv först också.

Roonja
0

#24 observera att jag frågar snällt. om du kan sluta. Jag hade inte läst fel utan bara upfattat det fel. Det hade du ju rätt i. Jag tycker vi slutar samtidigt och blir sams? Glad årkar verkligen inte tjafsa mer…

Amorita
0

wet tail smittas väldigt lätt, det vet jag. hittade en av mina hamstrar död, och såg på rumpan att han hade haft wet tail. det gick så himla snabbt. sen kollade jag dom andra. ingen hade. efter några dagar fick min andra hamster det också. hon var i ett helt annat rum, och jag hanterade dom andra hamstrarna medans min mamma hanterade den sjuka. men hon dog tyvär. efter ca en dag, så hade min äldsta hamster också fått det. men hon överlevde. det är JÄTTE smittsamt.jag var såpass noga med handsprit och dom var i olika rum och allt. men tre blev sjuka och en överlevde.

Evovva
1

Som sagt. Tac till alla som ger sakliga svar.