Språkpolisen
Är det fler språkpoliser här? ;)
Ta det här med en nypa salt, jag tycker egentligen det är helt ok att skriva talspråkigt och lite halvslarvigt när man skriver till exempel här på ett forum eller på facebook, men det finns ju ändå saker som jag har svårt att se i texter. Jag tänker dessutom att man ofta nog inte ens vet om att något inte är korrekt eller att det kan störa andra. Personligen så vill jag gärna i alla fall få reda på vad det är jag gör fel, så att jag kan tänka på det när jag försöker skriva seriösa faktatexter till exempel.
Så, här kommer några saker som irriterar mig:
Jag har väldigt svårt för när man inte kan skilja på "de" och "dem", vet man inte vilket som är vilket så kan man skriva "dom", så ser det i alla fall ut som att man skriver det med flit.
Förkortningar… Jag börjar vänja mig vid "o" istället för "och", men "ja" är för mig något helt annat än "jag" och mitt läsande blir väldigt hackigt när jag konstant missförstår vilket "ja" man menar.
Usch stavas INTE "urs", det är väl inget farligt direkt, verkar vara ganska vanligt, men oj vad fult det ser ut i mina ögon! "Hemskt" stavas precis så, innehåller inget "ä". (Så jag får klåda när det står "Urs vad hämskt!")
Jag vet att jag kastar sten i glashus, jag är duktig på att skriva världens längsta meningar, jag hanterar mina paranteser helt åt skogen och jag skriver "vart" när jag menar var någon är (det vet jag att många har problem med, jag själv ser det som dialekt och ok).
För att inte tala om att jag börjar vänja mig vid att skriva akademiskt och har gjort mig av med de flesta av mina "falska indrag" eller vad det nu heter och jag gör ofta väldigt långa stycken i mina texter. Långa stycken är fruktansvärt jobbigt att läsa på en datorskärm… Fy på mig! Så ingen är perfekt, se den här tråden som underhållning. Om inte annat, skratta åt att folk som jag orkar störa sig på så triviala saker. ;)
Fyll gärna på med saker som sticker i era ögon när NI läser texter.
Detta är alltså inte meningen som att någon ska ta illa vid sig, det här är saker som finns i alla olika forum jag är med på. Jag tycker bara det är bra om en sådan här tråd dyker upp ibland så kan man se vad andra irriterar sig på, utan att det behöver dyka upp i inlägg om något annat.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Hahah, typ allt det där gör jag. Haha då är det ju mig du stör dig på. och kanske några andra. Men när man skriver snabbt så blir det så av sig själv. (i alla fall när jag skriver) Tycker det går snabbast och hinner inte tänka så mycket. :)

#1 Det är lustigt, oavsett om man inte menar någon specifik och hur tydligt man än skriver just det, så är det alltid någon som tar åt sig personligen. ;) (Jag har lagt ut ungefär den här texten på både hundforum och facebook innan)
Kom igen nu, finns det inget språkmässigt DU stör dig på? ;)
Som till exempel om jag skulle skriva om hela min text så här (personligen klarar jag nästan aldrig av att läsa en sådan här text på datorn):
Är det fler språkpoliser här? ;)Ta det här med en nypa salt, jag tycker egentligen det är helt ok att skriva talspråkigt och lite halvslarvigt när man skriver till exempel här på ett forum eller på facebook, men det finns ju ändå saker som jag har svårt att se i texter. Jag tänker dessutom att man ofta nog inte ens vet om att något inte är korrekt eller att det kan störa andra. Personligen så vill jag gärna i alla fall få reda på vad det är jag gör fel, så att jag kan tänka på det när jag försöker skriva seriösa faktatexter till exempel. Så, här kommer några saker som irriterar mig:Jag har väldigt svårt för när man inte kan skilja på "de" och "dem", vet man inte vilket som är vilket så kan man skriva "dom", så ser det i alla fall ut som att man skriver det med flit. Förkortningar… Jag börjar vänja mig vid "o" istället för "och", men "ja" är för mig något helt annat än "jag" och mitt läsande blir väldigt hackigt när jag konstant missförstår vilket "ja" man menar. Usch stavas INTE "urs", det är väl inget farligt direkt, verkar vara ganska vanligt, men oj vad fult det ser ut i mina ögon! "Hemskt" stavas precis så, innehåller inget "ä". (Så jag får klåda när det står "Urs vad hämskt!") Jag vet att jag kastar sten i glashus, jag är duktig på att skriva världens längsta meningar, jag hanterar mina paranteser helt åt skogen och jag skriver "vart" när jag menar var någon är (det vet jag att många har problem med, jag själv ser det som dialekt och ok). För att inte tala om att jag börjar vänja mig vid att skriva akademiskt och har gjort mig av med de flesta av mina "falska indrag" eller vad det nu heter och jag gör ofta väldigt långa stycken i mina texter. Långa stycken är fruktansvärt jobbigt att läsa på en datorskärm… Fy på mig! Så ingen är perfekt, se den här tråden som underhållning. Om inte annat, skratta åt att folk som jag orkar störa sig på så triviala saker. ;) Fyll gärna på med saker som sticker i era ögon när NI läser texter. Detta är alltså inte meningen som att någon ska ta illa vid sig, det här är saker som finns i alla olika forum jag är med på. Jag tycker bara det är bra om en sådan här tråd dyker upp ibland så kan man se vad andra irriterar sig på, utan att det behöver dyka upp i inlägg om något annat.
Medis på akvariefisk.

Jag får spel på folk som blandar ihop de och dem, kan jag ärligt säga. Men inte så mycket jag kan göra nåt åt direkt.
Men däremot får jag spel på hela facebook, att man inte kan spalta upp sina inlägg som man kan göra här.
Trycker man på enter för att byta rad där, så kommer ju inlägget upp. Det blir svårläst och trögt. Och det tycker jag är jobbigt att läsa.
#3 Använd Pilen nedanför capslock och sedan enter så byter du rad på fb ;)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Ulrika, tips! Tryck SHIFT+enter så kan du spalta upp inläggen på facebook! :)
Jag kan också bli otroligt irriterad på slang i textform. Till exempel att man skriver "d" istället för "det" och "e" istället för "är". Jag fixar det inte, blir galen!
Allmänna felstavningar kan man kanske inte alltid rå för, men vissa saker bör man kunna stava till (bara för det komme jag inte på något exempel)..
// Sofia

#3 Som #4 säger så går det numera där med, jätteskönt! Man håller in pilen när man trycker enter bara.
Kul att någon mer stör sig på "de" och "dem". ;)
Medis på akvariefisk.
#2 nejdå tar det inte personligt. Tyckte bara det var ett samman träffande. Jag blandar ihop de och dem. Det gör jag. Även fast min lärare sagt till mig flera gånger glömmer jag hur det ska vara. :P
Visst. Jag stör mig på ok eller k. Det finns säkert en massa saker jag stör mig på men kommer inte på något just nu.
Stavfel stör jag mig inte på. Alla kan göra misstag. :)

Men det är nog jag och fb som bara inte kommer överens. Har fått de tipsen tidigare men aldrig funkat för mig:(
Jag gör ett nytt försök, tack för tipsen återigen:)
#6 Jag stör mig också på "de" och "dem", men det är bara för att jag själv slarvar med det :P kommit på mig själv flera gånger.
Kom på en till sak! Särskrivning är något jag kan bli tokig på!
Finns en vän till mig på facebook som särskriver i princip varje mening hon skriver. Till exempel: "Jätte skönt med en jogging runda!" Fy bövelen alltså ;P
// Sofia

#5 Jag har helt enkelt inte ens börjat vänja mig ordentligt vid talspråk ännu, när det står "d e så…", då läser jag inte ens texten först utan tolkar det som att någon har trillat över tangentbordet, sedan får jag tolka bokstav för bokstav. ^^ Jag känner hur jag börjar bli gammal.
Medis på akvariefisk.

#10 Det värsta är väl att det är inte ungdomar som skriver så, det är äldre;)
"Desto fler desto roligare" stör mig. JU fler desto ska det vara imo.
Fjortisskrift stör mig också. Dels klassikerna á la ja istället för jag, d eller dt istället för det, alla de där. Än störigare blir det med jah, dejj, osv.
Oxå gör rent ont att läsa… Samma med alla dessa e vs ä - huvudverk, vext, värkligen, värksam…
Och så heter det intervju, inte interjuv, interljuv och allt annat folk skriver. Precis som att det heter prenumeration och inte premuration, premunera osv.
Mellanslag före komma, punkt, utropstecken och frågetecken är asdrygt det också.
//Annelie, som inte kan skillnaden mellan de och dem men vägrar skriva dom och således skriver de överallt… ;P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#9 Ja, särskrivningar är verkligen något extra. Det är något som jag älskar att hata, ibland är de ju så fula att man bara skrattar!
Några klassiker:
"Extra pris, skum tomte!" (Vad behöver man mer än ett pris för, och hur kommer den skumma tomten in i bilden?)
"Kom in och köp rak apparat!" (Nejdu, jag vill hellre ha en böjd apparat!)
"Glad packad räkmacka" (Om jag äter den, blir även jag glad och packad då? Det låter billigare än att gå till systemet.)
Medis på akvariefisk.
Känner igen mig. Har själv alltid haft bra svenska, trots min unga ålder. Och alla runt omkring mig skriver som levande krattor! Blir frustrerad på minsta lilla särskrivning. Och när folk inte kan använda frågetecken, skiljetecken, punkt mm. Det får mig verkligen att vilja slå någon hårt i ansiktet!
#5: "Allmänna felstavningar kan man kanske inte alltid rå för, men vissa saker bör man kunna stava till (bara för det komme jag inte på något exempel).."
Ett exempel är väl kommer som stavas med r i slutet 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#14 Vad brutal du är
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
#16 Nej, mer en person med ADHD (vilket vill säga mycket impulser) och sydamerikanskt temprament 
Dock ingen ursäkt, men en förklaring.
Själv har jag svårt med grammatik och kunna se skillnaden på enkel och dubbel bokstav. Så skriver fel utan att veta om det.
Sen att jag blir irriterad på folk som stavar fel, det är en annan sak. 
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#12 Åh, där hade du riktigt många klockrena exempel med! Apropå din första så stör jag mig även på "dra alla över en kant". Det heter dra alla över en kam. Jag vet inte vilken kam det är, eller varför man säger så, men det heter så ändå. Väldigt vanligt.
En annan störande sak, när man skriver "dels", men sedan kommer det inte ett "dels" till längre ner i texten. Jag glömmer bort att läsa vad det står och sitter bara och letar efter den andra delen… ;) Likadant när man börjar med "för det första" och sedan kommer ingen andra del. Då känner jag mig liksom lite snuvad.
Intressant lösning på "de" och "dem", jag har fått för mig att det är vanligare att man anammar "dem" till allt. När jag skrev om det här på facebook nyss så fick jag i alla fall med mig det här tipset från en kompis: "En bra regel att tänka på är om man skulle skriva meningen på engelska, då blir det kanske lättare att skriva rätt… de - they och dem - them."
Medis på akvariefisk.

En vän på facebook påminde mig om ett par andra gamla stenar i min sandal.
Nämligen på grund av/tack vare, och risk/chans.
Något positivt har hänt tack vare… Det är en chans till att något postivt ska hända, det är något man vill.
Tvärtom så händer något negativt på grund av… Det finns en risk för att något negativt ska hända.
Säger man alltså att det finns en chans till missbildning tack vare ett miljögift så står det i princip att man hoppas på en missbildning och man är tacksam för miljögiftet. (Nu vet jag inte ens om jag skrivit korrekt svenska alls i övrigt, för jag klarar knappt av att skriva chans och tack vare i det sammanhanget. ;))
Medis på akvariefisk.
#19: Så det är kam det ska vara alltså? Har aldrig fått in det där, skriver olika varje gång och det stör tom mig - får banka in det i skallen!
Ja att skriva dem överallt ser ju bara efterblivet ut i mina ögon. De blir inte lika uppenbart, det sticker inte ut på samma sätt
Vet inte hur många sånadär knep jag försökt med genom åren, det går liksom inte in - det är som om nån skulle försöka lära ut var verb, substantiv och adjektiv är, går icke! Det enda jag kan är singular och plural, allt tack vare att singular låter som singel… 
"Pga av" är skitstörigt det också förresten. Vad tror folk att a:et i pga står för liksom?
Och där dök en till upp (skriver jag och kommer på mig sjäv med att ha börjat en mening med och - oops!) - lixom, lixåm… LIKSOM damnit, ska det vara så svårt?! :P
#20: Ah yes! Stooooort +1 på det, risk vs chans får mig att vilja slita av håret i ren irritation! :P

#20 Det där med risk/chans ser man ju ofta inom djuraveln.
Det finns 20% chans för defekter. Jamen jaha, tjoho liksom, då hoppas vi på det. Eller?
Näe stör mig inte så mycket på hur folk skriver. Har man en dotter med dyslexi som vänder ord tar bort eller kastar om bokstäver så är man van även om det är svårt att läsa ibland.
Bättre att skriva även om man stavar fel eller inte är grammatiskt rätt.
Så snälla klaga inte på hur någon stavar då är riskken stor att de slutar skriva helt. Och det är mycket värre.
Vi som inte har läs och skriv svårigheter måste lära oss att acceptera det.
Då är det mycket värre när det är långa texter utan stycken.
#24 Det har du rätt i.
Men jag kommer inte sluta skriva som jag gör bara för att någon säger att det är irriterande. Dem får helt enkelt stå ut med det eller inte läsa alls1 :)

#21 Japp, kam. ;)
Jag har heller aldrig lyckats lära mig substantiv och verb heller. Ska jag pyssla med sådant på riktigt så måste jag ha fusklapp. De och dem har jag nog lärt mig genom att läsa mycket. Mitt problem numera är att jag mest läser svenska på forum/facebook och tappar mycket med hur "det ska vara" på svenska, alla böcker jag läser numera är på engelska, vilket mest lär mig att särskriva. ;)
Själv så börjar jag väldigt mycket meningar med "och" numera, det är så att jag knappt kommer ihåg att man inte borde göra det. Och(!?) så överanvänder jag "att", "jag" och "så", utan att jag ens märker det. *Suck*
Ett annat problem är ju dessa nya saker i texten. Som smileys. Jag har alltid tyckte (och tycker fortfarande) att de ska stå utanför meningen. =) Men en bekant som är svenskalärare tycker att de ska stå inom meningen de hör till :). Detta tycker jag ser jättekonstigt ut, då blir det mellanrum efter ordet som avslutar min mening. Jag är dock inte konsekvent (jag puttar in smileys inuti paranteser, på olika sätt dessutom, för jag vet inte hur det "ska" vara. :))
Medis på akvariefisk.
#15 haha, jag som slant på tangenterna bara :) skriver på mobilen, då kan det bli galet.
// Sofia

#24 Fast är inte det en helt annan sak? Jag har inga problem med felstavningar där man kastar om bokstäver eller glömmer ord oavsiktligt. Jag skriver själv ofta ohc istället för och, väldigt ofta tappar jag även sista bokstaven i ord, eller missar mellanslag och skriver ihop ord. Det är sånt som händer, mig händer det extremt ofta, att det inte syns så mycket beror bara på att jag för det mesta nästan tvångsmässigt kontrolläser det jag skriver, men det förstår jag såklart att inte alla gör. Det tråden handlar om är medvetna fel, eller fel som risk/chans där man lätt kan lära sig vilket som är vilket.
Bara för smkojs skull tänkte jags rikva lite som min text er ut omjag inte konstant gårtlllbaka och skriverom , kjag tror måpngas text ser ut ungefär så hör, när an skirver fort och snubblar på batnkerterna, eller täönker fortare än mann skriver.
Medis på akvariefisk.
#24: Fast det är ju ändå en ordentlig skillnad mellan att skriva slarvigt eller medvetet fel jämfört med att ha dyslexi. Förstnämnda tycker jag personligen i vissa fall kan vara rent av respektlöst - finns det någon tanke på att vi andra ska förstå vad som skrivs liksom? Själv tycker jag bara att det blir jobbigt och hoppar ofta över såna texter helt om det är för mycket fel…
Samtidigt lär ju såna medvetna fel ställa till det för folk med dyslexi - har man svårt att ens läsa vad det står i en korrekt mening så lär det väl vara ännu svårare när meningen ser ut som "hej kom och hjälp mig".
#26: Ja det är samma här, börjar ofta meningar med och… Men (ser man på, där kom en till! ;P) det stör mig varje gång jag gör det :P
Där ser man! Själv tycker jag mest att punkt i samband med smileys ser konstigt ut - sålänge man inte ska in med ? eller ! så hoppar jag över punkt om jag ska in med en smiley, vilket förstås är galet ologiskt…
Tur att smileys inte hör till i korrekt svenska, då är det ju inte lika noga *host* ;)
#27: Yes, förstod det - kunde inte låta bli att anmärka bara, blev så klockrent :D
Jag håller med er ovantstående faktiskt!
Visst att jag kan stava fel ibland, men jag försöker så mycket som möjligt hålla mig undan "fjortisstavningar" osv. :)
Vissa av dom saker du gjorde för skojs skull görs av dyslektiker inte att dom slinter och skriver bokstäverna som sitter bredvid dom som man tänkte skriva. Men ofta görs korta ord långa utan mellanslag och är man dyslektiker ser man oftast inte det. Man kan oftast läsa långa och svåra ord utan problem. Men korta enkla ord blir fel. 
jag erkänner att jag är dålig på att stava. ser det inte själv om jag inte läser om texten tre - fyra gånger.
gillar inte att skriva av flera orsaker, bla för att jag i skolan inte fick hjälp utan slag på fingrarna av lärarens pekpinne el så fick vi lägga fingrarna under bänklocket och läraren smällde igen locket över fingrarna. det ledde till att jag inte ville synas. undvek att skriva och skulle nåt redovisas i text så gjorde jag den så kort jag kunde.
min tid på svenskan gick åt att försöka att inte märkas vilket ledde till att jag inte lyssnade på läraren. när vi jobbade självständigt låtsades jag se upptagen ut, vågade inte fråga, ville ju inte bli bestraffad.
i vuxen ålder konstaterades det att jag har dyslexi. det underlättade lite och jag började skriva lite bättre. kunde ju slappna av. fick ju bekräftat att jag inte alls var så korkad som lärarna fått mej att tro.
en annan sak är att med text kan så mkt missförstås då det inte finns nån ton, ljud ,röst som hörs.
det jag skriver i glad ton kan missuppfattas av en som har en dålig dag och bli irriterad över min text.
rösten är så viktig vid diskutioner.
bara för att man är vuxen behöver man inte vara duktig på text,uttrycka sej i skrift.
jag tycker alla barn,yngre som försöker skriva är duktiga. de får ju en bättre start än vad jag fick. får de skriva mkt så kommer de lära sej. låter de bli så lär de sej inte att bli bättre.
Jag vet att "fjortisar" heheh skriver som det låter. Såhär kan det ju se ut:
hey, ja va o shoppade igår me Maja, o vi köpte en massa snygga saker. Maja tog upp en urful tröja, o ja ba, me hallåå, va görru. Den är lixom hur ful som helst. Men aja, i alla fall så köpte jah en snygg tröjja. ha re så bra o herrå ^^
Hahah. ja det tycker jag är lite störande. 

#32 Jag har inte tänkt på att du skulle göra några fel som står om i den här tråden i alla fall. Du har helt rätt i att mycket lätt missuppfattas i text, det är därför jag har blivit smiley-missbrukare. Jag har jättesvårt för att skriva mer seriösa texter utan smileys, för jag tycker det lätt låter för hårt, och det är knappt att jag klarar av att skämta i text alls utan en smiley efter.
Medis på akvariefisk.
Du och jag Lojs… Du och jag… 
#10 Detta är något även jag stör mig på, att många skriver d istället för det, ser både yngre och vuxna som skriver så, väldigt störande att läsa sådan text.
Inte för att jag skriver bättre…..
Sen verkar det som att den svenska de får lära sig i skolan idag inte är densamma som när jag var yngre, de skriver värkar, hämskt mm.
Alltid ä istället för e.
Kan också ha svårt för vissa felstavningar. Men samtidigt så har svenska alltid varit ett lätt ämne för mig och skriver ganska bra, alla har ju inte lika lätt så det har jag förståelse för.
Jag är ju urkass på matte, det är katastrofalt så dålig jag är.
Men jag förstår inte varför man måste förkorta allt med "ja" istället för jag. eller "dd" istället för du då? osv.
Jag gör ju vissa förkortningar men det är väl sådana som t.ex. "osv" "m,m.".
Jag kan dock skriva "asså" istället för alltså ibland så jag kan komma på mig själv med.
Vissa kanske är mellan 10-14 år och inte riktigt kan skriva som en vuxen…
Lillgammalt skriveri är mer irriterande tycker jag haha :D
Något som jag stör mig på är när någon skriver såhär: " Idag ska jag köpa hon" " Vad är det för fel på han?"
Vilken härlig tråd, det finns flera saker som jag stör mig på som andra skriver.
T.ex. när människor skriver förkortningar med siffror som 7k = sjuk, 4 ever= for ever m.m.
Jag irreterar mig också grymt mycket på människor som stavar egentligen med i, det ser så fel ut att stava det med i, igentligen.
Mvh Alicia.
39# Åhhh! Samma här, så sjukt störande blir galen! Stör mig också på ''facktiskt'' ''ricktigt eller ''åckså''.
Bra tips till de som inte kan skilja på de och dem.
Byt ut orden till vi och oss så ser man vilket som passar.
T.ex. Har du sett …
Har du sett oss?
Har du sett vi?
Oss låter rätt, alltså ska det vara dem.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag skriver också såhär: oxå, detta var ngt jag började med när jag var yngre och det sitter fortfarande i och är väldigt svårt att sluta med…..
Ja! Sen skriver jag inte något, det blir ngt.
Stör mig nog mest på rubrikerna… Att någon som t.ex. vill ha hjälp med att köns eller färg -bestämma sin hamster skriver; HJÄÄÄÄLP!!!! i rubriken stör mig otroligt faktiskt. Man vet inte om man vill läsa tråden eller om den är ointressant. Mycket enklare att skriva könsbestämning eller färgbestämning i rubriken så vet folk om de vill läsa eller strunta i den… Eller folk som har femtioelva utropstecken eller frågetecken efter varje mening, tror att alla fattar att det är en fråga eller så… :/ Men mest enerverande tycker jag är när någon skriver en text utan kommatecken, pungter eller andra nödvändiga tecken, störande och svårt att läsa. I det fallet tycker jag; bättre med för många än för få… :)
jag håller med er i det mesta.
kan bara säga att jag ibland inte förstår mej på dagens förkortningar, rena rama grekiskan ibland i mitt tycke.
#45 Nä, det blir väldigt många förkortningar och ibland samma bokstavskombination för flera olika saker. Jag blir väldigt irriterad när jag läser annonser ibland och så står det en förkortning på fyra-fem bokstäver i slutet som är helt obegriplig.
Intressant tråd. Jag är själv en språkpolis. Visst finns det de som har dyslexi eller som kommer från andra länder men jag tycker att man oftast märker skillnaden mot för de som skriver slarvigt eller använder tusen förkortningar.
Något jag stör mig på är när någon skriver "och" istället för "att". Som i "Det är skönt och ha dig här igen".
Oj vad många saker som man stör sig på utan att man tänker på det! Väldigt rolig och även nyttig läsning.
Jag har en tendens att hitta på egna ord, bara för att jag lätt blir less på att alltid skriva "Vilken söt" eller "vilken liten lurvtuss". Då kan det bli något i stil med "Vilken liten pröpisnäsa".
Men det är jag ju medveten om och hoppas att folk inte stör sig alltför mycket på.
Sedan kan jag hoppa över en del ord, som att jag börjar en mening med "har inte sett det själv" istället för att skriva "JAG har inte sett det själv". Men det försöker jag tänka på.
Det är ju roligt med språk och det finns ju tusen olika sätt att uttrycka sig på- så det borde man ju ta tillvara på. Att utöka sitt vokabulär lite *hmm*
(någon som stör sig på att man skriver inom ** ??)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag kan leva med e, dom, iof mm mm mm bara man är konsekvent! Antingen använder man talspråk och där är "e" och "iof" mm helt OK. Men när folk blandar…Det STÖR mej!!! Vill bara gå in och rätta när jag ser sådant.
…jag vill inte gå till person angrepp men har man inte koll på när det är de eller dem använd då dom!!! Till o med svenskalärarna börjar tycke det är ok att använda dom bara man är konsekvent. Nämner inga namn men du vet vem du är ;)
Stavfel…jag är dyslektiker så ja, jag stavar som en kratta…det finns fler där ute :P… så som sagt jag kan leva med talspråk stavfel och jag kan se mellan fingrarna när det kommer till särskrivningar men de och dom där går gränsen!
#48: Att svensklärarna numera lär ut dom också är för att dom numera ingår i ordlistan ;) Har väl gjort det en sisådär 4-5 år nu eller nåt har jag för mig? :)
#39 Jag bodde ett tag ihop med en tjej som alltid sa hon och han istället för henne och honom. Som t.ex. "jag hatar hon/han". Jag rättade henne alltid för jag stod inte ut, så tillslut lärde hon sig, haha! 
Jag stör mig också på särskrivningar, var en kompis som skrev till mig att hon hade huvud värk… Och när folk byter ut bokstäver, som ä iställer för e och tvärtom, eller n istället för m. (t.ex. huvudverk, hämskt eller inport)
Min mamma brukar jag störa mig på också, men vi är ju norska och hon har inte lärt sig prata eller skriva rätt. Kan dock vara kul ibland också.
Det där med de och dem har jag själv lite svårt för, skriver dock dom hela tiden. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Erkänner mig skyldig till att blanda ihop han/honom och hon/henne
Dock en dialektal grej, typ ge'n/ge'an (ge han) eller slå'na (slå hon) - i skrift används icke talspråk så där däremot blir det honom/henne där det ska vara honom/henne och skitstörigt när folk skriver fel. Värst av alla är ändå "honoms hammster e jäte sött!!!!11" :P
#51 Slå henne heter det ju inte slå hon 
// Lise
#51: Ja det är ju det jag menar :P Säger slå'na som i slå hon, rent dialektalt (dalmål ftw!). I skrift däremot blir det slå henne, allt annat är skitstörigt ;P
#53 Haha ja 
Stora bokstäver mitt i en mening kan också vara sjukt störigt..
Jag brukar klaga på min pojkvän när han skriver, t.ex. "vi e så Bra, ingen kan slå oss !" 
// Lise
sär skrivning är ju en klassiker… sen folk som använder ord de inte vet vad det är.
Läste idag på en sida där någon skrivit "inprensip" istället för "i princip". Den var ny! Intressant var det också med en som hela tiden skrev "satt" istället för "så att". Blev saker i stil med "satt är du intresserad är det bara höra av dig".
Jag är också språkpolis.. Fast jag försöker slappna av när jag läser och skriver på fb och liknande.. Har fått träna mig i att skriva talspråk och inte använda stor bokstav när jag använder MSN och liknande. För ett par år sedan VÄGRADE jag svara på tilltal om folk inte skrev korrekt. Det slutade med att jag kände mig ganska ensam.
Däremot blir jag helvansinnig på folk som exempelvis är ignoranta nog att säga INTERJUV. Vaddå interjuv!?!?! Det heter för h-e INTERVJU!! Från Inner view!! Inte "inne i ett juver"!! Varför just det här "talfelet" gör mig galen kan jag inte förklara. Nu säger iofs var och varannan nyhetsuppläsare dessutom fel, så hur ska folk lära sig.
Suck. Så mycket tid och energi på något så meningslöst och onödigt.. ;)
Det enda jag inte klarar av alls är om det saknas punkt bland annat så det blir en enda lång mening även fast det ska vara flera meningar och så byter man ämne mitt i allt eller vad tycker ni är det roligt att läsa texten men det är bara för att det blir jobbigt att läsa och förstå vad det står :P
Jag är också språkpolis.
Blir helt förbannad när någon skriver förkortningar överallt, stavfel och särskrivning.
Men det absolut värsta är när någon inte skriver med punkt, eller när man sätter utropstecken istället för pungt, eller när man sätter utropstecken efter varje fråga man ställer.
Vissa lärare i vår skola gör så på proven, då sitter man och muttrar argt för sig själv.. :S
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#58, Punkt*

Språkpoliser finns överallt. ;) Jag tycker personligen att jag kan vara ganska duktig på att uttrycka mig väl i skrift. Men ser ofta människor som stavat fel eller helt enkelt slarvar. Men faktum är att jag har bättre saker att lägga min energi på än att störa mig. Så länge det är begripligt lämnar jag det efter jag för mig själv kontaterat att det är inkorrekt. :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag tycker väl att i det stora hela så ska man försöka hålla sig till ett någolunda korrekt språk när det kommer till skrift. Samtidigt kan jag tycka att det är härligt när man kan ha en lite dialektal konversation mellan varandra om det är en sådan typ av diskussion. Så länge man inte alltid skriver så + att man skriver så att utomstående också hänger med..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag är språkpolis och det värsta är när folk ersätter you're med your.
Jag kan tycka det är lite störande med folk som slänger in massa engelska ord mitt i svenskan. Alltså mycket ord så det blir som "Svengelska" då.
Hade en vän som gör det jämt, jätteirriterande.
Hänger knappt med för det är först svenska och sen engelska och en extrem blandning mellan det plus att det inte är bra engelska heller utan lite som hon tycker känns rätt.
Det är så svårt att ta det seriöst då eller att ens förstå vad som skall vara meningen med det…
Lite lättare när någon skriver så men det tas ju fortfarande inte helt på allvar känner jag.

#51 Inte bara dalmasar som pratar på det viset.
Sen vet jag inte om jag skulle översätta 'na till hon. Det blir ju snarare henne. Om man säger "slå'na" eller "dum du va mot'na da", man använder alltid t.ex. 'na i sammanhang där vi korrekt skulle sagt "henne", så varför översätta till "hon"? Eller "ahmen slö'n da!" Det är ju alltid honom, aldrig han. I alla fall vad jag kommer på.
Mvh Ellenfyrkant
#64: Mjeae, jag skulle nog snarare översätta 'na till hon fast det används där det ska vara henne egentligen. Ofta, iaf här i trakten, så varieras 'na med just hon i samma sammanhang nämnligen.
Honom blir ju solklart han (gud vad konstigt det här låter i mitt huvud… :P). Slå'n eller slå'an blir ju mycket närmare han än honom uttalsmässigt menar jag, man låter ju bara bli att uttala h:et liksom. För att ta en jämförelse är det samma med du - exempelvis frasen skänt'u där d:et helt enkelt inte uttalas.
Stämmer inte i korrekt svenska visserligen, men dialekter är som de är - speciellt borlängemål som låter rent överjävla illa (skänt'u harä'n körv bårt i sprascha…) :D
Det är inte så lätt för mig då jag är rysk och det inte finns något "rättnings grej" här… jag ber om ursäckt om jag krånglar till det.
//Flöffo
…gick i skolan under reformen…
Så jag har haft lärare som tycker dom är ok i skriftspråk och dom som inte gör det.
Men med tanke på hur länge det varit ok gör dej mej fortfarande galen när folk inte kan använda de och dom….
Texter där varken punkt, stor bokstav, komman, frågetecken eller utropstecken finns med. Jag tycker det blir otroligt svårt för mig att läsa, & det ser fult ut.
Till exempel:
" idag var jag hos min kompis och åt köttbullar sedan gick vi och köpte glass på ica min glass var rosa och hennes var blå efter vi ätit upp våra glassar så tog vi bussen till marknaden jag hittade en jättefin tröja nu ska jag inte göra mer"
Jag tycker det blir jätterörigt & konstigt att läsa. **Såhär ska det se ut!:
**" Idag var jag hos min kompis och åt köttbullar. Sedan gick vi och köpte glass på ICA. Min glass var rosa och hennes var blå. Efter vi ätit upp våra glassar, så tog vi bussen till marknaden. Jag hittade en jättefin tröja! Nu ska jag inte göra mer."
Edit: Visst, det finns dom som har läs & skrivsvårigheter som skriver på det övre sättet, & det rår ju dom inte för. Men som en av mina kompisar, hon skriver som det övre sättet, för att hon inte ORKAR sätta ut komman, punkter osv.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#56 Jag tror att just Interjuv är något lokalt. Vet inte vart du bor, men jag bor i gbg och pluggar i trollhättan, och där säger till och med LÄRARNA interjuv. Så det måste vara nåt dialektalt.
Sen är det såklart folk som säger så av ren okunnighet :P
// Sofia
Jag har flera kompisar som skriver "nt" istället för "inte" vilket stör mig enormt! Grattis, du sparade en tiondels sekund!
Själv är jag inte helt haj på detta med "de" och "dem" och använder hellre "dom" (som i mina ögon ser väldigt barnsligt ut men det är bättre än att skriva "de" och "dem" i helt fel sammanhang.)
Jag kommer från en stad uppe i norr där man använder en hel del ord som Göteborgarna här nere inte alls förstår sig på.
Jag är göteborgare och har inte hört någon säga "interjuv" om det inte varit någon som är mindre bra på svenska. Men kan ju vara någon annan dialekt?… Jag vet ej. Kanske trollhätte-dialekten ;) haha nej jag har ingen aning.
På just universitet och högskolor så är det ju ofta en hel del blandade dialekter med.
#70 Nej det är sant. Det finns en del ord i norrländskan man inte förstår, man norrländska är ju en så sjuukt härlig dialekt! Så det spelar inte så stor roll :D haha.
#71 Javisst kan det vara någon dialekt högre upp ifrån. Mycket folk på skolan som kommer från Värnersborg, Åmål osv..
// Sofia

#69 Tror tyvärr inte att det är dialektalt, beror på okunskap. Lättare att säga interjuv och man lär sig fel från att man är liten, fortsätter då med det. Jag bor i Värmland och jämnåriga säger också "interjuv".
Mvh Ellenfyrkant
Jag kan bli galen på att så många skriver Alladin istället för Aladdin som det egentligen ska vara. Som idag var det en som skrev en grej om att de tagit bort de bästa bitarna ur chokladasken Aladdin… och skrev Alladin. Suck.
Fast det beror ju såklart också på om man faktiskt syftar på Aladdin från folksagan och Disneyfilmen… man kan säkert heta Alladin också, men då är det inte det arabiska namnet som betyder "trons ädelhet" som åsyftas.
haha beundrar er alla som orkar bry er så himlans mycket om ovesentliga saker…
#76 Är det inte underbart? Har man lite att göra så måste man få koncentrera sig på nåt oväsentligt. ;)
jag är iallefall glad att ja aldrig gör nåra stavfel så ni inte retar er på mig! haha :) Men håller med på att det fins många som verkligen inte skriver rätt!
#78 Alla gör stavfel någon gång ;) du gjorde nyss ett med "fins" ;). Menar bara att det är omöjligt att inte göra det och det är helt ok att göra det då och då.
#78 Jag skriver ruggigt slarvigt själv ibland men försöker skriva så korrekt som möjligt när det är något som ska vara begripligt för andra att läsa. I en chatt t ex skriver jag ofta väldigt snabbt och slarvigt. Oftast är det ändå inte stavfel man stör sig på och inte specifika personer. Lite gulligt att skriva att du aldrig gör stavfel och skriver både "fins" och "iallefall", istället för i alla fall. Inget illa ment. Jag skriver ofta iaf och itne istället för inte.
#79 Japp, alla stavar fel ibland, hur man än bär sig åt.
Som Lojs skriver i trådstarten, ta det med en nypa salt. :)
#79 #80 haha :) Jag drev ju bara med min felkonstruerade text 
#81 lovely! :D
Fast en sak jag stör mig mycket på är när man skriver underlater eller "jag har en undelat" fast man ska skriva undulat. Haha 
//Flöffo