Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5591 ggr
terrorinAlive
0

rå nötfärs

Kan hamstrar äta rå nötfärs eller bör den stekas först? Har för mig att det ska gå bra med rå men jag är inte säker så jag frågar :)

MVH
Therese

Erika89
0

Det går bra rå, se bara till att du inte ger för mkt så att det blir kvar och blir dåligt. Ge så att den äter upp allt :)

Nallebus
0

Det går bra att ge rå nötfärs :) Fast kokt nötfärs brukar vara mer uppskattat här hemma Flört

VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Ded!!
0

När jag köpte min hamster frågade jag om kött dom sa att man ska ge olika sortes kött alltså går nötfärs bra .Dom sa att man kunde ge dom hundgodis för det inehåller oftast kött .Man skulle inte ge dom rökt,kokt eller stekt kött.Falukorv uppskattas här hemma hos mig!!!!Glad

Lojs
0

#3 Djuraffären hade fel. Man kan ge allt rent tillagat kött som är helt okryddat. Så korv och liknande är inte ok, hamstrar tål varken salt eller kryddor tyvärr.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rosenwyns
1

Det är dock väldigt viktigt att köttfärsen fryses minst 1 dygn först! Jag ger ju det till mina kattungar men som sagt så skall det ej ges direkt från affären.

Roxie
0

Falukorv är absolut inte bra att ge. Det är både kryddat och saltat. Nötfärs går bra att ge. Liksom annat nötkött. Sen kan man ju ge fisk och kyckling också, men då måste det såklart vara kokt först.

// Sofia

Jolinn
0

Korv inehåller somsagt för mycket salt och olika kryddor. Så sluta ge det.

Djur butiker kan tyvärr säga saker som inte är sant…Jobbigt det är , Men nu vet du :)

terrorinAlive
0

Hej alla! Tack för svaren, men enligt #5 ska nötfärsen vara fryst ett dygn först, är detta att föredra? Då det kanske minskar eventuella bakterier eller dylikt kanske? Eller går det lika bra med rått direkt från affären?

Sen en annan fråga också. Kan mina hamstrar äta min hunds mat? (torrfoder pedigree). Typ en liten "tärning" vid något enstaka tillfälle? Det lär ju innehålla mycket bra. Jag läste även att hamstrar kunde äta färsk kattmat. Stämmer det?

Själv har jag bara vågat ge grönsaker i olika sorter, yoghurt, kött som jag vet att vi människor kan äta rått (då jag varit rätt att hamstrarna skulle kunna bli dåliga i magen) och självklart fri tillgång till torrfoder och vatten.

MVH
Therese

Minoth
0

ändrar inlägget. Det funkar bra att ge pedigree. Det hade inga konstgjord färg eller smakämnen i sig som jag trodde ^^  :)

En kula då och då skadar inte.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

terrorinAlive
0

Hej #9! Jag är fullt medveten om att pedigree är en urusel hundmat men min hund har epelepsi och jag vet inte om det beror på det men hon spyr av all annan mat vi har provat (trotts långsamt övergående) så det är pedigree som gäller för henne så det är det jag har att erbjuda för hamstrarna. Men iof har jag ju kvar en påse med lite mat av den senaste maten vi prövade åt Woff och den heter "Precept Plus (senior Formula)"

Det skulle jag ju kunna ge för det är en del kvar och det lär ju vara bättre eftersom jag tror att det var Albano djursjukhus som rekomenderade det om jag inte minns fel…

Men hur är det med nötfärsen? Går det bra rå från affär eller ska den frysas först?

MVH
Therese

terrorinAlive
0

Hej #9 igen! .D

Om det var tillgjorda ämnen i pedigree eller ej visste jag inte jag vet bara att den maten inte rekomenderas. Men som sagt, det är maten som gäller för min hund ;)

MVH
Therese

Minoth
0

#11 om hunden mår bra av den är det ju bra! :) 

Nötfärs kan du ge rå precis som den är. Det brukar vara uppskattat!

Amun-Ra
0

Rå nötfärs går bra att ge. Dock måste frisfärs,lammfärs.broilerfärs,viltfärrs mm stekas eller lägga i ugnen och sedan kallnas innan servering! Och kom ihåg inga kryddor,salt eller socker.Flört

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Minoth
0

#13 ja det är bara ko man kan ge helt rå :)

Amun-Ra
0

#14 det är också det ända man kan äta som rosbiff som rå…dvs väldigt lite stek, det är fortfarande rått inuti…jag säger som hamstrarna gott gottSkrattande

terrorinAlive
0

:D Okej tack så mycket då vet jag! :)
Då ska hamstrarna få lite rå nötfärs imorn då!

MVH
Therese

madsan
0

Men måste det vara fryst innan då? Eller kan man ge direkt från affären?

Madsan

Amun-Ra
0

#17 Nötfärs skall inte vara fryst,det skall ges rå och inte fruset. Färsk nötfärs är helt okej att ge åt hamstrarna, inte fruset nötfärs….Glad

madsan
1

#17 jag menade färs som varit frusen. Inte färs som är fruset…

Madsan

Rosenwyns
0

#18.. Alla får naturligtvis göra som man vill, men vi registrerade kattuppfödare VET att man bör fysa köttfärs OCH SÅKLART TINA DEN, innan man ger det som Foder till något djurslag. Orsaken e ju att vid infrysning försvinner ev bakterier.

Minoth
0