Han är röd bakom öronen...
Som kanske vissa vet så gjorde jag en liknande tråd innan.Det var någon som sa att det kan vara alergi så jag bytte till toa-lätt.Jag har haft det i 3 månader ungefär… men det är fortsfarande rött.Han kliar inte lika mycket vad jag sett men ibland… Kan det vara att jag har ett grävtorn med spån i mitt rum som gör att det påvärkar honom (jag låter honom springa fritt där också) ska jag ta bort det?Eller kan det vara någon annat?
//Flöffo
Jag har en tråd som jag startade om precis samma problem med Kakan. Bytte också till toa-lätt. Men testa och ta bort spånet i grävtornet också så det är helt väck. Har du gjort någon ändring i kosten ?
Kan ju vara foderallergi med vad jag har förstått det som..
Hur ofta får han vara i grävtornet?
Jag skulle testa att byta spånet i grävtornet till toalett med eller något annat allergisnällt material.
Det är nog jag som tipsat båda om att byta till toa-lätt om det är allergi mot spån. I #1's fall så har det ju inte blivit bättre utan han är röd på magen nu med så då vet jag inte vad det kan vara. Klart det kan vara Foder med. Men är hamstern allergisk mot spån så är det ju inte bra att ha spån till den i grävtornet heller då spånets partiklar fastnar i pälsen och håller sig där ett tag. Det tog ett tag innan min hamster blev bättre efter att jag bytt från spån till toa-lätt men man ska ju se en förbättring efter några dagar i kliandet sen skall det röda bli bättre med och om hamstern tappat päls på ställen så tar det några veckor-någon månad innan det växer ut mer päls. Men jag skulle tipsa om att byta spånet i grävtornet. Om det blir värre eller att det inte förbättras något utan han fortsätter klia mycket så kan det vara någonting annat. T.ex. foderallergi eller ohyra el dyl.
http://hamster.ifokus.se/articles/4d713aefb9cb462239052c97-allergi-hos-hamstern
Kanske värt att titta på ? Hittade denna precis och sitter själv och letar efter vad problemet med min är..
Okej tack, han är inte i grävtornet allts.Tror jag.
//Flöffo
Hon är ännu rödare nu,tror jag iallafall.Hon har ett litet sår också.Jag är så orolig… 
//Flöffo
Har du bytt bottenströ och även i grävtornet?
Jag tog bort det helt
//Flöffo
Ok. Kan vara ohyra då. Eller möjligtvis foderallergi som nämnts innan. Du borde nog kolla med en veterinär. Men du kan ju alltid se först om du kan se svarta prickar i pälsen på honom. Har aldrig haft ohyra eller någon annan allergi än spånallergi här hemma så finns nog de som kan berätta mer :)
Jag kanske kan passa på när vi ska försäkra våra undulater.Fast det kanske inte är hoss en veterinär?
//Flöffo
Jag hade nog ringt till veterinären. Ring och fråga och säg att du inte riktigt vet vad det är, utan tror att det är ohyra eller foderallergi. :) Det viktiga nu, är att du inte först tar i hamstern som du tror är sjuk, och sen i den friska, utan att du spritar händerna och inte byter leksaker mellan deras burar utan att tvätta dom nogrant osv.
Dom tar antagligen att skrapprov hos veterinären om du vet vad det är, och kollar i microskop på det för att se vad det är. Hur är hamstern i övrigt ? Lika glad och pigg som vanligt ? Kliar sig på något speciellt ställe ? Tvättar sig ovanligt mycket ?
Hon är pigg och glad och verkar frisk för övrigt.Jag vet inte riktigt jag tror att hon tvättar och kliar sig normalt.Dock tror jag att Lilly också fått det eftersom hon kliar sig…
//Flöffo
Ja, men då är det antagligen ohyra, så ring till veterinären och be om att få komma dit med dom 2 så kommer du antagligen få medicin mot det :)