Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3493 ggr
Bulba
0

Snart får vi Roan!

Jag och Kajsa (KaizoR) har letat länge nu efter roan hamstrar i sverige men de verkar vara helt försvunna! Vi har letat flitigt efter uppfödare runt europa men det är tunt om roan överallt men nu har vi äntligen hittat en uppfödare i England som har roan till salu just nu! så nu har vi sspenderat kvällen på att kolla kostnad på flyg till england och hittat en billig resa den 10 september så funkar allt som det ska så får vi hem 2 - 4 roan hamstrar om knappt en månad!

Har även kollat jordbruksverkets regler om införsel av smågnagare och där står det:
**"Införsel från länder utanför EU utom Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz **
Du får utan tillstånd från Jordbruksverket föra in högst sammanlagt fem smågnagare under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud.

Djuren får endast föras in via gränskontrollstationer på införselortena i Stockholm-Arlanda eller Göteborg-Landvetter. När djuren passerar gränsen ska du anmäla införseln till tullen."

SkrattandeSkrattandeHelt perfekt alltså!** SkrattandeSkrattande**

[Maijah]
0

Spännande Skrattande

mocchino
0

Gud vad kul! :D STORT GRATTIS att ni hittade några! :D :D :D

// Nathalie

Michaela-N
0

Ah, hade jag vetat om det för ungefär en vecka sen hade jag kunnat ta med dom hem ^^

Kul i alla fall!

Michaela-N
0

Förresten, du tar väl någon kull sen?

UlrikaD
0

Du kan ju söka importtillstånd för fler. Och isåfall kanske ni kan gå ihop er flera och få resan betald ifall alla lägger ihop.

Bulba
0

#4 Det är klart vi ska! Planen är att ta in hanar för att kunna få flera olika linjer Roan Glad

#5 Vi är 2 st som åker och som jag förstått är det 5 hamstar var så vi kan ta 10 hamstrar. Är det någon mer som hittar en hamster i närheten av heathrow så kan vi självklart ta med även den hem för en peng Skrattande

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*avundsjuk* Vilket projekt, hur roligt som helst ju!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Linda3046
0

Gud var roligt! Roan är ju så himla fint! Skrattande

mocchino
0

#8 Nån som är sugen på en ny Irror? :)

// Nathalie

UlrikaD
0

Jag skulle vilja ha en ny Lilla Silver.

Bulba
0

Tycker att ni akn kolla runt lite bland olika uppfödare i england så tar vi mer än gärna hem några sötisar åt er! :)

UlrikaD
0

Tror det får räcka med iller-import från Holland denna månaden.Flört

Men nu får jag nog kika iallafall.

Lojs
0

Skulle vara jättekul med en import, posta gärna länkar ni som hittar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mocchino
0

Hittar ni några snygga rostar eller bö soblar så kan ni ju hojta till men jag ska nog inte ge mig ut på nätet och leta själv för då lär jag säkert hitta nån i en annan färg som jag vill ha men kanske egentligen inte behöver.. Oskyldig

// Nathalie

kaizoR
1

Jag har mailat den engelska uppfödaren nu och frågat vad hon har till salu. Postar det här sen! Det hon redan har skrivit är ;

Hello Kajsa and Sofie Thank you for your email. We certainly breed roans in sable, cream and mink and we might have something available in December, but you know what it is like to get hamsters to breed in the winter time!!  Where in England is your friend from Germany going to be?  I live in Bath and David is in London, so we are a fair distance apart. I do actually have cream and sable roans here at the moment.  They are just over five weeks old, pity you can't get to England now!! Best wishes Jean and David Tristar Hamsters. PS  Your English is fabulous - wish I could type in Swedish half as good!!! Detta är alltså ett lite äldre mail när planen var att Kolarängens vän skulle transportera dem från England till Tyskland. Har nu uppdaterat dem om vad som är nytt osv. Det ser iallafall ut att finnas en del roans och vitmagade Flört har även 12 uppfödare till som inte svarat än om de föder upp roan. Så något ska vi väl fixa.

Magda
0

ni har inte möjligen lust att stoppa på er ett par möss på väg hem med Oskyldig söker högt och lågt efter snygga dove möss och alla jag hittar befinner sig i england Skrikandes

Bruden-Mbuti
0

tjejer ni måste också kolla med ert flygbolag samt säga till på arlanda tullen att ni kommer med djur så att de har vet på plats.

förvarnar ni inte kan ni få stå i timmar och vänta på att vet och rätt tulltjänsteman ska komma ut till arlanda.

säger ni inget till flygbolaget kan ni bli stoppade på hemresan.

minns vilka problem jag hade för några år sen

Lojs
0

Jag surfade runt lite och letade hamsteruppfödare i England, men det var en djungel… Springer ni över några snygga gul eller svartbaserade korthår så kan jag vara intresserad i alla fall. =)

Medis på akvariefisk.

kaizoR
0

#16 Jo om du ordnar allt innan så Flört men då får du vara med och betala litegrann av flygresan och så. Just nu har vi hittat några biljetter som kostar 300 kr Cool så alltför mycket kommer det inte kosta. Räkna med runt en hundring utöver mössen.

#17 Pm:a gärna mig eller sofie och berätta hur vi ska göra för Att undvika detta! All hjälp uppskattas.

#18 Resan gäller främst för roan men om det inte blir fullt där (10 st) kommer övriga få tjinga sig in Skrattande så vi letar på!

kaizoR
0

Puttar upp lite. Biljetterna ska bokas på fredag nästa vecka, och vi åker dit den 8e och hem 9e. Vi har hittat gulbaserade kh honey ds i båda könen, svartögda creme, och tre roans, två sobel roan honor och en rex lh creme s.ö roan kille. Skrattande

Magda
0

#19 såg detta svaret nu Skrattande en hundring utöver mössen är ju inga problem (om ni nu inte får full last med hamstrar, för då förstår jag att de har förtur Flört).  men vart i sverige hamnar de då när ni kommer hem? kom på att det är ju den biten av transporten med *s* Förvånad och vart i england kommer ni att vara? så att jag vet vart jag ska leta och sånt Skrattande

[lejdyga]
0

Wow !  spännade

[lejdyga]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas dom kommer trivas

Lojs
0

#20 Jag har skrivit till dig angående honey-hamster. =)

Är alla från Tristar? (Verkar vara en kanonuppfödare utifrån det jag hittar på nätet.)

Medis på akvariefisk.

Novis10
0

Om ni nu tar en kull och får roan i den måste en iaf sparas till mig ;)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Bruden-Mbuti
0

# 20 har pm,at dej

Amun-Ra
0

Äsch synd att du inte tar bilen till england! Då skulle du ha kunnat plocka upp lilla Yo Yuzu i Nord holland på vägen hem åt mig…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Geishas
0

Vad jag vet så är det väl inga flygbolag som kör Heathrow-Arlanda som tar gnagare på flyget, har ni kollat upp detta?

Vet att Finnish Air tar gnagare men då får man åka till Finland och sen ta båten till Sverige.

Om ni får tillstånd att åka Sverige-England, England-Sverige med gnagare på flyg får ni gärna höra av er då jag vet flera uppfödare i England som gärna vill ha argente Campbells.

Lotta

kaizoR
0

#21 Vi kommer till Arlanda där vi mer eller mindre kräver att hamstrarna blir upplockade av ägare/ någon ist för ägaren. Detta pga brist av burar. Fraktar ni hit burar innan är det om att dem bor hos mig ett tag (Bålsta) men måste hämtas ändå snarast. Vi kommer att landa i Heathrow, England.

#24 Än så länge- allt från tristar.

#25 Absolut! Den första kullen kommer endast ha engelska gener. Det kommer en parad hona från Tristar också som ska bo hos mig eller sofie.

#27 Bil har vi inte, vi är bara 16 snart 17 år. Flört annars skulle vi gjort det med detsamma.

#28 British Airways tar väl gnagare i sitt specialutvecklade bagageutrymme för andra djur än hund/katt? Vi har kollat noga och sett från alla aspekter, men ska ringa BA snarast och kolla. Har redan ringt svenska tullen i Arlanda och där är allting helt grönt.
Vi kan inte frakta med oss hamstrar till England, bara ta hem därifrån pga bolaget vi flyger upp med. Det gäller även jordbruksverkets regler, och då måste vi söka handelstillstånd vilket är så mycket krångligare och kostar mer. Vi kommer att flyga hem hamstrarna som "vi äger" och som representanter till resten som ska vidare.

Bruden-Mbuti
0

vi har tre osålda gallerburar kvar.

så tre ham från england kan bo över här några dar.

en natt kan nån mer bo över men då i stor låda.

Lojs
0

#30 Jag är intresserad av hamster-hotelplats, jag vet dock inte hur fort det går att fixa transport.

Medis på akvariefisk.

Bulba
0

Biljetterna är hittade och vi ska boka så fort som möjligt men föst måste vi få kontakt med British Airlines som vi flyger hem med och dubbelkolla så att allt är OK. Biljetterna går på 1400 kr per person så du som vill att vi tar med ett djur åt dig kommer få betala ca 250 kr utöver kostnad för djuret osv. Glad

Datum för avresa är fortfarande 8 oktobr och sedan flyger vi hem tidigt den 9 oktober. Om ni vill att vi tar med hamstrar eller andra djur hem från England åt er så är det upp till er att först leta upp djuret och sedan fixa så att djuret transporteras till Heathrows flygplats eller annan avtalad plats i tid och sedan att djuret hämtas på Arlanda så fort som möjligt när vi landat, vi inte har möjlighet att röra oss speciellt mycket utanför Heathrow eller Arlanda.

Resan ser ut såhär just nu:

413 kr/person till Heathrow
Framme 17.00 - 8 oktober

980 kr/person till Arlanda
Framme 11:05 - 9 oktober

Total kostnad 1393 kr/person

Alltså måste leverans till Heathrow ske mellan 17.00 den 8 oktober och 06.00 den 9 oktober

Om ni önskar att vi tar med ett djur behöver kostnaden för djuret + 250kr överföras till mitt eller Kajsas konto innan avresa. Djuret ska levereras i en transportbur som tål hela flygresan hem, alternativt lämnas en egen transportbur till oss innan (vi har inte tillräckligt med burar själva)

De djur vi kan ta med är djur som räknas som smågnagare, alltså Guldhamster, Dvärghamster, Möss osv.

Om du har några frågor eller hittat ett djur du vill att vi tar hem åt dig så skicka ett PM till mig eller Kajsa med all info samt telefon nummer till ägare av djuret så vi kan kontakta ägaren om något skulle gå tokfel när vi är där Glad

UlrikaD
0

När jag kollade upp för att resa med iller på plan var det många flygbolag som vare sig tog iller eller gnagare. De tog enbart katt och hund.

De bolag som tog iller och gnagare tar en kostnad per transportbur, beroende på hur stor buren är. Så beroende på flygbolag, om ni t.ex ska ha med er tio hamstrar kan ni få betala för tio transportplatser.

kaizoR
0

#33 Nja, vi har planerat att sätta mindre transportburar i en större hund/katt transport. På så vis sparar man plats och transportburen skulle inte kunna gå sönder lika lätt. Utrymmet som är mellan de små burarna i, ska fyllas ut med handdukar. Men frågan är, HUR mycket tar dem på ett ungefär för detta? Ett exempel?

British Airways tar för det mesta gnagare i ett specialutrymme, men för att vara hundra på det så kollar vi upp just nu om just det flyget tar gnagare. (vilket de förmodligen gör.) Och om inte, så bokar vi längre fram med ett flyg som accepterar gnagare.

Edit: Ballt att jag och sofie sitter på olika datorer och svarar samtidigt Cool

Bulba
0

Okej, hur mycket låg avgiften på ungefär?

Vi får se vad BA säger när jag ringer men känner iallafall att det är bäst att ringa innan vi bokar biljetter så allt är klart :)

UlrikaD
0

800kr tog de för en liten katt-transport på de jag kollade med. Har aldrig pratat med British dock.

Bulba
0

#36 det var lite saftigt tycker jag Förvånad vilket flygbolag var det?

kaizoR
0

#37 Mmmm… Saft…

Nejmen leta nummer nu Sofie. Så ringer du imorgon. Tristar kollar upp saken (förmodligen) i England, och vi kollar med kundsupporten i Sverige.

UlrikaD
0

#37 KMR och SAS bl.a.

Bulba
0

#38 du e sjuk xd*
Jag letar upp nummret så ringer du eller jag imorgon Glad

#39 okej förhoppningsvis har dom inte samma regler då för 800 känner jag inte att det är värt riktigt Obestämd

kaizoR
0

#40 Det gör jag. Watch your tounge.
Jag snackar med BA om du tar fram numret, har ju snackat med tullen i Arlanda så får se om dom säger samma.

Vad jag har förstått ska det vara lugnt bara man ringer 48 timmar innan flyget lyfter och "bokar" gnagarplatser.

Geishas
0

Kollar man med Finnair så kostar det 60 euro att ha med sig sällskapsdjur oavsett om de åker i kabinen eller i lastutrymme.

Så här står det på British Airways hemsida:
**
Fees:
British Airways (operated by Comair Limited) will charge for the transportation of domestic animals (such as dogs and cats), their containers and food carrier as a combined weight which is not part of the customer’s free checked baggage allowance of 23kg;
The rate is charged at R25 per kilo at the airport where the pet, container and food carrier is weighed;

****This fee is applicable regardless of whether you have other checked baggage or not;

A minimum rate of R25 is charged. If the pet with the container and food carrier weighs less that 1 Kg then the rate 

Bulba
0

Hittade det här på deras hemsida:

"På vissa flygningar tar vi inte med djur. Om vi samtycker till att medföra dina djur så får de färdas med oss på följande villkor."

**

8l3)På alla flygningar (med detta menar vi både inrikesflygningar och internationella flygningar) gäller följande.

• Förutom för assistanshundar som medföljer passagerare med funktionsnedsättning är djur och deras burar som tas med som incheckat bagage inte en del av ditt friabagage, och du måste betala en extrabagage-avgift för dem. * Du måste se till att alla djur som reser som incheckat bagage åker i lämpliga och säkra burar eller motsvarande. Om du inte har gjort detta kan vi besluta att inte transportera djuren.
  • Du måste uppvisa alla hälso- och vaccinationsintyg, inresetillstånd, transittillstånd, utresetillstånd och andra dokument som krävs för djuren för oss. Om du inte har gjort detta kan vi besluta att inte transportera djuren.
  • Såvida inte transporten av djuren omfattas av ansvarsreglerna i konventionenkommer vi inte att ta ansvar för förlust av dem eller för sjukdom, skada eller dödsfall, såvida inte orsaken är oaktsamhet från vår sida.
  • Vi påtar oss inget ansvar gentemot dig för eventuella förluster som du åsamkas på grund av att du inte har hälso- och vaccinationsintyg, inresetillstånd, transittillstånd, utresetillstånd eller andra dokument som krävs för dina djur. Dumåste hålla oss skadeslösa för eventuella böter, kostnader, avgifter, förluster eller skadestånd som vi har betalat eller åsamkats till följd av att du inte hade dessa dokument.
  • Från tid till annan ändrar vi bestämmelserna för transport av djur. Be oss eller våra auktoriserade ombud om ett exemplar av dessa.****

Mer info finns även här :

• http://www.britishairways.com/travel/pet/public/sv_se?refevent=help

• http://www.baworldcargo.com/products/liveanimals.shtml?site=/products/liveanimals.shtml

Det här kan vara nummret men jag vet inte säkert
+44 (0) 1753 685571

kaizoR
0

Texter hjälper ingenting eftersom de gäller för hundar och katter.

Jag vill se vad som gäller för gnagare i klar text, det ska stå att det gäller för "Rodents" och inte något annat.
Sofie, numret har jag sett förut, men det gäller säkerligen inte att ringa till för den Svenska kundsupportern. +44 gäller alltså inte Sverige.

Geishas
0

http://www.britishairways.com/travel/ctclist/public/sv_se/About_Country=SE

Här är en länk till BA's telenummer i Sverige
Sist jag åkte så är det samma regler för hund, katt och övriga sällskapsdjur vad gäller kostnaden (införselskraven är dock inte desamma)

Bulba
0

#44 det står ingenting att det bara gäller för hundar och katter? 
Kan bara se att det är speciella regler för assistanshundar.

Är det inte bäst att ringa till den brittiska supporten eftersom det är dom vi flyger med hem. Vi flyger med sas dit och BA hem.

#45 hur mycket var kostnaden då? :)

kaizoR
0

#45 Vilket av numrena? Har ringt ett vet jag, ingen svarade eller har svarat hittils.

#46 Jag ser inte heller att det står någonstans att det gäller för gnagare. Och när de pratar om vaccinationsintyg osv (vilket hamstrar inte behöver, eller andra gnagare) så antar jag att de inte pratar om gnagare, utan katter och hundar som det rör högre upp eller någon annanstans på sidan.

Geishas
0

Tel: +46 (0)770 110 020

Här är bokningen på Svenska de borde kunna hjälpa er med att få reda på kostnad osv. Ang införsel och utförsel så är det jordbruksverkets regler för införseln i Sverige http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/
andrasallskapsdjurinforsel/smagnagare.4.2b43ae8f11f647973778
00080.html

och DEFRA's regler gäller för utförseln
http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/pets/other-animals/

om inget är ändrat så är det 5 djur som gäller både för införsel och utförsel fortfarande (ska gälla i stort sätt hela EU, vissa undantag).
Men man ska alltid kolla upp innan man åker för det är inte roligt att fastna i tullen och sen inte få djuren med sig hem.

Kontakta även tullen för att anmäla ankomst, det kan kosta en slant att tulla för djuren med.

Bruden-Mbuti
0

#31 hotellplats bokad för din ham Glad

bor i sthlm.

transport brukar gå att fixa. jag kan lämna på sthlm c om nån behöver ha lev till nåt tåg.

Lojs
0

#49 Perfekt, tack! Jag tror jag fixat transport, vet inte ännu exakt när hon åker mellan sthlm och här bara. =)

Medis på akvariefisk.

mjuhm
0

Hur ser roan ut om jag får fråga? :$..

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

kaizoR
0

Har nu en som jobbar på arlanda som ska fråga tullen personligen och BA med. Vi får se vad han får fram, ska även ringa tullen igen på måndag och be om direkt nummer till de som sköter det här med djurtransport osv.

#51 Här kan du se några roans som Sofie ägde förut. Teckningen gör så att djuret bleks mest på baken, och gradvis framåt nosen.

mickro
0

Hej!

Vet att det är en gamal tråd.. :) men tänkte bara höra hur det gick?

Är nämligen intresserad av att ta in gerbiler från england, men det verkar väldigt svårt…

kaizoR
0

Det tog stopp helt enkelt på flygplatsen i Heathrow. Dom ville ha 8000 kr för att ta in ett fåtal hamstrar genom flyg. Vi sökte febrilt på internet efter tågresor och resvägar, som färjor, men ingen ville ha med djur och säkerheten skulle tydligen vara på topp. :/ Plus det så skulle hamstrarna ha veterinärintyg på att de blivit flygplanskollade vilket kostade runt 600 hamstern (sa uppfödaren). Den enda säkra vägen tycks vara med bil, och så gamla är vi inte än ;) Så vi fick lägga planen på hyllan tills vi har åldern och pengarna inne. Mvh

Roonja
0

#54 Synd. :(

Vet du vart "Bulba" är? Jag har pm:at henne angående hamster men hon svarar inte. Hon tycks inte heller varit inne på länge :/

kaizoR
0

Jaha, ja jag träffar henne i stort sett varje dag Förvånad

Ska säga till henne, men jag vet att vi vill ha en hamster av dig Glad

Roonja
0

#56 Skulle vara jätte snällt om du sa till henne! Glad