Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 853 ggr
Bejbymoose
0

Jätte rädd! :(

Fick hem Nala i söndags. Och min klantiga lossaspappa tog upp henne direkt när vi lagt i henne i buren. Och nu är hon jätte rädd för mig :( jag försöker locka henne med lite potatis och hamster godis, än sålänge har hon bara vågat sniffa och slicka lite på det när jag har det i handen. Sen lägger jag ner det på samma plats och några timmar senare har hon tagit den. Att tillägga är att hon nästan ALDRIG är vaken, hon vaknar 2 på natten och sover när jag går upp kl 7 :/ jag får "väcka" henne för att få försöka hälsa på henne men hon kommer inte ens ut ur sitt hus trots att jag ställt maten en bit ifrån och gått bort sp hon får vakna lite grann. Men när jag kommer tillbaka så har hon tagit en liten potatis bit och sen gått och lagt sig igen. Vad ska jag göra?

madsan
1

Såhär vart det med min hamster i början med. Jag tog inte upp honom men han var väldigt skygg. Jag tog bort huset som han HELA tiden gömde sig i och sov eftersom att jag ville göra honom mer tam. Det viktigaste i denna situationen är att ha TÅLAMOD! Om du låter honom varan ensam ett tag och inte gör plötsliga rörelser i närheten av buren kommer han vänja sig vid buren och alla nya lukter. När du märker att hon vant sig vid buren och hittar allt, vilket hon verkar göra, så ska du göra precis som du gjort. Håll handen i buren så att hon känner din lukt. Gör detta i några dagar. Sedan kan du börja hålla fram något. Om hon inte tar det med en gång så behöver du inte vara orolig.

Som du skrev så äter hon ju det som du lägger fram! Det är jättebra! Förtsätt med det! Min Olof åt inte från min hand på minst två veckor!

Madsan

Odette
0

Det kan ju ta lite tid innan hon vant sig vid den nya miljön, sen kanske hon är väldigt trött av sig till råga på allt :p
Men du får försöka locka ut henne då du ser att hon är vaken, och ta ut henne ur buren så hon ändå får komma ut och se vad som finns utanför buren. Det kan ju ta lite tid innan hon kommer mer självmant, men du kanske behöver hjälpa henne lite på traven om hon är blyg :)

Att hon sover mkt kan man inte göra så mycket åt, förutom att försöka locka ut henne på kvällen då du ger henne mat eller så.

Fick du hem henne i Söndags har du ju inte hunnit ha henne så länge så det är ingen större brådska med att försöka locka ut henne, vänj henne vid att du är och prasslar lite i bottenströet, ger mat, pratar med henne osv. Så vänjer hon sig vid din röst och att du är där.

Resten kommer allt eftersom bara du ger henne lite tid! :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Bejbymoose
0

Men ska jag ta ut henne nu trots att hon inte "litar" på mig eller vad man nu ska säga :p vågar inte riktigt hålla i henne då jag är rädd att hon ska sprattla så mycket ( i och med att hon är rädd) så jag tappar henne..

Odette
0

Du kan ju avvakta ett tag och börja med att bara prata med henne etc, så hon vänjer sig vid din närvaro. Sen är det bara att börja bekanta sig lite smått.. det går nog bra bara du inte har för bråttom.

Du får ta det lite allt eftersom, i hennes takt :)

_

Bejbymoose
0

jag som har så dåligt tålamod :P jaja, får väl lägga band på mig själv ;p

Odette
0

Det klarar du, det är ju det som är så bra med djur- att man får lägga bort sina egna behov lite ett tag och träna upp tålamodet. Belöningen kommer den dagen hamstern själv tar kontakt och man väl kan börja umgås utan att den är rädd :')

Lycka till nu! ^^

_

Bejbymoose
0

Hon tog en bananbit från min hand igår! :D och hon är vaken jätte mycket mer nu :D igår råka jag dock skrämma henne så hon fick en sån där "hamster freeze" hade läst om det bara nån dag innan som tur var, annars hade jag nog dött av rädsla, usch vad hemskt det var att se :(

Odette
0

Haha men det är ju bara deras sätt att ta in information och "kolla av läget", det är inte läskigt :p Tycker det är skit sött när de bara stannar upp "Huh??" å så fortsätter de efter en stund ;D

Men fint att det går framåt ^^

_